علائم افسردگی

افسردگی به منزله واکنشی طبیعی بدن و احساس غمگین بودن در مواجهه با مشکلات زندگی می باشد. با شناسایی علائم افسردگی می توان تا حدود زیادی از بروز مشکلات ناشی از آن پیشگیری نمود.

علائم افسردگی

نشانه ها و علائم افسردگی

افسردگی نیز مانند سایر اختلالات روانی علائم و نشانه هایی دارد. علائم این بیماری با توجه به سن و جنسیت فرد مبتلا به افسردگی در برخی موارد متفاوت است.

1. علائم افسردگي در کودکان : همه افراد به طور طبیعی در دوران کودکی و نوجوانی با بحران های احساسی روبرو می شوند. این بحران ها در برخی کودکان منجر به ایجاد افسردگی می شود. به طور مثال کودکانی که به اختلالاتی نظیر بیش فعالی ، اختلال یادگیری ، اختلال اضطراب و نافرمانی مقابله جویان ( Odd ) مبتلا هستند در معرض ابتلا به افسردگی می باشند.
  2. علائم افسردگي در نوجوانان : علائمی از قبیل پرخاشگری ، افت تحصیلی ، مصرف مواد مخدر و فرار از خانه نشانه های افسردگی در نوجوانان می باشند که می بایست مورد توجه قرار گیرند. زیرا بنا برگزارش سازمان جهانی بهداشت ، خودکشی در میان نوجوانان ۱۵ الی۲۰ سال سومین عامل مرگ در جهان است.
  3. علائم افسردگي در جوانان : تغییرات وسیع و متعدد دوره جوانی ممکن است سبب ایجاد بی‌هویتی جسمانی و روانی در فرد شده و زمینه ساز ابتلا به افسردگی گردند.
  4. علائم افسردگی در زنان : ابتلا به افسردگی در زنان به عوامل بسیاری از قبیل ژنتیک ، تغییرات بیولوژیک بارداری ، تغییرات هورمونی ، روابط با جنس مخالف ، سندروم قبل از قاعدگی و غیره بستگی دارد.
  5. علائم افسردگی در مردان : از جمله عوامل ابتلا به افسردگی در مردان می توان به احساس تنهایی ، ناکامی های زندگی ، خیانت ، طلاق و غیره اشاره نمود. عدم درمان افسردگی در مردان ممکن است پیامد های فاجعه باری داشته باشد ، زیرا آمار خودکشی در مردان مبتلا به افسردگی بسیار بیشتر از زنان افسرده است.

موارد زیر علائم کلی ابتلا به افسردگی در سنین و جنسیت های مختلف می باشند :

• تغییر خلق و خو
  • بی علاقگی نسبت به انجام فعالیت های روزمره