درمان مننژیت

بیماری مننژیت به توجه و مراقبت فوری پزشکی نیازمند است. درمان مننژیت در ابتدا به صورت تجربی انجام می شود. در مرحله بعد ، پس از آماده شدن جواب کشت مایع مغزی نخاعی ، نوع باکتری عامل بیماری تشخیص داده شده و درمان اختصاصی انجام می گیرد.

درمان مننژیت ، به علت بروز آن بستگی دارد. توصیه می شود پس از مواجهه با علائم مننژیت فورا به بهترین متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید. زیرا تاخیر در درمان مننژیت باکتریایی ، خطراتی به دنبال خواهد داشت.

می توان اذعان داشت که مننژیت یکی از خطرناک‌ ترین عفونت‌ های بدن انسان می باشد. مغز و نخاع توسط سه پرده تحت عناوین سخت شامه ، عنکبوتیه و نرم شامه احاطه شده اند و به مجموع این ها مننژ اطلاق می شود. انواع مننژیت عفونت های باکتریایی ، ویروسی ، قارچی و سلی می توانند به مننژ حمله کنند و باعث مننژیت و التهاب این پرده ها شوند.

مبتلایان به مننژیت ، با مراجعه به متخصص مغز و اعصاب می توانند آزمایشات لازم را انجام داده و اقدام به درمان این بیماری نمایند.

درمان مننژیت

آیا بیماری مننژیت درمان دارد

• درمان مننژیت باکتریایی

این نوع مننژیت به وسیله باکتری ها ایجاد می شود و از خطرناک ‌ترین انواع مننژیت می باشد. مننژیت باکتریایی عموما در فصل زمستان از شیوع بیشتری برخوردار بوده و غالبا از طریق مجاری هوایی و در برخی موارد از طریق خون به مننژ می‌رسد. سردرد شدید ، مهم‌ ترین نشانه بروز مننژیت می باشد. البته عوامل دیگری از قبیل خواب آلودگی ، درد در ناحیه گردن و کمر و حتی تشنج از دیگر نشانه های ابتلا به مننژیت می باشند که در معاینه سفتی گردن قابل مشاهده خواهند بود.

جهت درمان مننژیت باکتریایی ، آنتی بیوتیک وریدی و اخیرا کورتیکواستروئید ها تجویز می گردند. این شیوه درمانی بهبود بیمار را به دنبال خواهد داشت و عوارضی مانند تورم مغز و تشنج را به حداقل می رساند.

با توجه به نوع باکتری ای که زمینه ساز بروز عفونت شده ، نوع آنتی بیوتیک مصرفی متغیر خواهد بود.

پزشک ممکن است طی فرآیند درمان ، سینوس ها یا ماستوئیدهای عفونی را از عفونت تخلیه نماید.

توجه داشته باشید که تاخیر در درمان مننژیت سبب ایجاد عوارض عصبی شدید شده و عدم درمان مننژیت چرکی ، خطر مرگ را به دنبال خواهد داشت.

در نوزادان ، چنانچه مننژیت فورا درمان نشود عوارضی از قبیل کر شدن ، تشنج و عقب ماندگی ذهنی اتفاق می افتد.

• درمان مننژیت ویروسی

آنتی بیوتیک ها کمکی به درمان مننژیت ویروسی نمی کنند و با گذشت چند هفته این عارضه به خودی خود درمان خواهد شد.

عموما موارد خفیف مننژیت ویروسی را با استراحت ، مصرف زیاد مایعات و داروهای ضد درد بدون نسخه می توان درمان نمود و تب و درد ناشی از آن را کاهش داد.

پزشک ممکن است جهت کاهش تورم مغز ، کورتیکواستروئید و به منظور کنترل تشنج ، داروی ضد تشنج تجویز نماید.

در صورتی که عامل بروز مننژیت ، ویروس هرپس باشد تجویز داروی ضدویروسی جزو فرآیند درمان خواهد بود.

درباره drhejazi