ام اس

بیماری ام اس ( MS ) بیماری است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار داده و باعث از دست رفتن کنترل عضلات، بینایی، تعادل می گردد. در بیماری MS اعصاب مغز و نخاع بوسیله سیستم ایمنی خود فرد آسیب می بیند.

MS نوعی بیماری خود ایمنی و التهابی است که بدن آنتی ‌بادی هایی علیه خود ترشح می کند که به میلین یا غلاف چربی پوشاننده اعصاب آسیب می رساند و  سرعت هدایت پیام های عصبی کاهش می یابد و یا انتقال ‌رسانی در آن ناحیه مختل خواهد شد.

عوارض بیماری ام اس

متاسفانه بیماری MS در طولانی مدت می تواند منجر به ایجاد اثرات منفی بر روی جسم و روان بیمار گردد ، مهم ترین این عوارض عبارتند از :

1. در تمایلات جنسی اختلال ایجاد می کند.
  2. از حجم موثر سلول های مغزی می کاهد.
  3. باعث اختلال در حافظه می شود.
  4. منجر به ایجاد نگرانی ، افسردگی و اضطراب می شود.
  5. در دفع مدفوع ایجاد اختلال می نماید.
  6. سبب بروز مشکلات مثانه و روده می شود.

انواع بیماری ام اس

RRMS

شایع ترین نوع بیماری می باشد. در این بیماری، فرد ممکن است ناگهان دچار حمله در یک چشم شود، طوری که چشم تار شده و دچار کاهش قدرت افتراق رنگ ها گردد. این حمله به طور معمولا ۲ هفته الی ۱ ماه طول می کشد و با مصرف کورتن یا حتی بدون درمان کاملا بهبود می یابد. اما مجدد بعد از گذشت مدتی حمله ‌ای دیگر در نقطه دیگری از بدن رخ می دهد.

PPMS

یش‌ رونده اولیه از ابتدا سیر پیش‌ رونده داشته و بهبود پیدا نخواهد کرد. درواقع حمله های آن پشت سر هم رخ می دهند و هر بار نقص هایی جدید از خود باقی می گذارند.

SPMS

پیشرونده ثانویه نوع دیگری MS است که در ابتدا به شکل RRMS یا MS عود کننده تظاهر پیدا می کند اما از یک نقطه به بعد دیگر بهبود پیدا نکرده و پیشرفت نمی کند.

PRMS

پیش‌ رونده ، عود کننده نوعی MS است که با یک شیب ملایم به طور دائم  در حال پیشرفت است و حین پیشرفت فرد دچار حمله های متعدد و بهبود یابنده خواهد شد.

بیماری نورومیلیت اپتیکا

بیماری نورومیلیت اپتیکا که بیشتر گرفتگی گردن، نخاع و چشم ها را در گیر می کند.

ام آر ای سر و مغز این بیماران معمولا سالم است اما در ناحیه گردن آنها ضایعه دیده می شود.

علایم‌ اولیه ام اس

• حمله های ضعف بینایی در یک چشم
  • التهاب عصب بینایی
  • حمله های حسی مثل گزگز و مورمور یا سوزن سوزن شدن
  • بی ‌حسی در دست و پای یک سمت بدن
  • تعادل نداشتن حین راه رفتن و زمین خوردن

طول عمر بیماران مبتلا به ام اس چقدر است ؟

بسیاری از افراد بر این باورند که طول عمر افرادی که درگیر بیماری MS هستند بسیار کوتاه است ، اما باید اظهار داشت این نگرش کاملا نادرست است و بیماران MS در صورت برخورداری از آگاهی لازم در زمینه این بیماری و رعایت سبک زندگی سالم می توانند این بیماری را تحت کنترل داشته باشند.

چه افرادی در معرض بیماری ام اس قرار دارند ؟

به طور کلی عوامل زیر احتمال ابتلا به MS را افزایش می دهند :

• سن

MS می تواند در هر رده سنی اتفاق بیفتد ، اما عموما در رده سنی ۱۵ الی ۶۰ سال شایع تر است.

• جنسیت

آمار مبتلایان به بیماری MS در میان خانم ها ۲ برابر بیشتر از آقایان است.

• سابقه‌ خانوادگی

چنانچه یکی از اعضای خانواده اعم از پدر ، مادر ، خواهر یا برادر به MS دچار باشند احتمال ابتلای فرد به این بیماری افزایش می یابد.

• ابتلا به برخی عفونت های خاص

برخی ویروس ها از قبیل اپشتین بار که سبب بروز مونونوکلئوز عفونی می‌شود می توانند احتمال بروز بیماری MS را افزایش دهند.

• نژاد

علیرغم اینکه تمامی نژادها ممکن است به MS مبتلا شوند اما احتمال ابتلای افراد سفید پوست به این بیماری بیشتر است.

• اقلیم و آب ‌وهوا

MS در میان افرادی که ساکن نواحی معتدل هستند بیشتر بروز می نماید.

