درمان ام اس چگونه است ؟ افرادی که مبتلا به ام اس هستند ، باید توجه داشته باشند که در مراحل ابتدایی به تشخیص زود هنگام و درمان این بیماری بپردازند. به گفته دکتر مونا حجازی ، بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران ، افرادی که مبتلا به این عارضه شده اند ، افزون بر مشکلات جسمی و تعادلی – حرکتی ، معمولا دچار عوارضی چون اختلالات روحی روانی نظیر اختلالات اضطرابی و افسردگی نیز می شوند ؛ از این جهت می توانند با مراجعه به متخصص مغز و اعصاب و انجام آزمایشات مخصوص و معاینه توسط ایشان ، هرچه سریعتر کنترل و درمان ام اس را آغاز نمایند.

درمان ام اس

بیماری ام اس چیست ؟

این روز ها با همه گیر شدن بیماری ام اس ، بسیاری از افراد به دنبال این هستند تا بدانند ام اس چیست و خود را با چه علائمی آشکار می سازد ؟ ام اس نوعی بیماری خود ایمنی است ؛ بدین معنا که سلول های بدن فرد توسط سیستم ایمنی بدن او ، به عنوان سلول های بیگانه شناخته شده و به این ترتیب آن ها را مورد تهاجم قرار می دهد.

در بیماری ام اس ، مغز و نخاع که مهم ترین بخش های سیستم عصبی مرکزی هستند و وظیفه حفاظت از رشته عصبی را به عهده دارند مورد حمله قرار گرفته و تخریب می شوند و به این ترتیب ضایعاتی در نخاع پدیدار می گردد . حال اگر فردی به پزشم مراجعه کرده و پیش از پیشرفت بیماری به درمان ام اس اقدام کند ، بر شدت میزان تخریب مغز و نخاع کنترل می شود.

انواع بیماری ام اس

  • RRMS یا ام اس عودکننده بهبودیابنده

شایع ترین نوع بیماری می باشد . در این عارضه ، فرد ممکن است ناگهان دچار حمله در یک چشم شود ، طوری که چشم تار شده و دچار کاهش قدرت افتراق رنگ ها گردد . این حمله به طور معمولا ۲ هفته الی ۱ ماه طول می کشد و درمان ام اس RRMS با مصرف کورتن یا حتی با گذشت زمان کاملا بهبود می یابد ؛ اما مجدد بعد از گذشت مدتی حمله ‌ای دیگر در نقطه دیگری از بدن رخ می دهد.

  • PPMS یا ام اس پیشرونده اولیه 

دکتر حجازی بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران در درمان ام اس PPMS می فرمایند ؛ این بیماری از ابتدا سیر پیش‌ رونده داشته و بهبود پیدا نخواهد کرد . در واقع حمله های آن پشت سر هم رخ می دهند و هر بار نقص هایی جدید از خود باقی می گذارند.

  • SPMS یا ام اس پیش‌رونده ثانویه 

پیشرونده ثانویه نوع دیگری MS است که در ابتدا به شکل RRMS یا ام اس عود کننده تظاهر پیدا می کند ؛ اما از یک نقطه به بعد دیگر بهبود پیدا نکرده و پیشرفت نمی کند .

  • PRMS یا ام اس عود کننده و پیشرونده

پیش‌ رونده ، عود کننده نوعی MS است که با یک شیب ملایم به طور دائم در حال پیشرفت است و حین پیشرفت فرد دچار حمله های متعدد و بهبود یابنده خواهد شد.

  • بیماری نورومیلیت اپتیکا

بیماری نورومیلیت اپتیکا که عمدتا گرفتگی گردن ، نخاع و چشم ها را در گیر می کند . ام آر ای سر و مغز این بیماران معمولا سالم است اما در ناحیه گردن آنها ضایعه دیده می شود. حال اگر به هریک از انواع این بیماری مبتلا هستید سریعا برای درمان ام اس به دکتر مونا حجازی مراجعه کرده تا علائم تشدید پیدا نکنند .

 

 

ام اس زنان را بیشتر از مردان تهدید می کند !

هورمون‌ ها نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن ، کنترل التهاب و متابولیسم سلول ‌های عصبی ایفا می کنند و همین عامل بر احتمال بروز بیماری ‌هایی مانند ام ‌اس (Multiple Sclerosis) تأثیر می گذارد .بر اساس تحقیقات ، احتمال ابتلا به ام ‌اس در زنان چهار برابر بیشتر از مردان می باشد ، از همین رو بانوان باید در کسب اطلاعات از این بیماری پیش قدم بوده و در صورت ابتلا به آن به دنبال راه حلی برای درمان ام اس باشند. این تفاوت جنسیتی ممکن است به دلیل تفاوت‌ در سیستم ایمنی ، عوامل هورمونی و عوامل ژنتیکی باشد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم .

تأثیر بر سیستم ایمنی بدن : هورمون ‌ها تأثیر مستقیمی بر فعالیت سیستم ایمنی بدن دارند . افزایش یا کاهش سطوح هورمون ‌ها می ‌تواند باعث تغییر در واکنش ایمنی بدن شود . این تغییرات ممکن است منجر به افزایش خطر بروز بیماری ‌های مانند ام ‌اس شود. به عنوان مثال ، تحقیقات نشان داده ‌اند که زنان در دوران بارداری که سطح هورمون‌ های زنانه بالا است ، از خطر ابتلا به ام‌ اس بیشتری رنج می ‌برند.

تأثیر بر استرس اکسیداتیو : هورمون ‌ها نقش مهمی در کنترل استرس اکسیداتیو دارند . افزایش سطوح هورمون ‌ها ممکن است باعث افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو شود. این نوع استرس می‌ تواند منجر به آسیب در سلول‌ ها و بافت‌ ها شود ؛ زیرا در برخی موارد ، سلول‌ های عصبی و میلین (لايه محافظی حول اعصاب) قابلیت محافظت از خود در برابر آسیب‌ های اکسیداتیو را از دست می دهند ، که می ‌تواند به آسیب و تخریب آنها در بدن بانوان منجر شود .

تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی : برخی هورمون ‌ها ممکن است تأثیر مستقیمی بر سیستم عصبی مرکزی داشته باشند . تغییرات در فعالیت سیستم عصبی مرکزی ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ های عصبی مانند ام‌ اس شود.

به طور کلی ، اکثر مبتلایان به بیماری ام اس در رده سنی ۲۰ الی ۴۰ سال قرار دارند ، البته این بدان معنا نیست که افرادی که در رده های سنی بیشتر یا کمتر از بازه سنی ذکر شده قرار دارند در معرض ابتلا به این بیماری نمی باشند.

تشخیص بیماری ام اس

از جمله شیوه هایی که در جهت تشخیص و درمان ام اس کمک می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • MRI

پلاک های بیماری ام اس در بیشتر موارد با استفاده از تست ام آر آی قابل تشخیص هستند ، در عصر حاضر به روش تشخیصی و پیگیری بیماری مذکور تبدیل شده است . در این تست ، برای اشخاص مبتلا به ام اس پلاک ها ی موجود عمدتا در بطن های جانبی مغز مشاهده خواهند شد و پزشک برای درمان ام اس به کنترل این پلاک ها اقدام خواهد کرد.

  • آنالیز مایع CFS

حضور باند های الیگوکلونال در مایع مغزی نخاعی به نفع بیمار مبتلا به ام اس است . قصد از این باند ها ، ایمونوگلوبین های هم شکل است که بودن آن ها در این مایع به معنی ساخت ایمونوگلوبین در سیستم اعصاب مرکزی CNS می باشد.

  • پتانسیل برانگیخته شده :

حالت های بینایی ، شنوایی و حسی را دارد . که نوع بینایی در تشخیص بیماری ام اس بسیار مهم به شمار می رود. این بدان معناست که در مواردی دیده شده است که چشم پزشک برخی از بیماران خود را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع می دهد ؛ زیرا ضعیف بودن چشم برخی از افراد ، تنها به دلیل ابتلا به این بیماری بوده و کنترل درمان ام اس می تواند بر بینایی آن ها بیفزاید .

و برخی آنالیزها که احتمال دارد بنا به صلاحدید پزشک ، صورت پذیرد.

  • ام آر آی مغز و نخاع
  • آزمایش مایع نخاعی
  • آزمایشات خون
  • تست نوار چشم
  • تست نوار عصب چشمی

لازم به ذکر است که در نهایت ، پزشک متخصص جهت اتخاذ تشخیص قطعی این بیماری ؛ ماحصل نتایج تمام این آزمایشات را مورد بررسی قرار می دهد تا اقدامات لازم را جهت درمان ام اس انتخاب کند .

 

 

علائم بیماری ام اس

بیماری ام اس دارای علائم بیماری مختلفی می باشد که بسته به ماهیت بیماری ، در هر فرد به طور کاملا متفاوت بروز می کند ، از همین رو انتخاب نوع درمان ام اس بر اساس شدت بیماری بوده و در هر فرد متغیر می باشد.

  1. علائم بیماری ام اس ، ممکن است با گذشت زمان و سالانه ، ماهانه و حتی روزانه تشدید پیدا کند و تغییر یابد.
  2. خستگی و ضعف هنگام راه رفتن ، از رایج ترین علائم و نشانه های بیماری ام اس می باشد.
  3. اغلب افرادی که مبتلا به بیمای ام اس هستند ، همواره از احساس ضعف و خستگی خود احساس نارضایتی می کنند . این موضوع برای فرد آزار دهنده بوده ، چرا که برای انجام فعالیت های روزمره نیز دچار مشکل خواهند شد.
  4. همچنین این افراد به گونه های مختلف در راه رفتن نیز دچار مشکل خواهند شد.

در انتها باید بدانید که ام اس بیماری کشنده ای نبوده و بسیاری از افراد با مراجعه به موقع به دکتر مونا حجازی و بکارگیری توصیه های ایشان در درمان ام اس ،  از سایر علائم گفته شده در امان مانده و کیفیت زندگی خود را افزایش داده اند .

 

 

راه های کنترل بیماری ام اس

متاسفانه بیماری ام اس ، تا پایان عمر با فرد همراه بوده و درمان قطعی ندارد و فرد تنها می تواند با شناخت و کسب آگاهی کافی از بیماری خود و علائم آن ، از تشدید بیماری ممانعت به عمل آورد . البته عدم درمان ام اس نباید شما را نگران کند ؛ زیرا کنترل این بیماری تا حد زیادی شما را سرزنده و شاداب نگه خواهد داشت و از شدت ضعف عضلانی شما می کاهد.

توجه داشته باشید که مهم ترین مسئله در درمان ام اس ؛ پایبند بودن بیماران به پروسه درمان ، اصلاح سبک زندگی ، دوری از هیجانات روحی و استرس ، داشتن تحرک ، رژیم غذایی سالم ، اجتناب از مصرف سیگار و انواع مواد مخدر می باشد.

  1. تغییر در سبک زندگی ، می تواند به کاهش علائم بیماری ام اس کمک کند ؛ همچنین می تواند شدت حملات را به تعویق بیندازد و از بدتر شدن علائم جلوگیری کند.
  2. مهارت های مقابله ای نیز می تواند به مدیریت ام اس کمک کند.
  3. ورزش ، رژیم غذایی ، دوری از تنش و استرس ، پرهیز از قرار گیری در فضاهایی با گرمای زیاد ، سیگار نکشیدن و نیز اقدامات پیشگیرانه را می توانید برای کنترل علائم و درمان ام اس در نظر داشته باشید. ( افراد مبتلا به بیماری ام اس باید توجه داشته باشند که حضور در محیط های گرم موجب تشدید علائم بیماری خواهد شد ، از این رو از قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد خودداری نمایید. )
  4. رژیم غذایی کم چرب و غنی از غلات ، میوه ها و سبزیجات داشته باشید . فیبر غلات ، میوه ها و سبزیجات به جلوگیری از یبوست کمک می کند.
  5. تنظیم سطح ویتامین D را می توان در خون بررسی کرد.
  6. نوشیدن آب فراوان و پرهیز از نوشیدنی های حاوی کافئین و نوشیدنی هایی که باعث کم آبی بدن می شوند را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

 

درمان ام اس چشمی

بیماری ام ‌اس می ‌تواند باعث مشکلات بینایی و تاثیر در حرکت چشم‌ ها شود که ممکن است اثرات نامطلوبی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد . در اینجا به توضیح روش های کنترل و درمان ام ‌اس به منظور کاهش علائم ایجاد شده در چشم ها می پردازیم :

درمان مشکلات بینایی

درمان دارویی : برای کنترل التهاب ، کاهش شدت حملات ام ‌اس و کم کردن علائم بیماری نیستاگموس ، داروهایی مانند کورتیکواستروئید ها، بیولوژیک ‌ها و داروهای مهارکننده ایمون سیستم مانند بتافرون (Betaferon) و اینترفرون ‌ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

مراقبت‌ های پشتیبانی : استفاده از عینک یا لنزهای مناسب برای مشکلات بینایی مانند دو بینی مناسب است . آسیب به عصب ‌ها و ماهیچه ‌هایی که حرکت چشم را کنترل می ‌کنند ، می‌ تواند منجر به همگام نبودن ماهیچه های چشم شده و با فشار به یکی از آن ها به دوبینی منجر می‌ شود .

انجام فعالیت های توانبخشی : برخی از فعالیت های توان بخشی شامل تمرین هایی برای افزایش قدرت دید بسیار پیشنهاد می شود که شامل تمرینات ردیابی چشم ، تمرینات موازی با استفاده از وسایل مخصوص می شود .

در نتیجه تغییر در سبک زندگی مانند استفاده از نور ملایم و استراحت چشم‌ ها برای کاهش خستگی آن ‌ها بسیار تاثیرگذار است ؛ بنابراین رعایت آن ها را جدی بگیرید . از طرف دیگر باید به بیماران توضیح داده شود که به کار گیری روش های درمانی مناسب و انجام مراقبت ‌های لازم ، می‌ تواند کیفیت زندگی آن ها را بهبود ببخشد و اغلب این مشکلات می ‌توانند تحت کنترل قرار گیرند . همچنین ، تیم درمانی باید به بیماران جهت بهبودی سریع تر امید بدهند تا بتوانند با افزایش روحیه‌ در آن ها ، نتیجه‌ بهتری را بدست آورند.

نکاتی درباره طول عمر بیماران مبتلا به ام اس

بدون شک تمام بیماران مبتلا به ام اس با این چالش مواجه شده اند که آیا این بیماری کشنده ای است یا خیر؟ پاسخ ما به این افراد این است که ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و استرس را از خود دور سازند ؛ زیرا اینکار بر شدت حملات ام اس می افزاید . پس از آن باید بدانید که موضوع نگران کننده ای در رابطه با طول عمر این بیماران وجود نداشته و در صورت درمان ام اس ، مصرف به موقع داروها و داشتن سبک زندگی سالم می توانید از داشتن عمر طبیعی همانند یک انسان سالم لذت ببرید . در ادامه می خواهیم عواملی که بر طول عمر بیماران ام اس تاثیر می ‌گذارند با یکدیگر بر شماریم :

نوع بیماری ام اس : نوع بیماری (از جمله ام اس پیشرونده اولیه و اسکلُروز چندگانه) و شدت آن تاثیر زیادی بر طول عمر بیمار دارد.

شدت علائم : برخی افراد ممکن است علائم شدید تری از بیماری داشته باشند که نیاز به مراقبت و درمان بیشتری دارد و ممکن است به کاهش طول عمر منجر شود.

دسترسی به درمان مناسب : دسترسی به درمان‌ ام اس به شیوه موثر و مراقبت ‌های به موقع می‌ تواند بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی و طول عمر بیماران داشته باشد.

عوارض و مشکلات جانبی : برخی از روش های درمان ام اس ممکن است عوارض جانبی و مشکلات دیگری ایجاد کنند که می ‌توانند بر طول عمر تاثیر بگذارند.

سلامت عمومی : وضعیت سلامت عمومی بیمار مانند سابقه بیماری‌ های دیگر ، سبک زندگی ، مصرف سیگار و مشروبات الکلی ، وضعیت تغذیه و وضعیت روحی و روانی نیز بر طول عمر تاثیر می‌ گذارد.

مشارکت فعال بیمار : مشارکت بیمار در مراقبت از خود ، پیگیری درمان‌ ها و تغییرات سبک زندگی می ‌تواند بهبود کیفیت زندگی و طول عمر را تسریع کند.

به طور کلی ، مدیریت موثر بیماری ، دسترسی به مراقبت ‌های به موقع و کیفیت مراقبت ‌های درمانی و رعایت سبک زندگی سالم می‌ تواند به طول عمر مثبت بیماران ام اس کمک کند.

اهمیت شروع درمان ام اس در زمان مناسب

افراد مبتلا به ام اس که در تست MRI آن ها پلاک های بسیاری دیده می شود یا به عبارت دیگراین بیماری در آنان فعال دیده می شود ، بهتر است که روند درمان ام اس را هرچه زودتر شروع کنند . در این وضعیت دکتر با توجه به شرایط و روند بیماری ، برای فرد از داروهای خوراکی یا تزریقی استفاده خواهد کرد.

علت های موثر بر تداوم درمان ام اس

انجام نکات توصیه شده توسط پزشک می تواند بیماری ام اس و یا نشانه های آن را مهار سازد . در برخی موارد نیاز است که طول دوره درمان ام اس طولانی انجام شده و تداوم داشته باشد . طبیعتا فرد اگر از عواقب مفید و موثر روش های درمان مطلع باشند بیشتر ترغیب می شود که ادامه روند درمان را با انگیزه بیشتر پیش بگیرد.

 روش های درمان ام اس

در صورت تشخیص این بیماری و در زمان طی کردن دوره درمان ام اس یا جلسات ویزیت با پزشک ، ممکن است مجبور باشید زندگی روزمره خود را با زندگی با این بیماری تطبیق دهید ، به همین دلیل باید بدانید که با مراقبت و  پیگیری صحیح بسیاری از افراد می توانند زندگی طولانی ، فعال و سالمی داشته باشند.

  • دارودرمانی

دارودرمانی برای درمان انواع بیماری ها ، مورد استفاده قرار می گیرد ؛ این امر در مورد بیماری ام اس نیز صدق می کند ، البته لازم به ذکر است که درمان ام اس با دارو درمانی ریشه کن نخواهد شد و با این روش درمان ، تنها می توان آن را کنترل کرد.

روند این بیماری در افراد مختلف ، متفاوت است و از این رو روش های درمان ام اس که برای کنترل این آن بکار گرفته می شود ، از مکانیزم های مختلفی برخوردار است.

  • فیزیوتراپی

لازم به ذکر است که فیزیوتراپی مکرر ، به منظور درمان ضایعات حرکتی ناشی از بیماری ام اس بسیار تاثیر گذار می باشد.

  • خود مراقبتی

مهم ترین بخش درمان هر بیماری ای ، خود مراقبتی است از همین رو اگر درگیر بیماری ام اس شدید ، به جای غرق شدن در احساس نا امیدی و پوچی بدانید که بهترین راه درمان و کمک به خودتان ، در مرحله اول پذیرفتن این نکته است که اکنون دیگر این بیماری به یک عضو جدانشدنی از شما تبدیل شده و نمی توانید این موضوع را تغییر دهید ، پس بهترین کار این است که هرچه سریع تر برای بهبود خود و درمان ام اس قدم بردارید.

خود مراقبتی شامل همه فعالیت های است که شما را به لحاظ جسمی ، روحی  و روانی سرپا و سلامت نگه داشته و از بیمار شدنتان جلوگیری می کند . در واقع هدف ایجاد و یا جایگزینی عادات خوب به جای رفتارهای نادرست است با انجام چنین کارهای کوچکی می توانید بر سلامت خود در بلند مدت اثرگذار باشید و بر علائم و آثاری که ام اس در بلند مدت بر زندگی شما خواهد داشت ، کنار امده و به بهترین حالت ممکن زندگی خود را بگذرانید.

بیماران مبتلا به ام اس می توانند با انجام یک سری نکات و مراقبت های کوچک ، کیفیت زندگی خود را بالا برده و مستقل باشند ، فعال تر و سالم تر زندگی کنند.

  • غذای سالم و فعالیت بدنی :

تا به امروز هیچ رژیم غذایی خاصی که بتواند روند پیشرفت بیماری ام اس را متوقف و یا کندتر بکند ، توسط محققان و دانشمندان معرفی نشده است ؛ اما همه می دانیم که داشتن یک برنامه غذایی سالم و مغذی می تواند سیستم گوارش شما را تحت تاثیر قرار داده و مانع از بروز یبوست گردد . به علاوه ، وقتی رژیمی متناسب با سوخت و ساز بدن خود داشته باشید ، علاوه بر سیستم گوارش ، اندام های مختلف بدن از این مزیت استفاده کرده و علایم روحی مانند خستگی کمتر در شما بروز خواهند کرد به همین دلیل با وجود عدم درمان ام اس با این روش ، بدن قدرت کافی را برای مقابله با حملات این بیماری در اختیار دارد .

تاثیر فیزیوتراپی در درمان و کنترل بیماری ام اس

همانطور که ذکر شد بیماری ام اس کشنده نبوده و به راحتی قابل کنترل است . این تنها در صورتی ممکن می شود که روش های کنترل این بیماری را دانسته و سبک زندگی سالمی را نظیر رژیم غذایی مفید ، ورزش کردن با توجه به توانایی جسمی ، مصرف به موقع دارو ها و انجام فیزیوتراپی را در درمان ام اس در تهران جدی بگیرید.
در حقیقت یکی از مواردی که مبتلایان به بیماری ام اس باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند ، تقویت عضلات می باشد . از طرفی فیزیوتراپی همانند شوکی عمل کرده و در بهبود راه رفتن ، تعادل و هماهنگی بدن نقش زیادی دارد . این روش مزایای زیادی در درمان ام اس دارد که برخی از آن ها شامل :

  1. عملکرد عضلات را بهبود می بخشد
  2. خستگی و بی انرژی بودن بدن را کاهش می دهد در نتیجه بدن آمادگی لازم را برای انجام فعالیت های روزمره را پیدا می کند .
  3. باید بدانید که بیماری ام اس به روحیات فرد مبتلا به شدت وابسته است . از همین رو فیزیوتراپی می تواند حس رضایت مندی بیمار را از انجام فعالیت های منظم بالا برده و منجر به ترشح هورمون خوش بینی در بدن شود .
  4. در انتها باید بدانید که انجام این پروسه در هر زمان برای بیماران ام اس امکان پذیر خواهد بود ؛ اما به طور معمول برای افرادی که به تازگی به این بیماری مبتلا شده اند بهتر عمل می کند . همچنین این افراد با مراجعه به فیزیوتراپ مخصوص خود می توانند از توانایی فعلی بدنشان و محدودیت های حرکتی که ممکن است در آینده به دلیل حملات ام اس برایشان رخ دهد آگاهی پیدا می کند .

بررسی درمان ام اس از طریق سلول های بنیادی

در این بخش می خواهیم شما را با یکی از روش های درمانی بیماری ام اس که در حال حاضر توسط FDA تایید نشده است آشنا سازیم که این روش درمان ام اس با سلول های بنیادی می باشد . هدف از صحبت در رابطه با این موضوع این است که با وجود عدم تاییدیه کامل سازمان غذا و دارو آمریکا ، باز هم امیدی برای درمان قطعی ام اس در آینده وجود دارد که می تواند انگیزه ای برای بسیاری از بیماران تلقی شود . از طرف دیگر در حال حاضر سلول درمانی در برخی از کشور ها در حال انجام است که تنها در جهت کارآزمایی های بالینی توسط این سازمان مورد تایید قرار گرفته است . در ادامه می خواهیم شما را با یکی از روش های سلول درمانی آشنا کنیم :

پیوند سلول‌ های بنیادی خونساز : سلول درمانی یا HSCT ( پیوند سلول‌ های بنیادی خونساز ) یک فرآیند درمانی است که در برخی موارد برای درمان ام‌ اس (RRMS) پیشنهاد می ‌شود . در این روش ، پزشکان از سلول‌ های بنیادی خونساز استفاده می ‌کنند که قادر به تبدیل شدن به انواع مختلفی از سلول ‌ها در بدن هستند.

  1. در این روش ابتدا پزشک به شما داروهایی می دهد تا بدنتان را برای ساخت بیشتر سلول ‌های بنیادی مغز استخوان آماده کند . در این زمان ، مقداری خون از شما گرفته می ‌شود و سلول ‌های بنیادی آن در آزمایشگاه ذخیره می‌ شوند تا مجددا برای درمان مورد استفاده قرار گیرند .
  2. سپس ، شما باید تحت دوزهای بالایی از شیمی درمانی قرا بگیرید تا سیستم ایمنی بدن شما به طور قابل توجهی کاهش یابد .
  3. در مرحله بعد ، سلول ‌های بنیادی خونساز به بدن شما باز می ‌گردند تا به گلبول‌ های سفید جدید تبدیل شوند و به بدن شما کمک کنند تا یک سیستم ایمنی جدید و سالم را بسازد . همچنین ، شما داروهایی مانند آنتی بیوتیک ‌ها را برای کمک به مبارزه با عفونت‌ ها و بیماری‌ های دیگر دریافت خواهید کرد تا زمانی که سیستم ایمنی بدن شما قادر به کار خود شود.
  4. درمان معمولاً چند هفته طول می ‌کشد ، اما بهبودی ممکن است چندین ماه طول بکشد . وقتی درمان موفقیت‌ آمیز باشد ، سیستم ایمنی بدن شما باید ظرف ۳ تا ۶ ماه به قدرت کامل خود باز گردد.

تاثیر ورزش در درمان ام اس

یکی از روش هایی که در کنترل و درمان ام اس نقش زیادی دارد ورزش کردن است ؛ زیرا اینکار بر آمادگی جسمانی ، قلبی و عروق این بیماران افزوده و سایر عوارضی نظیر لرزش ، عدم تعادل در راه رفتن و سرگیجه را از بین می برد . تاثیر این فعالیت معجزه آسا آنقدر زیاد است که عملکرد و توانایی این افراد را بیشتر کرده و اعتماد به نفس آن ها را برای حضور موثر در جامعه بیشتر می کند . اگر بخواهیم از مهم ترین ورزش هایی که مختص بیماران ام اس است اشاره کنیم ایروبیک ، شنا و یوگا از مهم ترین آن ها هستند . همچنین موارد دیگری نظیر :

انجام فعالیت های هوازی : در نظر داشته باشید که نوع ورزش هوازی که در درمان بیماری ام اس نقش زیادی دارد ، با توجه به مشکلات فیزیکی و توانایی او انتخاب می شود همچنین علاقه شخصی نیز اولویت است ؛ زیرا تاثیر ورزش را دو چندان می سازد . برای شروع اینکار می توانید تمرین های استقامتی نظیر کار با دوچرخه ثابت ، راه رفتن یا انجام تمرین های هوازی به وسیله صندلی را در اولویت قرار دهید.

انجام ورزش در آب : آب درمانی یکی از متداول ترین روش ها برای درمان بیماری می باشد به گونه ای که با ایجاد یک محیط شناور و بی خطر ، از سفتی عضلات نیز می کاهد . اما شاید از خود بپرسید چگونه ؟ هنگامی که بدن در آب شناور می شود بدن وزن کمتری را تحمل کرده و میزان سفتی ساق پاها کم می شود .

انجام تمرین هایی برای انعطاف پذیری بدن : بدن افراد برای انعطاف پذیری نیاز به کشش داشته که مدت زمان کشش عضلات در بیماران ام اس نباید ۶۰ ثانیه بیشتر شود . البته این اینکار توسط مربی و بر اساس گرفتگی های بدن شما متغیر می باشد و تنها نکته حائز اهمیت این است که احتیاط در انجام این فعالیت ها بسیار مهم است ؛ زیرا هر گونه افراط در آن ها آسیبی بر سیستم های عضلانی وارد می کند .

شناخت عوارض این بیماری در درمان ام اس

شناخت عوارض این بیماری ، به افراد زیادی در کنترل و درمان ام اس کمک بزرگی می کند ، از همین رو دکتر مونا حجازی قصد دارد برخی از عوارض جدی این بیماری را به شما بشناساند :

  • فشار خون بالا
  • فشار چشم
  • چاقی
  • دشواری در راه رفتن
  • عدم کنترل روده یا مثانه
  • مشکلات حافظه و جنسی
  • اختلال شناختی
  • تغییرات بینایی

بیمارانی که به شکل طولانی مدتی برای درمان ام اس کورتون مصرف می کنند ؛ ممکن است منجر به عوارضی مانند عفونت ، قند خون بالا ، استخوان های نازک ، آب مروارید ، کبودی و کاهش عملکرد غده فوق کلیه شوند.

 

درمان ام اس

چه عواملی خطر ابتلا به بیماری ام اس را تشدید می کنند ؟

عوامل زیر ، می توانند ریسک ابتلا به ام اس را افزایش داده و افراد باید برای اقدام به درمان ام اس در تهران این فاکتور ها را در نظر داشته باشند :

  • سن : ام اس می تواند در هر سنی رخ دهد ، اما شروع آن معمولاً در بازه سنی ۲۰ تا ۴۰ سالگی است. البته افراد مسن و حتی کودکان نیز ممکن است تحت تأثیر این بیماری قرار گیرند.
  • جنسیت : زنان بیش از دو تا سه برابر مردان مبتلا می شوند.
  • سابقه خانوادگی : اگر پدر یا مادر ، خواهر و برادر به بیماری ام اس مبتلا شده باشد ؛ بیشتر در معرض ابتلا هستید.
  • عفونت های خاص : انواع ویروس ها احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند در نتیجه برای درمان ام اس ، از قرار گیری در محیط هایی که در آن احتمال ابتلا به انواع ویروس وجود دارد اجتناب کنید.
  • نژاد : سفید پوستان ؛ بویژه ساکنین اروپای شمالی در معرض بالاترین خطر ابتلا به ام اس قرار دارند. نژاد آسیایی ، آفریقایی یا بومی آمریکایی کمترین خطر را دارند.
  • اقلیم : بیماری ام اس در کشورهایی با آب و هوای معتدل از جمله کانادا ، شمال ایالات متحده ، نیوزیلند ، جنوب شرقی استرالیا و اروپا بسیار شایع است.
  • مقادیر کم ویتامین D و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب با خطر بیشتر MS همراه است.
  • برخی بیماری های خود ایمنی : اگر سایر اختلالات خود ایمنی ؛ مانند بیماری تیروئید ، کم خونی مخرب ، پسوریازیس ، دیابت نوع یک یا بیماری التهابی روده را داشته باشید ؛ خطر ابتلا کمی بیشتر است.
  • استعمال دخانیات : سیگاری ها بیشتر از افراد غیر سیگاری به این بیماری مبتلا می شوند از همین رو برای درمان ام اس بهتر است از استعمال دخانیات اجتناب کنید.
Call Now Button