تومور مغزی

تومور مغزی رشد غیر طبیعی توده ای در مغز است که انواع مختلفی دارد برخی تومورهای مغزی خوش خیم می باشند و برخی تومور مغزی بدخیم و سرطانی هستند.

پیدایش و رشد تومور مغزي یا از ابتدا در مغز شروع می شود یا برخی تومورهای قسمت های دیگر بدن به مغز گسترش یابند. باید متذکر شد که سرعت رشد تومور مغزي می تواند تا حد زیادی متفاوت باشد. سرعت رشد و محل تومور مغزي تعیین کننده آن است که چگونه عملکرد سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار بدهد.

در صورتی که علائم و نشانه های زیر را مشاهده کردید ، به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید.

تومور مغزی

علائم تومور مغزی

علائم و نشانه های تومور مغزي متفاوت است و به اندازه تومور مغز، محل و سرعت رشد تومور بستگی دارد.

1. سردرد با شروع جدید و به تدریج بیشتر و شدیدتر می شود.
  2. داشتن حالت تهوع یا استفراغ با دلایل ناشناخته
  3. اختلالات بینایی، مانند بینایی مبهم، دید دوگانه
  4. از بین رفتن تدریجی احساس یا حرکت در یک دست یا پا
  5. مشکلات گفتاری
  6. سردرگمی در امور روزمره
  7. مشکل در حفظ تعادل بدن
  8. تغییر شخصیت یا رفتار
  9. تشنج در افرادی که سابقه تشنج ندارند
  10. مشکلات شنوایی

علت تومور مغزی

تومورهای مغزی اولیه در خود مغز یا در بافت های نزدیک به آن، از قبیل غشاهای پوشش دهنده مغز ، اعصاب جمجمه، غده هیپوفیز یا غده پینه آل ایجاد می گردند.

تومورهای مغزی اولیه زمانی شروع می شوند که سلول های طبیعی به اشتباه جهش های در DNA خود دست یابند، جهش ها به سلول ها اجازه رشد و تقسیم شدن را می دهد و در صورت رشد سلول های سالم زندگی می کنند.

درنتیجه توده ای از سلول های غیر طبیعی که تومور را تشکیل می دهد در مغز شروع به رشد می کند.

انواع تومور مغزی

گلیوم ها : این تومورها در مغز یا نخاع شروع می شوند.

مننژیوم : یک تومور است که از غشاهای مغز و نخاع  فرد نشات میگیرد. اکثر مننژیوم ها در مراحل اولیه که اندازه تومور کوچک است و اثر فشاری روی بافت های اطراف ندارند، غیرقابل تشخیص می باشند.

نوروم های صوتی : این تومورهای خوش خیم، روی عصبی که کنترل توازن و شنوایی را از گوش داخلی کنترل می کند، توسعه می یابد.

آدنوم های هیپوفیز : تومورهای خوش خیم هستند که در غده هیپوفیز در مغز ایجاد می شوند.

و غیره

تومور مغزی 2

درمان تومور مغزی

گزینه های درمان تومور مغزي بستگی به نوع تومور مغزي، اندازه آن و محل رشد آن دارد.

عوارض بعد از عمل تومور مغزی

اگرچه جراحی تومور مغزی می‌تواند باعث نجات جان بیمار شود، اما در عین حال با از بین بردن بافت مغزی باعث ایجاد عوارض بعد از عمل تومور مغزی در بیمار می‌شود. از جمله این عوارض عبارتند از: عفونت ، خونریزی ، تشنج ، سکته.

تاثیرات طولانی‌ مدت درمانی که شامل جراحی باشد اثرات دیرهنگام نامیده می‌شوند و شامل تاثیر شناخت، حمله، ناهنجاری‌های رشد، کمبود هورمون، مشکلات بینایی و شنوایی و احتمال بروز سرطان دوم که شامل تومور مغزی دوم است، می‌باشد.

ازآنجایی که عوارض بعد از عمل تومور مغزی  گاهی سالها پس از درمان آشکار می‌شوند، نیاز به مراقبت دقیق و آزمایشات منظم است.

بهترین جراح تومور مغزی

اولین نکته در انتخاب متخصص ، تجربه و مهارت آن است . بیماران و اطرافیان آنان معمولا هنگام اطلاع از بیماری  ، نگرانی هایی دارند که طبیعی است اما اعتماد به پزشک می تواند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد.

از متخصص مغز و اعصاب خود درباره نحوه انجام جراحی ، عوارض احتمالی جراحی و مراقبت های بعد از عمل تومور مغزی بپرسید و پس از اطلاع کامل اقدام نمایید. تومور های مغزی انواع مختلفی دارند و نحوه و نتیجه جراحی با توجه به نوع تومور و محل آن متفاوت است.

متخصص پس از معاینه و بررسی آزمایشات و MRI و سوابق پزشکی بیمار ، تشخیص نوع تومور و جراحی را می دهد و  تشخیص به موقع که در نتیجه درمان موثر است از ویژگی های بهترین جراح تومور مغزی است.

دکتر مونا حجازی متخصص داخلی مغز و اعصاب و ستون فقرات با تجربه بسیار بالا در زمینه مغز و اعصاب و تومور های مغزی هستند .

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران