صرع

صرع یک اختلال سیستم عصبی مرکزی است که در آن فعالیت سلول عصبی در مغز از هم گسیخته و مختل می شود و باعث حمله یا دوره هایی از رفتارها و احساسات غیرعادی و گاهی از دست دادن هوشیاری خواهد شد.

نشانه بیماری

علائم حمله صرع متفاوت است. برخی بیماران برای چند ثانیه خیره می شوند درحالیکه دیگران بارها و بارها دست ها یا پاهایشان را به شدت حرکت می دهند. تنها داشتن یک حمله به این معنا نیست که شما به صرع مبتلا هستید. حداقل دو حمله بی دلیل برای تایید صرع نیاز است.

از علائم شایع می توان گیجی موقتی، نگاه خیره، حرکات تند و سریع غیرقابل کنترل در بازوها و پاها و از دست دادن هوشیاری یا آگاهی می باشد.

صرع

علت ایجاد بیماری صرع

در نیمی از مبتلایان، علت قابل شناسایی نمی بشد. در بقیه بیماران، این وضعیت به عوامل مختلفی بستگی دارد.

1. تاثیر ژنتیکی
  2. ضربه وارد شدن به سر
  3. بیماری‌های مغزی مانند تومورهای مغزی یا سکته‌ها
  4. بیماری‌های عفونیمانند مننژیت، ایدز و انسفالیت ویروسی
  5. صدمات پیش از تولد مانند عفونت در مادر، تغذیه نامناسب یا کمبود اکسیژن
  6. اختلالات تکاملی مانند اوتیسم و نوروفیبروماتوز

عوارض صرع

افتادن ممکن است به سر شما صدمه وارد کند یا دچار شکستگی استخوان شوید.

در حین شنا یا حمام کردن دچار غرق شدگی شوید، زیرا ممکن است در آب دچار حمله شوید.

حمله ای که بتواند باعث از دست دادن هوشیاری یا کنترل فرد شود، ممکن است مشغول رانندگی یا کار با وسیله‌ای باشید.

صرع در طول بارداری خطرات زیادی برای مادر و کودک ایجاد می‌کند و بعضی داروهای ضدصرع هم خطر نواقص مادرزادی را بیشتر می‌کنند.

اگر شما مبتلا به اپی لپسی هستید و تصمیم به باردار شدن دارید، با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید و در مورد برنامه خود به وی اطلاع دهید و برنامه‌ریزی درستی برای بارداری داشته باشید.

احتمال فرد مبتلا در اثرعدم تطابق با این شرایط یا حتی در اثر عوارض جانبی داروها دچار مشکلات سایکولوژیکی خصوصا افسردگی، اضطراب و در بعضی موارد، خودکشی شود.

افراد مبتلا به صرع در معرض خطر پایین مرگ ناگهانی غیر قابل توضیح هم قرار دارند که علت آن نامشخص می باشد.

پزشکان معمولا درمان را با دارو شروع می کنند. اگر داروها موثر واقع نشوند، جراحی یا درمان های دیگر انجام خواهد شد.

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران