درمان پارکینسون

درمان پارکینسون : پارکینسون یکی از بیماری های از بین برنده اعصاب می باشد که در طی روند این بیماری فرد توانایی جسمی و حرکتی خود را از دست می دهد. این بیماری درمان قطعی ندارد ولی با انتخاب روش درمانی صحیح می توان روند پیشرفت این بیماری را کاهش داد.

در بیماری پارکینسون درصد ابتلا به بیماری در مردان دو برابر زنان می باشد.

علائم بیماری پارکینسون

اگر علائم زیر را دارید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید :

• لرزش دست و پا در هنگام استراحت
  • کند شدن حرکت بدن
  • خشک شدن دست و پا
  • نداشتن تعادل در راه رفتن

درمان پارکینسون

راه درمان پارکینسون چیست ؟

همان طور که قبلا اشاره کردیم پارکینسون درمان قطعی ندارد و فرد بیمار گزینه های مختلفی برای درمان دارد که می توان به درمان دارویی و در مواردی جراحی اشاره کرد. در ادامه مطلب شرح برخی از داروهایی که برای درمان پارکینسون تجویز می شود را آورده ایم.

• لوودوپا : در اکثر مواقع برای درمان این بیماری تجویزمی شود که کاهش دوپامین بدن را که به علت این بیماری به وجود آمده را جبران کند این دارو پس از مدتی تاثیر خود را از دست داده و دیگر روی بدن بیماراثر نمی کند به همین جهت پزشکان سعی می کنند مصرف این دارو را به تعویق بیاندازند. برای رفع عوارض جانبی این دارو معمولا داروی دیگری با آن تجویز می شود به نام کاربیدوپا. اگر لوودوپیا را به تنهایی استفاده می کنید بخاطر داشته باشید که آن را همراه غذاهای حاوی ویتامین B6 مصرف نکنید.
  • سافینامید : یک داروی کمکی برای درمان بیماری پارکینسون است که به همراه لوودوپا تجویز می شود.

یکی دیگر از روش های درمانی این بیماری جراحی می باشد که سه روش جراحی برای پارکینسون وجود دارد. زمانی از جراحی استفاده می شود که درمان دارویی برای بیمار تاثیری نداشته باشد و روند بیماری در حال تسریع باشد.

• پالیدوتومی و تالاموتومی : نوعی روش جراحی است که با استفاده از انرژی رادیویی ناحیه کوچکی از قسمت میانی مغز را تخریب کرده که این ناحیه به لرزش و اختلالات حرکتی مرتبط است.

درمان پارکینسون با سلولهای بنیادین

در این روش بیماران که مبتلا به نوع پیشرفته پارکینسون هستند را با تزریق سلول های بنیادی و تبدیل سلول های بنیادی به سلول های عصبی مغز درمان می کنند.

مراقبت از بیمار مبتلا به پارکینسون

بیمار باید در شبانه روز حداقل ۲ لیتر مایعات مصرف کند.

بدلیل مشکلات گوارشی و مصرف داروها اکثر این بیماران به یبوست مبتلا می شوند که باید غذاهای فیبر دار به رژیم غذایی آنها اضافه شود.

ویتامین های گروه B ، البته به جز B6 و اسید فولیک را در برنامه غذایی بیمار بگنجانید زیرا کمبود این ویتامین ها باعث تشدید علائم بیماری می شود.

بهتر است زمان استراحت بیمار را طوری تنظیم کنید که سر ساعت مشخصی حدود نیم ساعت استراحت کند.

درباره drhejazi

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.