آلزایمر

آلزایمر یک بیماری مهلک و پیش رونده می باشد که قابل درمان نیست و به آرامی موجب تحلیل رفتن حافظه و قدرت تفکر در فرد خواهد شد به طوری که افرادی که دچار بیماری آلزايمر می شوند قادر به انجام فعالیت های ساده و روزمره خود نیستند.

پیش رونده بودن بیماری آلزايمر به این معناست که به آرامی و به مرور زمان نواحی مختلف مغز را درگیر بیماری می کند و موجب ضربه وارد شدن به آن می شود. هر چه بیماری پیشرفته تر شود ، علائم بیشتری قابل مشاهده است و در نهایت همه زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

در صورتی که متوجه بروز علائم بیماری آلزايمر در خود شدید ، به سرعت به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید. متخصص مغز و اعصاب پس از بررسی و انجام معاینات لازم ، بسته به نوع و پیشرفت بیماری ، درمان را آغاز خواهد کرد.

پیشرفت بیماری موجب اجتماع پروتئین در مغز خواهد شد و ساختاری به نام پلاک را تشکیل خواهند داد. تشکیل پلاک ها موجب قطع ارتباط بین سلول های عصبی می شود و در نهایت باعث مرگ سلول های عصبی و از بین رفتن بافت مغز خواهد شد.

انتقال دهنده های شیمیایی پیام ، وظیفه انتقال سیگنال های اطراف مغز را به عهده دارند. آلزايمر موجب کاهش مواد شیمیایی موجود در مغز خواهد شد و کم شدن میزان این مواد موجب می شود که سیگنال ها به درستی انتقال پیدا نکنند.

بیماری آلزايمر معمولا در سنین ۶۵ سالگی رخ می دهد که به آن حمله زود هنگام آلزایمر نیز گفته می شود. گاهی ممکن است افراد با سنین ۴۰ و ۵۰ سالگی نیز دچار آلزایمر شوند. اما تا به حال شنیده نشده که در دهه ۳۰ زندگی ، افراد مبتلا به آلزایمر شوند. افراد بسیار کمی دچار حمله زود هنگام بیماری آلزایمر خواهند شد و ارتباطی به عوامل ژنتیکی ندارد.

آلزایمر

علل ابتلا به آلزایمر

• افزایش سن
  • آسیب دیدگی شدید سر در گذشته
  • سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری آلزایمر

علائم ابتلا به آلزایمر

همانطور که گفته شد ، بیماری آلزایمر پیش رونده می باشد و هر چه پیشرفت بیماری بیشتر شود به مرور زمان علائم بیماری نیز بیشتر خواهد شد. این بیماری بر عملکرد بخش های مختلف مغز تاثیر گذار خواهد بود.

1. اختلالات تکلمی و زبان
  2. اختلالات خلقی یا اضطراب