درباره تشنج

به تغییر در فعالیت الکتریکی مغز، تشنج گفته می شود ، این تغییر ممکن است سبب بروز واکنش های شدید هیجانی شود یا هیچ نشانه‌ای نداشته باشد. تشنج شدید با لرزش شدید و از دست رفتن کنترل بدن همراه است و خفیف هم می ‌توانند نشان دهنده وجود مشکلی بزرگ در بدن باشند ؛ پس تشخیص آنها بسیار حائز اهمیت است.

دکتر مونا حجازی متخصص مغز و اعصاب تهران در خصوص بیماری تشنج چنین عنوان داشتند که :

یک درصد مردم دنیا مبتلا به بیماری تشنج هستند ، تشنج در اغلب مواقع بیماری ای است که با دارو کنترل می شود.

موارد خیلی کمی از تشنج وجود دارد که به سختی با درمان دارو کنترل می شوند ؛ این موارد عبارتند از افراد مبتلا به سندرم های ژنتیکی ، نقائص عصبی ، عقب افتادگی ذهنی و اختلالات حرکتی.

لذا تنها یک درصد خیلی جزئی از مبتلایان به بیماری تشنج ، کاندید عمل جراحی می شوند.

در کل بیماری صرع ، بیماری وحشتناکی نیست که بتوان از آن به عنوان یک بیماری خطرناک یاد کرد.

به طور کلی بیماری صرع ، بیماری ای است که طی آن حداقل دو نوبت تشنج برای فرد اتفاق می افتد.

از این رو ما معمولا از بیماران خواهش می کنیم که سر خود داروها را قطع و وصل یا کم و زیاد نکنند.

به این علت که تشنج ، بیماری قابل پیش بینی ای نبوده و نمی توان حدس زد که کی و کجا قرار است دوباره تکرار شود و در نتیجه ممکن است عواقب وحشتناکی داشته باشد.

بنابراین ما بر اساس یکسری اصول پزشکی ، نوار مغز ، ام آر آی ، معاینه بالینی ، سابقه خانوادگی و به طور کلی این که تشنج در خواب اتفاق افتاده یا در بیداری ؛ تصمیم می گیریم چه نوعی از دارو را برای این بیماران تجویز نماییم.

انواع تشنج

تشنج‌ های غیرصرعی

این گروه ناشی از آسیب‌ هایی نظیر ضربه دیدن سر یا وجود بیماری است. در صورتی‌ که بیماری درمان شود ، تشنج نیز برطرف می ‌شود.

تشنج‌ های جزئی

زمانی اتفاق می‌افتند که فرد دچار بیماری صرع باشد ، که در این حالت بیمار به‌ طور پی ‌درپی دچار تنش خواهد شد. این نوع تنها در یک طرف مغز اتفاق می‌ افتند که در نتیجه‌ آن تنها یک طرف از بدن درگیر می‌ شود.

تشنج‌ های گسترده

در هر دو طرف مغز رخ می ‌دهد و هر دو طرف بدن را تحت تأثیر قرار می ‌دهد. این دسته علائم فیزیکی معدودی دارند و ممکن است که شروع درگیری با آن ها برای چند ثانیه طول بکشد و به دلیل پنهان بودن علائم، ممکن است که اطرافیان بیمار نتوانند درطول حمله به وی کمک کنند.

علائم تشنج

• احساس ترس یا اضطراب ناگهانی
  • احساس ناراحتی در معده
  • احساس گیجی
  • تاری دید
  • لرزش بازوها
  • احساس خروج از بدن و برون‌ فکنی

نشانه‌ های حمله تشنج

• از دست دادن هوشیاری
  • اسپاسم غیرقابل‌کنترل ماهیچه‌ ها
  • خروج آب دهان به ‌صورت کف آلود
  • احساس مزه‌ی عجیب در دهان
  • به هم‌ فشردن شدید دندان‌ ها
  • گاز گرفتن زبان
  • حرکت سریع و ناگهانی چشم‌ ها
  • ایجاد صداهای غیرطبیعی
  • از دست دادن کنترل مثانه
  • تغییر ناگهانی در خلق و خو

علت بروز تشنج

تنشج‌ها می‌توانند از مشکلات متعددی در بدن ناشی شوند. هر مشکلی در بدن که منجر به آسیب مغزی شود می‌تواند سبب بروز تشنج گردد. این عوامل عبارتند از:

1. ترک ناگهانی الکل
  2. گزیدگی یا گاز گرفتگی
  3. عفونت‌های مغزی مانند مننژیت
  4. آسیب‌های مغزی یا وجود نقص در بخشی از مغز درهنگام تولد
  5. خفگی
  6. استعمال نادرست و خودسرانه‌ی دارو
  7. ترک ناگهانی یک دارو
  8. عدم تعادل در الکترولیت بدن
  9. صرع
  10. فشار خون بسیار بالا
  11. تب شدید
  12. اختلال در عملکرد کلیه یا کبد
  13. کاهش شدید قند خون
  14. ضربه به سر

قابل ذکر است که تشنج می‌تواند ارثی باشدو برخی دیگر به‌ ویژه در کودکان، ممکن است بر اثر عوامل ناشناخته روی دهند.

اثرات تشنج

چنانچه تشنج به موقع درمان نشود ، احتمال شدت یافتن علائم و طولانی تر شدن مدت زمان حمله وجود دارد. طولانی شدن مدت حمله ممکن است موجب به کما رفتن یا حتی مرگ شود.

افتادن و آسیب هایی که ممکن است بر اثر آن به وجود آید از دیگر اثرات تشنج می باشد. افراد مبتلا به سرع توجه داشته باشند که حتما دستبندهای مخصوصی را که هشدار دهنده این بیماری است را همراه خود داشته باشند تا به اطرافیان برای کمک رسانی بهتر و به موقع کمک کند.

تشخیص تشنج

برای تشخیص دقیق این بیماری ، از تست های تشخیصی ویژه استفاده می شود.

در اولین قدم ، پزشک معمولا به بررسی سوابق بیماری یا علتی که می تواند موجب بروز علائم تشنج شود می پردازد.

به عنوان مثال علائمی , همچون سردرد های میگرنی ، اختلال و بی نظمی خواب و استرس های شدید ، عواملی هستند که نشانه های آن ها شبیه به تشنج می باشد.

همچنین پزشک با انجام یکسری آزمایشات مخصوص ، به بررسی عواملی که منجر به تشنج می شود ؛ می پردازد.

آزمایشات لازم برای تشخیص علائم و نوع تشنج

• آزمایش خون به منظور بررسی عدم تعادل الکترولیتی
  • آزمایش مایع مغزی – نخاعی به منظور تشخیص احتمال عفونت های مغزی
  • سم شناسی به منظور بررسی دارو ها و سمومی که ممکن است در بدن وجود داشته باشد.
  • بررسی امواج مغزی در طول تشنج به منظور تشخیص نوع بیماری

اسکن های تصویری همچون ام آر آی نیز به منظور بررسی موارد غیر طبیعی همچون انسداد احتمال عروق خونی در مغز یا وجود تومور انجام می شود.

درمان تشنج

برای درمان تشنج راه های مختلفی وجود دارد که به علت بروز آن بستگی دارد. در واقع می توان گفت که اگر علت ابن بیماری درمان شود، می توان از بروز آن جلوگیری کرد. اما برخی از روش های درمان عبارتند از:

• درمان دارویی برای بیماران مبتلا به صرع
  • جراحی برای برطرف نمودن موارد غیر طبیعی که ممکن است در مغز وجود داشته باشد.
  • تحریک عصب یا رژیم غذایی خاص

مراقبت های بعد از تشنج

• بیمار به لحاظ وجود آسیب دیدگی مورد بررسی قرار گیرد.
  • چنانچه حین حمله قادر به خواباندن بیمار به پهلو نبودید، بلافاصله پس از اتمام حمله فرد را به پهلو بخوابانید.
  • تا زمانی که بیمار هوشیاری خود را به دست نیاورده او را تنها رها نکنید.
  • در صورت ایجاد مشکل در تنفس ، دهان بیمار را از بزاق و استفراغ پاک کنید و لباس و زیورآلاتی که دور گردن و مچ دست وی قرار دارد را باز کنید.
  • جای امن و راحتی برای استراحت بیمار مهیا سازید.
  • سوالاتی از قبیل اسمت چیست؟ کجا هستی ؟ امروز چه روزی است ؟ و غیره را از بیمار بپرسید تا میزان هوشیاری بیمار را چک نمایید. البته برگشت هوشیاری بیمار ممکن تا چند دقیقه طول بکشد و بتواند پاسخگوی سوالات شما باشد.
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Senuri
7 ماه ها گذشته

Hi, very nice website, cheers!
——————————————————
Need cheap and reliable hosting? Our shared plans start at $10 for an year and VPS plans for $6/Mo.
——————————————————
Check here: https://www.reliable-webhosting.com/