دیسک گردن

دیسک گردن یکی از شایع ترین علل بروز درد در ناحیه گردن ، شانه ها و بازو می باشد. در سال های اخیر به دلیل تغییر سبک زندگی شاهد شیوع این عارضه می باشیم. ( متخصص مغز و اعصاب )

ديسک گردن ، نقش ضربه گیر را در ناحیه گردن ایفا می کند. دیسک ها از یک بخش محکمی شبیه به تایر به نام آنولوس فیبروز ( بافت محافظ نوكلئوس پالپوزوس ) که حاوی ماده ای ژل مانند به نام نوكلئوس پالپوزوس هستند تشکیل شده اند.

در صورتی که آنولوس فیبروز باز شده ، شکسته شده ، ترک برداشته یا پاره شود منجر به نشت مقداری از ماده ژله مانند به بیرون شده و دیسک دچار برآمدگی می شود که این امر زمینه ای برای بیرون زدگی دیسک شده و در نتیجه علائمی نظیر فشردگی ریشه عصبی ، فشردگی نخاع  یا هر دو را به دنبال خواهد داشت.

دیسک گردن چیست ؟

به طور کلی ستون فقرات ، از استخوان های متعددی موسوم به مهره تشکیل یافته است که هر یک از این مهره ها توسط دیسک از یکدیگر مجزا شده اند.

دیسک گردن ، از چندین لایه نسج مستحکم تشکیل شده که دیسک را در بر گرفته و آن را پوشانده اند.

توجه داشته باشید که در میان دیسک ، ماده ای به مثابه ژلاتین وجود دارد که پتانسیل یا قابلیت تغییر شکل دارد.

حال آن که چنانچه لایه های بافت اتصال دهنده ، دچار پارگی شوند ؛ این ماده ژلاتینی از دیسک بیرون زده و به بروز بیماری بیرون زدگی دیسک ، منتج می شود.

دلایل بیرون زدگی ديسک گردن

عواملی نظیر ژنتیک ، افزایش سن ، تغذیه غلط ، بلند کردن اجسام به روش غلط ، آسیب دیدگی گردن ، استعمال دخانیات ، ساییدگی و فرسودگی دیسک ها منجر به ایجاد تغییرات ساختاری در دیسک ها و کاهش استحکام و خاصیت ارتجاعی دیسک ها می شوند.

نشانه ها و علائم بیرون زدگی ديسک گردن

از شایع ترین علائم بیرون زدگی ديسک گردن احساس درد در قسمت هایی از بدن نظیر شانه ها ، بازوها ، دست ها و انگشتان و بخش بالای کمر می باشد که به درد رادیکولار یا رادیکولوپاتی موسوم می باشد.
از دیگر علائم این عارضه می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• دیسک گردن و سرگیجه
  • احساس سوزش ، مور مورشدن ، بی حسی ، درد یا سوزن سوزن شدن
  • عدم توانی در نگه داشتن اجسام در دست
  • عدم حفظ تعادل و اختلال در راه رفتن
  • در موارد حاد ایجاد اختلال در دفع ادرار و مدفوع

تشخیص دیسک گردن

قاعدتا درمان دیسک گردن ، در صورت تشخیص صحیح آن میسر می گردد.

پزشک متخصص مغز و اعصاب ، به منظور تشخیص جامع اختلال بیرون زدگی دیسک ؛ در ابتدا در مورد علائم بیماری ، شدت آن و روش های درمانی ای که تاکنون مورد استفاده قرار گرفته ؛ از بیمار سوالاتی می پرسد و در حقیقت ، سابقه پزشکی بیمار را مورد ارزیابی قرار می دهد.

دیسک گردن

در مرحله بعد متخصص مغز و اعصاب ؛ محدودیت های حرکتی ، اختلالات مرتبط به حفظ تعادل و درد را نیز بررسی کرده و طی معاینه مواردی ؛ اعم از ضعف عضلانی ، عدم واکنش پایین تنه ، فقدان حواس و سایر علائم آسیب نخاع را نیز مورد توجه قرار می دهد.

پزشک متخصص پس از مراحل فوق ، به منظور تشخیص قطعی ابتلای بیمار به دیسک گردن و عدم ابتلای وی به عارضه هایی نظیر عفونت ؛ انجام اشعه ایکس یا اصطلاحا پرتونگاری را درخواست خواهد کرد.

همچنین ناگفته نماند که پزشک در این راستا ، سی تی اسکن و ام آر آی نیز تجویز خواهند نمود ؛ چرا که این موارد نیز به تشخیص دقیق بیرون زدگی دیسک کمک خواهند کرد.

درمان ديسک گردن

عموما روش های غیر جراحی از قبیل ورزش ديسک گردن ، داروهای ریلکس کننده عضلات ، مسکن ها ، داروهای ضدالتهاب ، تزریق موضعی کورتیزون ، تزریقات اپیدورال ، تزريق مواد داخل نخاع ، فیزیوتراپی ، ماساژدرمانی ، پوشیدن بریس ، ازن درمانی و درمان با ليزر توصیه می شوند.
در موارد زیر عمل جراحی دیسک گردن توصیه گردد :

• درمان های غیرجراحی کمکی به درمان نکرده باشند.
  • ‏علائم عصبی پیشرونده رخ داده و به بازو و پاها پیشروی نموده باشد.
  • ‏حفظ تعادل و راه رفتن مختل شده باشد.

جراحی فول آندوسکوپی درمان جدید دیسک گردن می باشد که می تواند حین حفظ حرکت گردن ، روش درمانی مطمئنی برای درمان در رفتگی دیسک ، پارگی دیسک ، فتق دیسک و غیره باشد.