درمان میگرن

درمان میگرن : میگرن ؛ به دنبال تغییرات فیزیولوژیک خاصی که درون مغز رخ می دهند ، اتفاق می‌افتد و منتج به بروز درد در ناحیه سر می گردد. لازم به ذکر است که سردردهای میگرنی ، غالبا به صورت ضربان‌دار هستند که در عمده موارد یکطرفه بوده و گاها نیز به شکل دوطرفه بروز می کنند.

انواع سردرد میگرنی

به طور کلی سردردهای میگرنی بر دو قسم هستند که عبارتند از :

1. میگرن با اورا
  2. میگرن بدون اورا

در ادامه هر یک از انواع میگرن را به اختصار شرح خواهیم داد.

• میگرن با اورا

این نوع از میگرن که به میگرن کلاسیک نیز موسوم است ، به انواعی از سردردهای میگرنی اطلاق می گردد که با علائم منحصر به فردی همراه هستند و معمولا قبل از شروع سردرد ، خود را نمایان می کنند و ممکن است بین ۱۵ الی ۶۰ دقیقه پس از تسکین سردرد نیز تداوم داشته باشند.

از موارد زیر می توان به عنوان برخی از این علائم یا اصطلاحا اوراها ، اشاره نمود :

• اوراهای بینایی که می توانند سبب تاری دید ، فقدان موقت بینایی ، مشاهده خطوط موج دار و مواردی از این قبیل باشند.
  • اوراهایی که سایر حواس را درگیر می‌کنند ؛ به عنوان مثال موجب شنیدن اصواتی در گوش شده یا به تغییرات حواس بویایی ، لامسه و چشایی می انجامند.

درمان میگرن

• میگرن بدون اورا

این نوع از میگرن به مراتب شایع تر از میگرن با اورا می باشد.

در میگرن بدون اورا ، ممکن است فرد ساعت ها قبل از شروع سردرد میگرنی با علائم متعددی ؛ اعم از خستگی ، اضطراب ، افسردگی و غیره روبرو گردد.

علائم میگرن

اغلب درد میگرن به صورت خفیف و گنگ آغاز خواهد شد و ممکن است این درد تا چند دقیقه یا چند ساعت ، شدیدتر گردد و حتی ساعت ها و روزها به طول انجامد.

معمولا سردرد میگرنی از یک سمت سر به صورت کوبشی شروع شده و به دو طرف سر گسترش می یابد.

همچنین گاهی ممکن است این درد در پشت پلک و پشت سر و حتی در قسمت گردن نیز ظهور یابد.

علائم شایع میگرن عبارتند از :

• سردردهای شدید
  • سردردهای ضربان دار
  • سرگیجه و حالت تهوع

علل ابتلا به میگرن

هنوز علت اصلی ابتلا به این عارضه ، مشخص نشده است ؛ اما می توان گفت که میگرن ، عمدتا ناشی از عوامل وراثتی می باشد.

تا جایی که غالبا در اقوام درجه یک افراد مبتلا به میگرن ، حداقل یک نفر مبتلا به این بیماری وجود دارد.

ضمنا ناگفته نماند که عارضه میگرن در میان مبتلایان به صرع و افسردگی نیز شیوع بیشتری دارد.

درمان میگرن چیست ؟

1. از مطمئن ترین دارو های درمان میگرن ، دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی چون آسپرین و ایبوپروفن می باشد.
  2. چنانچه داروی آسپرین و ایبوپروفن موثر نبود ، متخصص مغز و اعصاب دارو های مخصوص میگرن نظیر تریپتان ها یا افشانه های بینی را تجویز خواهد نمود.
  3. در صورتی که بیمار دچار حالت تهوع و استفراغ گردد ، باید بدون مصرف دارو های خوراکی مستقیما زیر نظر متخصص مغز و اعصاب درمان گردد.
  4. افرادی که به بیماری میگرن مبتلا هستند ، موظفند مرتبا در جلسات درمانی شرکت نمایند و لیستی از سردرد هایشان را به ثبت برسانند. همچنین بیمار توجه داشته باشد که پس از بررسی و شناسایی علل تحریک کننده بروز سر درد ، از آن ها پرهیز نمایند.

لازم به ذکر است الکل ، شکلات ، کمبود خواب ، اضطراب ، فشار روحی ، غذاهای محتوی مواد افزودنی و عطر از رایج ترین محرک های میگرن می باشند.