از تشخیص و درمان ام اس چه می دانید!

بیماری ام اس با برخی نشانه های مهم از جمله گزگز و خواب رفتگی دست و پا آشکار می شود برای در امان ماندن از این عارضه باید در مراحل اولیه ، تشخیص و درمان ام اس انجام شود.

متاسفانه طی دهه اخیر ، آمار ابتلا به بیماری ام اس در کشور ما از میانگین آمار جهانی عدول کرده و هم اکنون در رده کشورهایی قرار دارد که شیوع ابتلا به این بیماری در آن ها بالا است.

البته نگران نباشید چرا که خوشبختانه در حال حاضر در مسیر تشخیص و درمان بیماری ام اس ، مطالعات و پژوهش های جدی و اساسی در حال انجام می باشند که تا حد قابل توجهی به نتایج مطلوبی منتج شده اند.

برای تشخیص زود هنگام ام اس باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید تا طی انجام آزمایشات لازم درمان ام اس را شروع کند.

بیماری ام اس چیست ؟

ام اس در واقع ، نوعی بیماری التهابی – عصبی است که بر سیستم عصبی مرکزی بدن تاثیر منفی گذاشته و موجب تشکیل تعداد قابل ملاحظه ای اسکرا در سیستم عصبی می شود.

اسکرا ، به معنای وجود زخم یا پلاک ، ضایعه در موضع آسیب دیده و التهاب در سیستم عصبی می باشد.

در صورت ابتلا به بیماری ام اس ، شاهد آن خواهیم بود که سیستم ایمنی بدن اشتباها به سلول های عصبی خود حمله کرده و منجر به تخریب پوشش میلین آن ها می شود.

لازم به ذکر است که میلین ، موظف به نگهداری از سلول های عصبی و همچنین نگهداری از سلول های عصبی بوده چنانچه از بین بروند ؛ پیام های عصبی را مختل می کنند.

از این رو می توان اشاره داشت بیماری ام اس ،  از آن جا که به دنبال حملات عصبی به سلول های عصبی خود ایجاد می شود ؛ جزو بیماری های خودایمنی ( اتوایمنیون ) محسوب می شود.

تشخیص و درمان ام اس

علائم و نشانه های بیماری ام اس

به طور کلی علائم بیماری ام اس ، از فردی به فرد دیگر تفاوت داشته و مدت زمان بروز آن ها بین چند ساعت تا چند ماه متفاوت می باشد.

اختلالات ذیل به واسطه بیماری ام اس به وجود می آیند :

  • اختلالات حسی و بی احسی اندام ها
  • مشکلات بینایی
  • سرگیجه و سردرد
  • اختلالات حرکتی ، نمی توان به درستی راه رود.
  • اختلالات گوارشی ؛ مانند کم تحرکی روده ، بی اختیاری روده و یبوست
  • اختلال ور تکلم و بلع غذا
  • اختلالات شناختی و حافظه
ام آر آی

تصویربرداری ام آر آی یکی از راه های تشخیص ام اس می باشد.

بخش های از بین رفته میلین به صورت پلاک های سفید رنگی در تصویر ام آر آی مشخص می شود که به تشخیص محل درگیری و تعداد ضایعات ام اس نیز کمک می کند.

با انجام ام آر آی همزمان با تزریق مواد حاجب می توان جدید یا قدیمی بودن پلاک ها یا ضایعات ام اس را تشخیص داد.

به طور معمول بعد از گذشت ۱ تا ۳ ماه از ضایعه، پلاکی که تشکیل شده روی اعصاب، ماده حاجب دیگر را به داخل خود راه نمی دهد.

در این صورت با تزریق ماده حاجب، پلاک در ام آر آی مشخص نمی شود و  پلاک های جدید به دلیل ناپایدار بودن دیواره دورشان با جذب ماده حاجب در ام آر آی مشاهده خواهند شد.

آزمایش مایع مغزی نخاعی

برای تشخیص ام اس می توان از آزمایش مایع مغزی نخاعی نیز استفاده کرد نتیجه این آزمایش در اکثر بیماران مبتلا به ام اس، مثبت می شود.

برای تشخیص قطعی ام اس علاوه بر بررسی علائم بالینی، باید تصویربرداری و آزمایش مغزی نخاعی نیز انجام داد تا از سایر بیماری ها با علائم مشابه از جمله طیف وسیعی از بیماری های روماتیسمی مشخص شود.

تشخیص و درمان ام اس به چه نحوی است ؟

تشخیص بیماری ام اس

حمله های ام اس براساس محل درگیری در مغز و مسئولیت و عملکرد آن قسمت در سیستم عصب مرکزی می تواند با نقص ها و علائم مختلفی همراه باشد.

حمله های عصبی فقط در صورتی به عنوان حمله ام اس تشخیص داده می شود که حداقل مدت زمان بروز علائم ام اس تا ۲۴ ساعت ادامه پیدا کند.

 تاری چشم یک طرفه ‌ای که کمتر از چند ساعت بهبودی پیدا کند، حمله ام اس محسوب نمی شود و برای تشخیص ام اس باید حداقل ۲ حمله در ۲ نقطه مختلف به فاصله حداقل ۱ ماه اتفاق افتاده باشد.

درمورد ام اس هنوز درمان قطعی وجود ندارد اما درمان این بیماری در آینده با پیشرفت علم متصور می باشد چرا که دانشمندان در این زمینه در حال تحقیق هستند.

امروزه برای کنترل این بیماری از داروهای خوراکی و تزریقی متعددی استفاده می شود که بیشتر آن ها اینترفرون ها و داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند.

Call Now Button