سکته مغزی در کودکان

سکته مغزی در کودکان : بر خلاف تصور عموم که گمان می کنند سکته مغزی فقط در افراد مسن رخ می دهد باید گفت که کودکان و نوزادان هم می توانند مبتلا به سکته مغزی شوند ، البته باید خاطر نشان نمود که ریسک سکته مغزی در افراد مسن بالای ۵۰ سال بیشتر است.

آیا سکته مغزی در کودکان شایع است ؟

خیر ؛ ابتلا به سکته مغزی در کودکان به ندرت رخ می دهد ، البته لازم به ذکر است که یکی از ۱۰ عامل مرگ و میر و همینطور ناتوانی در کودکان ، ناشی از سکته مغزی می باشد.

شایان ذکر است که ابتلا به سکته مغزی در کودکان پسر بیش از کودکان دختر به وقوع می پیوندد.

انواع سکته مغزی در کودکان

به طور کلی به دو نوع طبقه بندی می شود که عبارتند از :

1. نوع ایسکمیک : این نوع از سکته مغزی به دلیل انسداد حادّ شریانی رخ می دهد.
  2. نوع خونریزی : در اثر پارگی عروق مغزی ، این نوع از سکته مغزی ایجاد می گردد.

علت سکته مغزی در بزرگسالان ، در بیش از ۸۰ درصد موارد در اثر ایسکمی مغزی می باشد ، در حالی که علت سکته مغزی تقریبا در ۵۰ درصد از کودکان از نوع ایسکمی مغزی است و مابقی ، ناشی از خونریزی مغزی می باشد.

سکته مغزی در کودکان

دلایل سکته مغزی در کودکان

علل سکته مغزی در کودکان می تواند ناشی از یکی از موارد ذیل باشد :

• کم خونی داسی شکل
  • اختلالات قلبی – عروقی
  • اختلالات انعقادی خون
  • بیماری های عفونی
  • اختلالات سیستم ایمنی
  • چاقی مفرط
  • کم خونی مادرزادی
  • ضربه به سر
  • کاهش شدید آب بدن

علائم سکته مغزی در کودکان

علائم سکته مغزی ، متناسب با سن کودک می تواند متفاوت باشد ، اما به طور کلی تشنج ، اولین علامت سکته مغزی در بیش از نیمی از انواع سکته مغزی در کودکان می باشد.

سکته مغزی در دوران نوزادی با علائمی همچون تشنج ، ضعف و بی حالی نمود می یابد.

سکته مغزی در خردسالان ، با علائمی اعم از تب ، پرخاشگری و بیقراری تظاهر می کند.

در کودکان بزرگتر ، علائم سکته مغزی واضح تر و انحصاری تر است.

به نحوی که علائم سکته مغزی از نوع ایسکمیک با تشنج ، نقص عصبی موضعی و فلج عضو همراه است.

سکته مغزی از نوع خونریزی داخل مغزی نیز علائمی نظیر سردرد حاد ، تشنج ، حالت تهوع و استفراغ را به دنبال دارد.

تشخیص سکته مغزی درکودکان

به منظور تشخیص سکته مغزی ، در وهله اول بایستی کودک تحت معاینه از سوی پزشک متخصص قرار گیرد.

لازم به ذکر است که تشخیص دقیق سکته مغزی پس از معاینه ؛ مستلزم تجویز سی تی اسکن و ام آر آی ، توسط پزشک متخصص می باشد.

درمان سکته مغزی کودکان

با توجه به نوع سکته مغزی و همچنین علت بروز آن ، راه کارهای درمانی متعددی ممکن است ارائه گردد.

در حالت کلی ، برای درمان سکته مغزی از نوع ایسکمیک ؛ داروهای  ضد انعقاد خون مانند آسپرین و وارفارین برای بیمار تجویز می گردد.

در نوع خونریزی شدید ؛ نیز با انجام عمل جراحی می توان کمک شایانی به درمان این عارضه نمود.

سکته-مغزی-در-کودکان

خطر سکته مغزی در کودکان

کودکانی که مبتلا به اختلالات خونی مثل هموفیلی یا کم خونی نوع داسی شکل ( بیماری سیکِل سل ) هستند هم شانس ابتلا به سکته مغزی را دارند.

کودکانی که به طور مادرزادی در داخل حفره های قلب خود با اختلالاتی هستند نیز می توانند به سکته مغزی مبتلا شوند.

بیشترین خطر ابتلا به سکته مغزی در کودکان ، معمولا زمانی است که کودک تحت پیوند قلب یا آنژیوگرافی قلب قرار گیرد.

از دیگر مواردی که شانس ابتلا به سکته مغزی در کودکان را افزایش می دهد ابتلا به بدخیمی می باشد. چه زمانی که برای کودک هموتراپی صورت گیرد ، شیمی درمانی انجام شود ، اشعه به آن ها داده می شود ، تحت جراحی قرار گیرد یا حتی مواقعی که به یک عفونت خاص مبتلا شود.

بعضی از سندروم های خاص نظیر سندرم داون که همان سندرم منگولیسم می باشد نیز شانس ابتلا به اختلالات عروقی ، مشکلات قلبی و سکته مغزی را در کودکان افزایش می دهد.

درباره drhejazi

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.