درمان پارکینسون

درمان پارکینسون : پارکینسون یکی از بیماری های از بین برنده اعصاب می باشد که در طی روند این بیماری فرد توانایی جسمی و حرکتی خود را از دست می دهد. این بیماری درمان قطعی ندارد ولی با انتخاب روش درمانی صحیح می توان روند پیشرفت این بیماری را کاهش داد.

در بیماری پارکینسون درصد ابتلا به بیماری در مردان دو برابر زنان می باشد.

علائم بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون به دنبال تخریب سیستم عصبی ، حادث می گردد ؛ به طور کلی این بیماری از حالت کند ، آغاز شده و تدریجا پیشروی کرده و تشدید می گردد.

علائمی که بیماری پارکینسون می تواند به دنبال داشته باشد ، عبارتند از :

• کند شدن حرکت بدن
  • بیقراری در خواب
  • نداشتن تعادل در راه رفتن
  • اختلال در بلع ، تکلم و حافظه
  • سفتی و خشک شدن دست و پا
  • لرزش دست ، پا و سر حتی در هنگام استراحت

لازم به ذکر است در صورت تشدید بیماری پارکینسون ، فرد با گیجی و زوال عقل مواجه خواهد شد.

چنانچه علائم فوق را دارید ، حتما برای معاینه به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه فرمایید.

درمان پارکینسون

بیماری پارکینسون در چه سنی بروز می کند ؟

پارکینسون ؛ غالبا در میانسالان بروز می کند ، به طوری که معمولا در افرادی که بیش از ۵۰ یا ۶۰ سال سن دارند شاهد این بیماری هستیم.

علل ابتلا به پارکینسون

به جرأت می توان از عوامل وراثتی به عنوان اصلی ترین علل ابتلا به بیماری پارکینسون یاد کرد ؛ البته موارد دیگری نیز در ابتلا به این بیماری دخیل هستند که در ذیل به تعدادی از مهم ترین آن ها اشاره شده است :

• اختلالات گوارشی از جمله یبوست های مزمن
  • دیابت و عفونت های مزمن
  • در تماس بودن با برخی مواد شیمیایی و سموم
  • عادات نامناسب غذایی
  • استفاده زیاد از مواد غذایی فرآوری شده و فست فودها
  • استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی
  • کمبود ویتامین هایی ؛ نظیر ویتامین‌ B و E

آیا پارکینسون درمان دارد ؟

بیماری پارکینسون در حقیقت ، نوعی اختلال عصبی پیشرونده می باشد که تدریجا توسعه یافته و فرد را درگیر می کند.

متاسفانه بیماری پارکینسون ، درمان قطعی ندارد ؛ البته با مصرف دارو می توان تا حدودی علائم آن را کنترل نموده و همچنین از پیشرفت سریع بیماری نیز ممانعت به عمل آورد.

راه درمان پارکینسون چیست ؟

همان طور که قبلا اشاره کردیم پارکینسون درمان قطعی ندارد و فرد بیمار گزینه های مختلفی برای درمان دارد که می توان به درمان دارویی و در مواردی جراحی اشاره کرد. در ادامه مطلب شرح برخی از داروهایی که برای درمان پارکینسون تجویز می شود را آورده ایم.

• لوودوپا : در اکثر مواقع برای درمان این بیماری تجویزمی شود که کاهش دوپامین بدن را که به علت این بیماری به وجود آمده را جبران کند این دارو پس از مدتی تاثیر خود را از دست داده و دیگر روی بدن بیماراثر نمی کند به همین جهت پزشکان سعی می کنند مصرف این دارو را به تعویق بیاندازند. برای رفع عوارض جانبی این دارو معمولا داروی دیگری با آن تجویز می شود به نام کاربیدوپا. اگر لوودوپیا را به تنهایی استفاده می کنید بخاطر داشته باشید که آن را همراه غذاهای حاوی ویتامین B6 مصرف نکنید.
  • سافینامید : یک داروی کمکی برای درمان بیماری پارکینسون است که به همراه لوودوپا تجویز می شود.

یکی دیگر از روش های درمانی این بیماری جراحی می باشد که سه روش جراحی برای پارکینسون وجود دارد. زمانی از جراحی استفاده می شود که درمان دارویی برای بیمار تاثیری نداشته باشد و روند بیماری در حال تسریع باشد.

• پالیدوتومی و تالاموتومی : نوعی روش جراحی است که با استفاده از انرژی رادیویی ناحیه کوچکی از قسمت میانی مغز را تخریب کرده که این ناحیه به لرزش و اختلالات حرکتی مرتبط است.

درمان پارکینسون با سلولهای بنیادین

در این روش بیماران که مبتلا به نوع پیشرفته پارکینسون هستند را با تزریق سلول های بنیادی و تبدیل سلول های بنیادی به سلول های عصبی مغز درمان می کنند.