درمان ام اس

تشخیص و درمان ام اس باید در مراحل اولیه انجام شود و برای تشخیص زود هنگام ام اس باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید تا طی انجام آزمایشات لازم درمان ام اس را شروع کند .

بیماری ام اس با عوارض خاصی همراه است که باید مورد توجه و درمان قرار بگیرند. به عنوان مثال درصد بالایی از بیماران مبتلا به ام اس دچار اختلالات روحی روانی از جمله اختلال اضطرابی و افسردگی می شوند .

درمورد بهبود ضایعات حرکتی ناشی از این بیماری، انجام فیزیوتراپی مکرر می تواند بسیار موثر و سودمند باشد. بیماران مبتلا به ام اس باید از قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد نیز پرهیز کنند. حضور در محیط های گرم علائم این افراد را تشدید می کند .

درمان ام اس

نشانه بیماری ام اس

افراد مبتلا دارای طیف گسترده ای از علائم هستند. البته این علائم ، با توجه به ماهیت بیماری، می تواند به طور گسترده ای از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد. علائم بیماری ام اس ، می تواند از سال به سال، ماه به ماه، و حتی روز به روز، شدت پیدا کند و تغییر کند.

از شایع ترین نشانه های بیماری ام اس ، خستگی و ضعف در هنگام راه رفتن است .

حدود ۸۰ درصد از افراد مبتلا به ام اس ، از احساس ضعف و خستگی خود شکایت دارند. این موضوع می تواند برای فرد ناتوان کننده بوده و تأثیر زیادی بر توانایی های معمول و انجام کارهای روزمره بگذارد.

مشکل در راه رفتن ، با توجه به نوع بیماری ام اس می تواند به گونه های مختلفی باشد .

درمان بيماري ام اس

درمورد ام اس هنوز درمان قطعی وجود ندارد اما درمان این بیماری در آینده با پیشرفت علم متصور می باشد چرا که دانشمندان در این زمینه در حال تحقیق و بررسی هستند .

امروزه برای کنترل این بیماری از داروهای خوراکی و تزریقی متعددی استفاده می شود که بیشتر آن ها اینترفرون ها و داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی هستند .

حمله های ام اس براساس محل درگیری در مغز و مسئولیت و عملکرد آن قسمت در سیستم عصب مرکزی می تواند با نقص ها و علائم مختلفی همراه باشد .

حمله های عصبی فقط در صورتی به عنوان حمله ام اس تشخیص داده می شود که حداقل مدت زمان بروز علائم ام اس تا ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد .

برای تشخیص ام اس باید حداقل ۲ حمله در ۲ نقطه مختلف به فاصله حداقل ۱ ماه اتفاق افتاده باشد.

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران