دیسک گردن

دیسک گردن یکی از شایع ترین علل بروز درد در ناحیه گردن ، شانه ها و بازو می باشد. در سال های اخیر به دلیل تغییر سبک زندگی شاهد شیوع این عارضه می باشیم.

ديسک گردن ، نقش ضربه گیر را در ناحیه گردن ایفا می کند. دیسک ها از یک بخش محکمی شبیه به تایر به نام آنولوس فیبروز ( بافت محافظ نوكلئوس پالپوزوس ) که حاوی ماده ای ژل مانند به نام نوكلئوس پالپوزوس هستند تشکیل شده اند.

در صورتی که آنولوس فیبروز باز شده ، شکسته شده ، ترک برداشته یا پاره شود منجر به نشت مقداری از ماده ژله مانند به بیرون شده و دیسک دچار برآمدگی می شود که این امر زمینه ای برای بیرون زدگی دیسک شده و در نتیجه علائمی نظیر فشردگی ریشه عصبی ، فشردگی نخاع  یا هر دو را به دنبال خواهد داشت.

دیسک گردن

دلایل بیرون زدگی ديسک گردن

عواملی نظیر ژنتیک ، افزایش سن ، تغذیه غلط ، بلند کردن اجسام به روش غلط ، آسیب دیدگی گردن ، استعمال دخانیات ، ساییدگی و فرسودگی دیسک ها منجر به ایجاد تغییرات ساختاری در دیسک ها و کاهش استحکام و خاصیت ارتجاعی دیسک ها می شوند.

نشانه ها و علائم بیرون زدگی ديسک گردن

از شایع ترین علائم بیرون زدگی ديسک گردن احساس درد در قسمت هایی از بدن نظیر شانه ها ، بازوها ، دست ها و انگشتان و بخش بالای کمر می باشد که به درد رادیکولار یا رادیکولوپاتی موسوم می باشد.
از دیگر علائم این عارضه می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• دیسک گردن و سرگیجه
  • احساس سوزش ، مور مورشدن ، بی حسی ، درد یا سوزن سوزن شدن
  • عدم توانی در نگه داشتن اجسام در دست
  • عدم حفظ تعادل و اختلال در راه رفتن
  • در موارد حاد ایجاد اختلال در دفع ادرار و مدفوع

درمان ديسک گردن

عموما روش های غیر جراحی از قبیل ورزش ديسک گردن ، داروهای ریلکس کننده عضلات ، مسکن ها ، داروهای ضدالتهاب ، تزریق موضعی کورتیزون ، تزریقات اپیدورال ، تزريق مواد داخل نخاع ، فیزیوتراپی ، ماساژدرمانی ، پوشیدن بریس ، ازن درمانی و درمان با ليزر توصیه می شوند.
در موارد زیر عمل جراحی دیسک گردن توصیه گردد :

• درمان های غیرجراحی کمکی به درمان نکرده باشند.
  • ‏علائم عصبی پیشرونده رخ داده و به بازو و پاها پیشروی نموده باشد.
  • ‏حفظ تعادل و راه رفتن مختل شده باشد.

جراحی فول آندوسکوپی درمان جدید دیسک گردن می باشد که می تواند حین حفظ حرکت گردن ، روش درمانی مطمئنی برای درمان در رفتگی دیسک ، پارگی دیسک ، فتق دیسک و غیره باشد.

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران