درمان لرزش دست و پا

درمان لرزش دست و پا  : در مواردی که علائم لرزش شدید نباشد، درمان ضروری نخواهد بود. اما اگر باعث شود بیمار نتواند به خوبی کار یا فعالیت‌های روزمره‌اش را انجام دهد باید اقدام درمانی مناسب انجام شود.

باید متذکر شد که دست‌های مرتعش و لرزان همیشه به معنای بیمار بودن نیست اما در برخی مواقع لرزش، واکنش بدن‌ نسبت به چیزی و در مورد دیگربیماری است.

رعشه اساسی به اختلال نورولوژیکی سیستم عصبی گفته می‌ شود که باعث لرزش ریتمیک و غیر ارادی بدن شود که می‌ تواند در هر یک از نقاط بدن ایجاد شود اما معمولا دست‌ها بیشتر دچار لرزش می گردد.

درمان لرزش دست و پا

درمان فعلی لرزش دست و پا یا پارکینسون تجویز دارو، فیزیوتراپی می باشد که باعث بهبودی یا کند کردن سیر بیماری می شود و درمان ‌های فعلی حداکثر روی علائم بیماری اثر دارند و روی سیر بیماری  تاثیر گذار نخواهد بود.

داروهایی برای درمان علائم بیماری پارکینسون در دسترس هستند تامین دوپامین مغز توسط داروهایی است که در مغز به دوپامین تبدیل می‌شود یا می ‌توان از داروهای تقلید کننده دوپامین استفاده کرد.

علائم پارکینسون در بیماران متفاوت است، بلکه آزاردهندگی علائم مشابه برای بیماران متفاوت یکسان نیست و برنامه درمانی متناسب با نگرانی‌ های بیمار خواهد بود.

نقش فیزیوتراپی در درمان بیماری پارکینسون بسیار زیاد است، زیرا مانع از محدودیت عملکرد بیمار می‌شود.

تشخیص لرزش دست و پا

ساقه مغز به قسمتی از مغز گفته می شود که درست بالاتر از نخاع قرار دارد و قسمت کوچکی از ساقه مغز، ماده سیاه نامیده می ‌شود. سلول‌های درون این ماده سیاه، مسئول تولید و آزادسازی ماده‌ای به نام دوپامین هستند.

دوپامین ناقل عصبی است که در کنترل حرکت و تعادل و عملکرد دقیق سیستم اعصاب مرکزی نقش مهمی دارد. دوپامین به ارتباط الکتریکی شیمیایی سلول عصبی با سلول عصبی مجاورش کمک می ‌کند.

دوپامینی که توسط ماده سیاه تولید و آزاد می‌شود به قسمت‌های دیگری از مغز رفته و فعالیت سلول‌های آنها را کنترل می‌ کند. در بیماری پارکینسون سلول‌های ماده سیاه تحلیل می ‌روند و دیگر دوپامین کافی تولید نمی ‌کنند، بنابراین به قسمت‌هایی از مغز که نیازمند دوپامین هستند، دوپامین کافی نمی‌رسد.

در نتیجه، قسمت‌هایی دچار اختلال عملکرد می ‌شوند. کندی حرکات، لرزش در موقع استراحت و سفتی عضلانی نتیجه این اختلال عملکرد هستند.

تشخیص بیماری پارکینسون ساده نیست. هیچ‌ آزمایش خاصی برای تشخیص بیماری پارکینسون وجود ندارد. پزشک متخصص مغز و اعصاب برای تشخیص بیماری پارکینسون به دنبال ویژگی‌های اساسی اختلال حرکتی در فرد است.

علت لرزش دست و پا

در برخی موارد نمی توان برای لرزش دست و پا علت خاصی یافت ، به نحوی که کلیه آنالیزها و بررسی های نورولوژیک روی بیمار صورت پذیرفته و نتایج آن نرمال است.

اما در برخی دیگر از موارد ، امکان دارد عامل ایجاد لرزش دست و پا ، ناشی از بیماری های نورولوژیک باشد که در ادامه به پاره ای از آن ها اشاره شده است.

ام اس

ام اس می تواند یکی از علل ایجاد لرزش بدن باشد و این اتفاق زمانی رخ می دهد که مسیرهای موظف به کنترل حرکات بدن ، تخریب شده باشند.

سکته مغزی

در صورت لخته شدن خون ، شریان های اصلی که به مغز راه دارند مسدود شده و سکته مغزی اتفاق می افتد.

حال آن که سکته مغزی ، می تواند به مسیرهای کنترل کننده حرکت در مغز آسیب وارد آورده و منجر به بروز لرزش در دست و پا شود.

ضربه مغزی

اصابت ضربه به بخش هایی از مغز که وظیفه کنترل حرکات دست و پا را عهده دار هستند می تواند سبب ایجاد لرزش در نواحی دست و پا شود.

پارکینسون

بیش از ۲۵ درصد افرادی که دچار ابتلا به بیماری پارکینسون هستند با لرزش دست و پا هم در حین فعالیت و هم در حالت استراحت مواجه هستند.

متاسفانه این اتفاق در بیماران مبتلا به پارکینسون از یک دست آغاز شده و به مرور زمان به سایر نواحی بدن انتشار می یابد و فعالیت فیزیکی و استرس می توانند منجر به تشدید آن گردند.

سایر علل لرزش دست و پا

• بیماری هایی از قبیل اضطراب شدید و افسردگی
  • برخی بيماری هاى نورولوژیک
  • مصرف بیش از اندازه الکل
  • مصرف مواد مخدر
  • مسمومیت با برخی مواد خاص همچون کبالت ، جیوه و سرب
  • پرکاری تیروئید
  • اختلال کبد
  • اختلال کلیه
  •  اضطراب منتشر ( پانیک )
  • مصرف برخی داروها ؛ نظیر داروهایی مثل آمفتامين و سالبوتامول که جهت کنترل و درمان آسم مورد استفاده قرار می گیرند.
  • مصرف بیش از حد کافئین
  • مصرف کورتیکواستروئید
  • استفاده از داروهایی که جهت درمان بیمارهای روانپزشکی مصرف می شوند مانند سديم والپروات و لیتیوم

چه زمانی باید لرزش دست و پا را جدی گرفت ؟

چنانچه لرزش دست و پا در رده سنی پایین شروع شود و همچنین در مواردی که این لرزش ها با علائم دیگری همراه شده و به تدریج تشدید شوند و پیشروی آن ها تسریع گردد ، باید آن ها را جدی قلمداد کرده و جهت درمان لرزش دست و پا سریعا جهت درمان آن به یک متخصص مغز و اعصاب خوب ( نورولوژیست ) مراجعه کرد.

درباره drhejazi