اختلال خواب

اختلال خواب به مجموعه‌ ای از شرایطی گفته می‌شود که به دلیل عوامل مختلفی اعم از بیماری‌ها یا استرس زیاد به طور مستمر مانع از خوب خوابیدن فرد می شوند و این اختلال در جوامع امروزی به سرعت در حال گسترش است.

اغلب افراد حین خوابیدن مشکل پیدا می‌کنند که این می ‌تواند به خاطر استرس، برنامه‌های کاری فشرده و سایر عوامل خارجی باشد. اما در صورتی که که این بی‌خوابی ‌ها به یک امر عادی و همیشگی تبدیل شود، می ‌تواند زندگی عادی افراد را دچار اختلال نماید.

اگر گمان می‌کنید دچار اختلالات خواب شده اید، لازم است در اسرع وقت نسبت به تشخیص و درمان این مشکل اقدام کنید. اگر اختلالات خواب به موقع درمان نشود، پیامدهای منفی آن می ‌تواند منجر به بیماری‌ ها و عوارضی شود.

باید متذکر شد که اختلالات خواب بر عملکرد عادی شما در محل کار تأثیر منفی می‌ گذارد و در روند فعالیت‌ های روزمره را دچار اختلال می‌ کند.

اختلال خواب توسط متخصص مغز و اعصاب که در زمینه درمان بیماری‌ها و اختلالات مربوط به مغز، نخاع و سیستم عصبی تخصص دارند تحت درمان قرار می ‌گیرد.

اختلال خواب

چه عواملی باعث اختلال خواب می ‌شود؟

بیماری‌ها، شرایط و ناهنجاری‌ های مختلفی می‌تواند باعث بروز اختلالات خواب شود. مهمترین این عوامل شامل :

1. آلرژی‌ها و مشکلات تنفسی
  2. تکرر ادرار
  3.  وجود دردهای مزمن
  4. آرتروز
  5. فیبرومیالژیا
  6. بیماری‌های التهابی روده بزرگ
  7. سردردهای مداوم و میگرن
  8. درد مداوم پایین کمر
  9. استرس و اضطراب

علائم اختلال خواب

علائم اختلالات خواب می‌تواند بسته به شدت و نوع این اختلالات در افراد مختلف متفاوت باشد. اما علائم کلی اختلال خواب عبارتند از:

• مشکل در به خواب رفتن یا خواب ماندن
  • حواس‌ پرتی و عدم داشتن تمرکز
  • ضعف و خستگی در طول روز
  • میل شدید به چرت زدن در طول روز
  • بدخلقی، زودرنجی و اضطراب

درمان اختلال خواب

روش درمان اختلالات خواب می‌ تواند بسته به انواع اختلال خواب و عامل زمینه‌ای به وجود آورنده آن، متفاوت باشد.

اختلالات خواب در بیماران مبتلا به بیماری ‌های مغز و اعصاب از قبیل صرع و سکته مغزی می‌ تواند بسیار شایع باشد و هر گونه اختلالات غیرطبیعی و مداوم در خواب این بیماران باید مورد آزمایش قرار گیرد.

با وجود تفاوت‌ های زیادی که در روش‌های درمان اختلال خواب وجود دارد، معمولا برنامه درمان هر نوع از این اختلالات شامل ترکیبی از درمان‌های پزشکی و تغییراتی در سبک زندگی بیمار می‌باشد.

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران