درمان کمر درد

کمر درد ، از شایع ترین دردهایی است که بسیاری از افراد جامعه فارغ از هر سن و سالی با آن روبرو هستند. این دسته از افراد در وهله اول که با این بیماری مواجه می شوند ، شاید به درستی ندانند که برای درمان کمر درد باید به چه پزشکی مراجعه نمایند.

ناگفته نماند که برای درمان کمر درد ؛ ابتدا می بایست علت آن مشخص گردد. تشخیص دلیل قطعی ابتلا به این بیماری و درمان آن در صلاحیت متخصص مغز و اعصاب یا اصطلاحا نورولوژیست می باشد.

لازم به ذکر است که درمان کلیه بیماری های دستگاه عصبی ؛ اعم از کمردرد و غیره ، در حوزه تخصص متخصص مغز و اعصاب است.

عوامل بروز کمر درد

شدت کمر درد با توجه به گستردگی آن متفاوت می باشد ، بنابراین می تواند به صورت یک ناراحتی جزئی و مختصر بروز کند یا فرد را با وضعیتی ناتوان کننده روبرو سازد.

در هر صورت ابتلا به کمر درد چه از نوع خفیف و چه از نوع حاد ، زندگی فرد را تحت الشعاع قرار داده و در فعالیت های روزمره او تداخل ایجاد می کند.

درمان کمر درد

رایج ترین عواملی که سبب بروز کمر درد می شوند عبارتند از :

• وارد آمدن فشار بر ناحیه کمر در حین انجام کار
  • بلند کردن اجسام به کمک کمر
  • پارگی یا بیرون زدگی دیسک کمر ( فتق دیسک )
  • لغزش مهره های ستون فقرات و ایجاد فشار بر روی ستون فقرات
  • تنگی کانال نخاع و فشار آمدن بر طناب نخاعی و اعصاب مجاور آن

علائم کمر درد

کمر درد در اکثریت موارد با علائم ذیل در پاها و اندام های تحتانی ، همراه است :

• احساس بی حسی در اندام های مذکور
  • احساس مور مور شدن

تشخیص علت کمر درد

توجه داشته باشید که علائم فوق الذکر ، لزوما همیشه ناشی از کمر درد نبوده و در برخی موارد ممکن است در اثر بیماری های دیگری اعم از اسکلروز ، ام اس و غیره رخ دهد.

از این رو همانطور که پیشتر نیز اشاره شد ، جهت درمان کمر درد در گام اول باید علت اصلی کمر درد تعیین شود که این کار به عهده متخصص مغز و اعصاب خواهد بود.

بدیهی است که پزشک به منظور تشخیص بیماری ممکن است آزمایش هایی نظیر ام آر آی و رادیوگرافی تجویز نماید تا بدین ترتیب علت قطعی بروز بیماری را مشخص نماید.

شایان ذکر است که در پاره ای موارد در راستای درمان کمر درد به بیش از یک متخصص ، نیاز خواهد بود که این مسئله به وضعیت بیمار بستگی دارد.