از دیگر عواملی که احتمال بروز MS را شدت می بخشند می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• ابتلا به برخی بیماری ‌های خود ایمنی خاص
  • ابتلا به بیماری های تیروئید ، دیابت نوع ۱ و التهاب روده
  • مصرف دخانیات

تاثیر ام اس بر بدن

بیماری ام س سبب آسیب پذیری میلین سیستم عصبی مرکزی می شود ، و از آنجا که سیستم عصبی مرکزی موظف به کنترل تمامی سیستم های بدن است ، این بیماری می تواند بر روی سیستم های زیادی از بدن تاثیرات وسیعو گسترده ای بگذارد.

کدام یک از سیستم های بدن بیش از سایر  قسمت ها تحت تاثیر بیماری ام اس قرار می گیرند ؟

• سیستم عصبی و بینایی
  • تکلم و بلع غذا
  • دستگاه گوارش
  • سیستم ایمنی بدن
  • دستگاه گردش خون
  • ساختار اسکلتی
  • سیستم عضلانی – تعادلی بدن
  • سیستم تناسلی
  • سیستم گردش خون

در ادامه به بررسی تاثیر ام اس بر روی سیستم عصبی و بینایی و تکلم و بلع غذا می پردازیم.

تاثیر ام اس بر سیستم عصبی

در صورت ابتلا به بیماری ام اس ، غلاف میلین به تدریج توسط سیستم ایمنی بدن مورد تهاجم قرار می گیرد.

میلین در حقیقت متشکل از سلول هایی می باشد که تشکیل دهنده محیط سیستم عصبی هستند و در اطراف سلول عصبی واقع شده اند ، بنابراین چنانچه آسیب ببینند منجر به آسیب پذیری اعصاب شده و مغز را در انتقال سیگنال به سایر ارگان های بدن با اختلال مواجه خواهند کرد.

حال آنکه عدم ارتباط صحیح مابین مغز و دیگر اندام ها و حتی سلول های خونی بدن ، بافت ها و ماهیچه ها که به دلیل صدمه دیدن اعصاب به وجود آمده است می تواند به ایجاد علائم ذیل منجر شود :

• احساس گنگ بودن و گیجی
  • اختلال حافظه
  • تغییر خلق و خو و احساسات

ندرتا در برخی موارد که بیماری پیشرفت کرده باشد ، آسیب پذیری اعصاب می تواند سبب بروز علائم زیر شود :

• لرزش
  • تشنج
  • اختلالات شناختی مشابه دیگر بیماری های مرتبط با سیستم اعصاب از قبیل آلزایمر و غیره
  • کاهش میزان شنوایی و بینایی

در ارتباط با اختلال سیستم بینایی ، ناشی از بیماری ام اس باید گفت که غالبا این اختلال جزو اولین علائم بیماری ام اس می باشد که با علائمی همچون دوبینی ، درد چشم ، تاری دید و اختلال در کنتراست بینایی همراه است و پیدایش این اختلال می تواند به صورت ناگهانی باشد و یک یا هر دو چشم را درگیر کند.

لازم به ذکر است که در اکثریت موارد ، اختلال سیستم بینایی به صورت موقت هستند و ممکن است منشا آن خستگی عضلات چشم یا التهاب عصبی باشد.

برخی افراد مبتلا به بیماری ام اس ، به صورت دائمی با مشکلات بینایی مواجه هستند ، البته این اتفاق در عمده موارد به شکل جزئی و خفیف می باشد و می توان آن را از طریق مصرف داروهای استروئیدی و دیگر درمان های کوتاه مدت ، تحت درمان قرار داد.

تاثیر ام اس بر روی تکلم و بلع غذا

غالبا تعداد زیادی از افراد مبتلا به بیماری ام اس با مشکلات گفتاری همچون گفتار مبهم ، ضعف تلفظ اصوات ، اختلال در کنترل ولوم صدا ، تغییر در صدا به لحاظ زیر و بم بودن صوت کلام ، افت کیفی صدا و گرفتگی صدا روبرو هستند که معمولا در زمان عود بیماری یا در اثر خستگی نمود گسترده تری می یابند.

اشکال در بلع غذا نسبت به اختلال در تکلم کمتر مشهود است ، اما متاسفانه می تواند مشکل سازتر باشد. اختلال در بلعیدن غذا به دلیل ضعف عضلات ناشی از آسیب اعصاب می باشد که بدین ترتیب عضلات درگیر در بلع غذا را با اشکال مواجه می سازد و توانایی بدن برای کنترل عضلات درگیر در بلع را مختل می کند.

بنابراین چنانچه بلع صحیح غذا به درستی صورت نگیرد ، ماده غذایی یا حتی نوشیدنی ممکن است وارد ریه بیمار شده و سبب افزایش ریسک ابتلا به برخی عفونت ها از جمله عفونت ریه شود.

درباره drhejazi