درمان مننژیت

مننژیت نیاز به توجه و مراقبت پزشکی فوری دارد. درمان مننژیت ابتدا به صورت تجربی انجام می‌شود و سپس بعد از آماده شدن جواب کشت مایع مغزی نخاعی و تشخیص نوع باکتری عامل بیماری، درمان اختصاصی صورت می گیرد.

درمان مننژیت بستگی به علت آن دارد. بعد از مشاهده این علائم در خود یا کودکتان بلافاصله به بهترین متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و قابل ذکر است که مننژیت باکتریایی اگر به سرعت درمان نشود خطرناک است.

مننژیت یکی از خطرناک‌ترین عفونت‌های بدن انسان است. مغز و نخاع به وسیله سه پرده به نام‌های سخت شامه، عنکبوتیه و نرم شامه پوشیده می شوند که به مجموع آنها مننژ گفته می‌شود. انواع مننژیت عفونت‌های باکتریایی، ویروسی، قارچی و سلی می‌توانند به مننژ حمله کنند که در نتیجه ، التهاب این پرده‌ها و مننژیت ایجاد می‌شود.

افراد مبتلا می توانند با مراجعه به متخصص مغز و اعصاب آزمایشات لازم و درمان این بیماری را از سر بگیرند.

درمان مننژیت

آیا بیماری مننژیت درمان دارد

درمان مننژیت باکتریایی

از خطرناک ‌ترین انواع مننژیت، نوعی است که به وسیله باکتری‌ها ایجاد می‌شود که معمولا در فصل زمستان شایع‌تر است و عمدتا از راه مجاری هوایی و گاهی خون به مننژ می‌رسند. مهم‌ترین علامت مننژیت سردرد بسیار شدید است. علاوه بر آن تب، درد گردن و کمر، خواب آلودگی و حتی تشنج نیز دیده می‌شود. در معاینه سفتی گردن مشهود است.

درمان مننژیت باکتریایی تجوی زبلافاصله ی آنتی بیوتیک وریدی و اخیرا کورتیکواستروئیدها ست این درمان به پزشک اطمینان می دهد که بیمار بهبود خواهد یافت و خطر عوارضی چون تورم مغز و تشنج، کم تر خواهد بود.

نوع آنتی بیوتیک مصرفی به نوع باکتری که باعث عفونت شده، بستگی دارد.

طی درمان پزشک ممکن است سینوس ها یا ماستوئیدهای عفونی را از عفونت تخلیه کند.

عدم درمان مننژیت چرکی، مرگبار است و تاخیر در درمان نیز باعث عوارض عصبی شدیدی می‌شود؛

درمان مننژیت در نوزادان اگر سریعا انجام نشود باعث کری، تشنج و عقب ماندگی ذهنی خواهد شد.

درمان مننژیت ویروسی

آنتی بیوتیک ها قادر به درمان مننژیت ویروسی نیستند و بیشتر موارد مننژیت ویروسی به خودی خود پس از چند هفته خوب می شوند.

درمان موارد خفیف مننژیت ویروسی معمولا شامل استراحت، مصرف زیاد مایعات و داروهای ضد درد بدون نسخه برای کاهش تب و درد می شود.

پزشک ممکن است کورتیکواستروئید برای کاهش تورم مغز و داروی ضدتشنج برای کنترل تشنج تجویز کند. اگر ویروس هرپس عامل مننژیت باشد، داروی ضدویروسی نیز جزو خط درمان خواهد بود.

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران