آلزایمر

آلزایمر یک بیماری مهلک و پیش رونده می باشد که قابل درمان نیست و به آرامی موجب تحلیل رفتن حافظه و قدرت تفکر در فرد خواهد شد به طوری که افرادی که دچار بیماری آلزايمر می شوند قادر به انجام فعالیت های ساده و روزمره خود نیستند.

انتقال دهنده های شیمیایی پیام ، وظیفه انتقال سیگنال های اطراف مغز را به عهده دارند. آلزايمر موجب کاهش مواد شیمیایی موجود در مغز خواهد شد و کم شدن میزان این مواد موجب می شود که سیگنال ها به درستی انتقال پیدا نکنند.

پیش رونده بودن بیماری آلزايمر ؛ به این معناست که به آرامی و به مرور زمان نواحی مختلف مغز را درگیر بیماری می کند و موجب ضربه وارد شدن به آن می شود. هر چه بیماری پیشرفته تر شود ، علائم بیشتری قابل مشاهده است و در نهایت همه زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

پیشرفت بیماری موجب اجتماع پروتئین در مغز خواهد شد و ساختاری به نام پلاک را تشکیل خواهند داد. تشکیل پلاک ها موجب قطع ارتباط بین سلول های عصبی می شود و در نهایت باعث مرگ سلول های عصبی و از بین رفتن بافت مغز خواهد شد.

در صورتی که متوجه بروز علائم بیماری آلزايمر در خود شدید ، به سرعت به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید. متخصص مغز و اعصاب پس از بررسی و انجام معاینات لازم ، بسته به نوع و پیشرفت بیماری ، درمان را آغاز خواهد کرد.

سن ابتلا به بیماری آلزایمر

بیماری آلزايمر معمولا در سنین ۶۵ سالگی رخ می دهد ؛ البته گاهی اوقات ، ممکن است افراد در سنین ۴۰ و ۵۰ سالگی نیز دچار آلزایمر شوند.

آلزایمر

علل ابتلا به آلزایمر

• افزایش سن
  • آسیب دیدگی شدید سر در گذشته
  • سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری آلزایمر

علائم ابتلا به آلزایمر

همانطور که گفته شد ، بیماری آلزايمر پیش رونده می باشد و هر چه پیشرفت بیماری بیشتر شود به مرور زمان علائم بیماری نیز بیشتر خواهد شد. این بیماری بر عملکرد بخش های مختلف مغز تاثیر گذار خواهد بود.

1. اختلالات تکلمی و زبان
  2. اختلالات خلقی یا اضطراب
  3. اختلال در تصمیم گیری و برنامه ریزی
  4. گیجی ، سر در گمی و گم شدن در مکان های آشنا
  5. تغییرات شخصیتی مانند تبدیل شدن به فردی تهاجمی ، پر توقع و مشکوک
  6. مشکلات مرتبط به بیرون رفتن بدون کمک یا انجام فعالیت های خود مراقبتی

تشخیص بیماری آلزایمر

متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست ؛ از ادوات و متدهای مختلفی در راستای تشخیص بیماری آلزايمر بهره می برد که از رایج ترین این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• بررسی وضعیت عمومی فرد از طریق معاینات بالینی
  • بررسی سوابق بیماری هایی که فرد بدان مبتلا بوده
  • جویا شدن از خود بیمار یا همراه او ، درباره سطح توانایی فرد در انجام فعالیت های روتین و تغییرات رفتاری او
  • اخذ تست های مختلف از بیمار ؛ اعم از تست حافظه ، شمارش ، حل مسائل و غیره
  • درخواست آزمایشات مخصوص پزشکی ؛ نظیر آزمایش خون و ادرار ( جهت تشخیص علت احتمالی ایجاد کننده بیماری )
  • انجام اسکن های مغزی بر روی بیمار ؛ از جمله سی تی اسکن ، ام آر آی و توموگرافی تابش پوزیترون

آیا بیماری آلزایمر ، قابل پیشگیری است ؟

بله ، افراد می توانند با دقت در رعایت برخی امور از ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر ، به میزان قابل توجهی بکاهند. موثرترین این امور عبارتند از :

• توصیه می شود که افراد به منظور پیشگیری از مواجهه با بیماری آلزايمر ، فعالیت جسمانی کافی داشته باشند و از انجام ورزش غفلت نکنند.
  • داشتن تعاملات اجتماعی از دیگر مواردی است که در پیشگیری از بروز بیماری آلزايمر ، می تواند مثمر ثمر واقع گردد.
  • فراگیری فعالیت های جدید ، حفظ کردن مطالب ، دوری از استرس ، تبعیت از یک رژیم سالم غذایی و خوابیدن به میزان کافی نیز در راستای پیشگیری از این بیماری ؛ بسیار کمک کننده خواهند بود.

درمان آلزایمر

توجه داشته باشید که تاکنون هیچ روشی جهت درمان قطعی بیماری آلزایمر به تثبیت نرسیده است ؛ اما به هر حال پزشک متخصص مغز و اعصاب ، جهت کنترل علائم این بیماری و نیز جلوگیری از پیشروی آن ، داروهایی را برای بیمار تجویز می نماید.