درد شانه

درد شانه شکایت اغلب بیماران است که با مشکلاتی در شانه خود همراه هستند ، مفصل شانه یک مفصل گوی و کاسه ای است که از چهار عضله و تاندون تشکیل شده است که اطراف مفاصل شانه را پر کرده اند. یکی از دلیل عمده درد شانه آسیب سر شانه است.

مفصل شانه دامنه حرکت وسیع دارد و در معرض آسیب دیدگی بیشتری قرار دارد.

افرادی که دچار درد شـانه هستند اغلب از گرفتگی و سفتی شانه خود شکایت می کنند، و قادر نیستند دستان خود را به پشت حرکت بدهند.

درد شانه

علت درد شانه

• التهاب تاندون به دلیل انجام حرکات غیر اصولی و بیش از حد
  • آسیب های عضلانی
  • شکستگی استخوان‌ های شانه
  • کشیدگی بیش از حد
  • بی ثباتی مفصل شانه و موارد در رفتگی
  • خارج شدن ریشه عصب از نخاع یا رادیکولوپاتی

قابل ذکر است که در برخی موارد درد شـانه به دلیل ارتباط با بیماری های دیگری از قبیل شانه منجمد، آرتروز شانه ، آرتروز مفصل آکرومیوکلاویکولار ، بعضی از تومورها و آرتریت روماتویید شانه است که در قسمت هایی از شانه انتشار یافته است.

برای تشخیص بیماری و علت درد شانه روش های مختلفی وجود دارد.

درمان درد شانه

• اگر درد شـانه و گردن جدی گرفته نشود و درمان نشود موجبضعف شانه، گردن و قسمت بالایی کمر خواهد شد.
  • همچنین همین دردهای کوچک ممکن است مشکلات بزرگتری از قبیل از بین رفتن انحنای طبیعی ستون فقرات یا کیفوز ستون فقرات را ایجاد نماید.
  • اولین اقدام برای درمان درد شانه و دست ورزش است که با دادن ورزش درد شانه و حرکات اصلاحی توسط پزشک انجام می شود.
  • حرکات اصلاحی و کششی موجب شل شدکی عضلات می شود و باعث می شود که عضله شانه از خشکی درآید و به راحتی بتواند حرکت داشته باشد و بچرخد.
  • اقدام بعدی درمان دارویی است که پزشک با تجویز دارو های ضد التهابی و مسکن است به تسکین و درمان می پردازد.
  • در صورتی که درد شانه منشا عصبی داشته باشد و به نخاع مربوط باشد درمان جدی تر خواهد بود.
  • درمان درد عصبی شانه جراحی می باشد.
  • قابل ذکر است که پزشک متخصص مغز و اعصاب با معاینه دقیق و مورد بررسی قرار دادن شرایط جسمی بهترین روش درمانی را برای فرد انتخاب می کند.

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران