درمان لرزش دست و پا

درمان لرزش دست و پا  : در مواردی که علائم لرزش شدید نباشد، درمان ضروری نخواهد بود. اما اگر باعث شود بیمار نتواند به خوبی کار یا فعالیت‌های روزمره‌اش را انجام دهد باید اقدام درمانی مناسب انجام شود.

باید متذکر شد که دست‌های مرتعش و لرزان همیشه به معنای بیمار بودن نیست اما در برخی مواقع لرزش، واکنش بدن‌ نسبت به چیزی و در مورد دیگربیماری است.

رعشه اساسی به اختلال نورولوژیکی سیستم عصبی گفته می‌ شود که باعث لرزش ریتمیک و غیر ارادی بدن شود که می‌ تواند در هر یک از نقاط بدن ایجاد شود اما معمولا دست‌ها بیشتر دچار لرزش می گردد.

درمان لرزش دست و پا

درمان فعلی لرزش دست و پا یا پارکینسون تجویز دارو، فیزیوتراپی می باشد که باعث بهبودی یا کند کردن سیر بیماری می شود و درمان ‌های فعلی حداکثر روی علائم بیماری اثر دارند و روی سیر بیماری  تاثیر گذار نخواهد بود.

داروهایی برای درمان علائم بیماری پارکینسون در دسترس هستند تامین دوپامین مغز توسط داروهایی است که در مغز به دوپامین تبدیل می‌شود یا می ‌توان از داروهای تقلید کننده دوپامین استفاده کرد.

علائم پارکینسون در بیماران متفاوت است، بلکه آزاردهندگی علائم مشابه برای بیماران متفاوت یکسان نیست و برنامه درمانی متناسب با نگرانی‌ های بیمار خواهد بود.

نقش فیزیوتراپی در درمان بیماری پارکینسون بسیار زیاد است، زیرا مانع از محدودیت عملکرد بیمار می‌شود.

تشخیص لرزش دست و پا

ساقه مغز به قسمتی از مغز گفته می شود که درست بالاتر از نخاع قرار دارد و قسمت کوچکی از ساقه مغز، ماده سیاه نامیده می ‌شود. سلول‌های درون این ماده سیاه، مسئول تولید و آزادسازی ماده‌ای به نام دوپامین هستند.

دوپامین ناقل عصبی است که در کنترل حرکت و تعادل و عملکرد دقیق سیستم اعصاب مرکزی نقش مهمی دارد. دوپامین به ارتباط الکتریکی شیمیایی سلول عصبی با سلول عصبی مجاورش کمک می ‌کند.

دوپامینی که توسط ماده سیاه تولید و آزاد می‌شود به قسمت‌های دیگری از مغز رفته و فعالیت سلول‌های آنها را کنترل می‌ کند. در بیماری پارکینسون سلول‌های ماده سیاه تحلیل می ‌روند و دیگر دوپامین کافی تولید نمی ‌کنند، بنابراین به قسمت‌هایی از مغز که نیازمند دوپامین هستند، دوپامین کافی نمی‌رسد.

در نتیجه، قسمت‌هایی دچار اختلال عملکرد می ‌شوند. کندی حرکات، لرزش در موقع استراحت و سفتی عضلانی نتیجه این اختلال عملکرد هستند.

تشخیص بیماری پارکینسون ساده نیست. هیچ‌آزمایش خاصی برای تشخیص بیماری پارکینسون وجود ندارد. پزشک متخصص مغز و اعصاب برای تشخیص بیماری پارکینسون به دنبال ویژگی‌های اساسی اختلال حرکتی در فرد است.

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران