تومور غده هیپوفیز

تومور غده هیپوفیز رشد غیر طبیعی است که در غده هیپوفیز ایجاد می شود. بیشتر تومورهای هیپوفیز جز دسته تومور های خوش خیم هستند.

تومورهای هیپوفیز بزرگ که اندازه آن ها حدود ۱ سانتی متر یا بزرگتر است به عنوان ماکروآدنوم شناخته می شوند. اما تومورهای کوچکتر میکروآدنوم نامیده می شوند. ماکروآدنوم ها، به دلیل بزرگیشان، می توانند بر غده هیپوفیز و ساختارهای مجاور آن فشار وارد کنند.

آدنوم ها در غده هیپوفیز یا بافت های اطراف خود باقی می مانند و به سایر قسمت های بدن گسترش نمی یابند. تومورهیپوفیز وقتی در حال کار است می‌تواند هورمون هیپوفیز زیادی تولید کند و یا وقتی در حال کار نیست هورمونی تولید نکند و فقط کمی افزایش حجم داشته باشد.

علائم تومور غده هیپوفیز

علائم  تومور مغزی هیپوفیز ممکن است شامل سردرد ، از دست دادن بینایی باشد. همه‌ی افرادی که به تومور هیپوفیز مبتلا هستند، تمامیعلائم زیر را مشاهده نمی‌کنند. علائمی که در بیمار بروز می‌کند بسته به نوع تومور و اندازه و شکل آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برخی تومورهای هیپوفیز ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند.

• ضعف
  • احساس سرما
  • دوره های قاعدگی نامنظم
  • اختلال عملکرد جنسی
  • افزایش میزان ادرار
  • کاهش یا افزایش ناخواسته وزن

تومور غده هیپوفیز

علت ایجاد تومور غده هیپوفیز

دلیل آشکاری برای ایجاد تومور غده هیپوفیز وجود ندارد. در برخی موارد ممکن است به دلیل تحریک از سوی هیپوتالاموس باشد؛ هیپوتالاموس قسمتی از مغز است که به هیپوفیز سیگنال می‌ فرستد تا هورمون تولید کند.

حدود ۱ تا ۵ درصد موارد تومور غده هیپوفیز ارثی است. قطعاً به ندرت عوامل وراثتی منجر به افزایش خطر ابتلا به تومور هیپوفیز می‌شود.

یک اختلال شایع مولتیپل اندوکرین نئوپلازی (سلول‌های درون‌ریز غیر نرمال چندگانه نوع ۱) است که باعث ایجاد تومورها در غده‌های درون ‌ریز (که ترشحات خود را به درون خون می‌ریزند و هیپوفیز نیز از این نوع غدد است) و اولین قسمت روده کوچک می‌شود.

کارنی کمپلکس عامل دیگری است که باعث ایجاد چند نوع تومورها می‌شود که تومور غده هیپوفیز نیز از این نوع است.

درمان تومور غده هیپوفیز

به دلیل اینکه تومور غده هیپوفیز می‌تواند روی بسیاری از سیستم‌ها و اندام‌های مختلف بدن تأثیر بگذارد، متخصص مغز و اعصاب برای هر شخص با متخصیص‌مختلف کار می‌کنند تا یک طرح درمانی کارآمد برای او فراهم کنند.

درمان تومور غده هیپوفیز به عوامل بسیاری بستگی دارد. ازجمله:

1. محل تومور
  2. آیا تومور مقدار بیش از حدی از هورمون خاصی تولید می‌کند
  3. حال عمومی بیمار و اولویت راجع به گزینه‌های درمانی بالقوه

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران