تشخیص و درمان ام اس

بیماری ام اس با برخی نشانه های مهم از جمله گزگز و خواب رفتگی دست و پا آشکار می شود برای در امان ماندن از این عارضه باید در مراحل اولیه تشخیص و درمان ام اس انجام شود.

برای تشخیص زود هنگام ام اس باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید تا طی انجام آزمایشات لازم درمان ام اس را شروع کند.

تشخیص و درمان ام اس به چه نحوی است ؟

تشخیص بیماری ام اس

حمله های ام اس براساس محل درگیری در مغز و مسئولیت و عملکرد آن قسمت در سیستم عصب مرکزی می تواند با نقص ها و علائم مختلفی همراه باشد.

حمله های عصبی فقط در صورتی به عنوان حمله ام اس تشخیص داده می شود که حداقل مدت زمان بروز علائم ام اس تا ۲۴ ساعت ادامه پیدا کند.

تاری چشم یک طرفه ‌ای که کمتر از چند ساعت بهبودی پیدا کند، حمله ام اس محسوب نمی شود و برای تشخیص ام اس باید حداقل ۲ حمله در ۲ نقطه مختلف به فاصله حداقل ۱ ماه اتفاق افتاده باشد.

تشخیص و درمان ام اس

ام آر آی

تصویربرداری ام آر آی یکی از راه های تشخیص ام اس می باشد.

بخش های از بین رفته میلین به صورت پلاک های سفید رنگی در تصویر ام آر آی مشخص می شود که به تشخیص محل درگیری و تعداد ضایعات ام اس نیز کمک می کند.

با انجام ام آر آی همزمان با تزریق مواد حاجب می توان جدید یا قدیمی بودن پلاک ها یا ضایعات ام اس را تشخیص داد.

به طور معمول بعد از گذشت ۱ تا ۳ ماه از ضایعه، پلاکی که تشکیل شده روی اعصاب، ماده حاجب دیگر را به داخل خود راه نمی دهد.

در این صورت با تزریق ماده حاجب، پلاک در ام آر آی مشخص نمی شود و  پلاک های جدید به دلیل ناپایدار بودن دیواره دورشان با جذب ماده حاجب در ام آر آی مشاهده خواهند شد.

آزمایش مایع مغزی نخاعی

برای تشخیص ام اس می توان از آزمایش مایع مغزی نخاعی نیز استفاده کرد نتیجه این آزمایش در اکثر بیماران مبتلا به ام اس، مثبت می شود.

برای تشخیص قطعی ام اس علاوه بر بررسی علائم بالینی، باید تصویربرداری و آزمایش مغزی نخاعی نیز انجام داد تا از سایر بیماری ها با علائم مشابه از جمله طیف وسیعی از بیماری های روماتیسمی مشخص شود.

درمان بيماري ام اس

درمورد ام اس هنوز درمان قطعی وجود ندارد اما درمان این بیماری در آینده با پیشرفت علم متصور می باشد چرا که دانشمندان در این زمینه در حال تحقیق هستند.

امروزه برای کنترل این بیماری از داروهای خوراکی و تزریقی متعددی استفاده می شود که بیشتر آن ها اینترفرون ها و داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند.

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران