سرگیجه

به هرگونه احساس ضعف ، عدم تعادل و سبکی سر که همراه با خستگی می باشد ، سرگیجه گفته می شود. سرگيجه ها اغلب بر اثر خستگی یا عوامل طبیعی می باشند و نشانه بیماری نیستند ؛ اما سرگيجه های دائم و متوالی ، فرد را در انجام فعالیت های عادی دچار مشکل می کند.

برای درمان سرگیجه ، ابتدا باید علت و علائم آن بررسی گردد ، سپس درمان مناسب انتخاب شود. اغلب این درمان ها تاثیر گذار می باشد.

در چه صورت باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمود ؟

اگر شما علاوه بر سرگیجه ، یکی از علائم دیگر را نیز دارید به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید.

• تیرگی دید
  • ضعف بازو یا پا
  • آسیب مشخص سر
  • گرفتگی شدید گردن
  • از دست دادن هوشیاری
  • سقوط یا اختلال در راه رفتن
  • از دست دادن ناگهانی شنوایی
  • سر درد جدید ، متفاوت یا شدید
  • درد قفسه سینه یا ضربان قلب نا منظم

علت سرگیجه

شکل سر گیجه و مدت آن ، فعالیت هایی که موجب بروز سر گیجه خواهد شد و احساس هر گونه علامت اضافی در بدن ؛ خود ، نشانه ای برای بروز بیماری خاص می باشد و لازم است حتما به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید تا علت دقیق بروز سرگيجه تشخیص داده شود.

از جمله علل بروز سرگیجه عبارتند از :

التهاب گوش داخلی : التهاب گوش داخلی ، مشکلی است که همواره پایدار و همراه با سرگيجه شدید می باشد و ممکن است تا چند هفته همراه با حالت تهوع ، استفراغ و اشکال در تعادل باشد.

بیماری منییر : ممکن است سرگيجه بر اثر ابتلا به بیماری منییر مجاری نیم دایره گوش داخلی که مسئول حفظ تعادل هستند باشد. افزایش مایع با بالا بردن فشار در گوش داخلی ، موجب ایجاد اختلال در تعادل و گاهی کاهش میزان شنوایی خواهد شد.

میگرن : از دیگر دلایل بروز سرگيجه ممکن است سرگیجه میگرنی یا میگرن باشد. لازم به ذکر است که این مورد باید پس از رد شدن تمام موارد فوق مد نظر قرار گیرد.

چه عواملی منجر به تشدید سرگیجه می شوند ؟

از عوامل ذیل می توان به عنوان عوامل تشدید کننده سرگیجه اشاره نمود :

1. افزایش سن : عموما افراد میانسال ، به مراتب بیش از دیگر افراد در معرض سرگيجه و عدم تعادل قرار دارند.
  2. مصرف برخی داروها : برخی داروها ، احتمال بروز سرگيجه را افزایش می دهند.
  3. سابقه حمله سرگیجه : افرادی که در گذشته سابقه سرگيجه داشته اند ، احتمال آن که در آینده نیز با آن مواجه شوند بیشتر است.

تشخیص عوامل زمینه ساز سرگیجه

هنگامی که افراد با سرگيجه مواجه می شوند در ابتدا به پزشک عمومی مراجعه می نمایند ؛ سپس پزشک ممکن است در صورت نیاز ، آن ها را به پزشک متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست ارجاع دهد.

نورولوژیست به منظور تشخیص بیماری ، آزمایشات ذیل را درخواست خواهد داد.

• تست حرکت چشم : نورولوژیست ، در وهله اول اقدام به بررسی چشم شما در حالتی که به یک شیء متحرک می نگرید می نماید.
  • آزمایش : متخصص مغز و اعصاب با تجویز یک آزمایش مخصوص ، این مسئله که کدام نواحی از سیستم تعادلی شما با اختلال مواجه شده است را مورد ارزیابی قرار می دهد.
  • ام آر آی : در پاره ای موارد نیز ممکن است که پزشک نورولوژیست برای تشخیص عامل سرگيجه ، دستور انجام ام آر آی صادر نماید.

درمان سرگیجه

سرگيجه ، یکی از شایع ترین علل مراجعه افراد به متخصص مغز و اعصاب به شمار می رود ؛ لازم به ذکر است که غالبا سرگيجه با بکارگیری راهکارهای ساده قابل درمان است و به ندرت می توان از آن به عنوان یک بیماری جدی و تهدید کننده یاد کرد.

اما از آن جا که می تواند منجر به افزایش ریسک جراحت و حتی سقوط فرد شود ، باید حتما مورد توجه قرار گرفته و نسبت به درمان اقدام شود.

به طور کلی درمان سرگيجه ، به علت و علائم آن بستگی دارد.