فلج بل

فلج بل نوعی بیماری است که عضلات یک سمت صورت را تضعیف یا فلج می نماید. هر فردی ممکن است به این بیماری مبتلا شود ، اما افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که عفونت های ویروسی را تجربه کرده اند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

دلیل فلـج بل

فلـج بل زمانی که عصب کنترل کننده عضلات صورت دچار التهاب و تورم شده یا تحت فشار قرار گرفته باشد رخ می دهد. همچنین عفونت های ویروسی نیز ممکن است سبب ابتلا به فلـج بل شوند زیرا به وفور دیده می شود که ویروس هرپس سیمپلکس مسبب ابتلای افراد زیادی به فلـج بل بوده است.

فلج بل

علائم فلـج بل

علائم فلـج بل به طور ناگهانی پدیدار می شوند. در زیر علائم ابتلا به فلـج بل را بیان می نماییم :

• عدم توانایی در بستن چشم
  • آبریزش دهان
  • جویدن دشوار
  • اختلال حس چشایی
  • پرش عضلات صورت
  • بروز درد یا ایجاد بی حسی در پشت گوش
  • کاهش یا افزایش میزان آب چشم نسبت به حد معمول

علائم ابتلا به فلـج بل در اکثر موارد موقتی هستند و عموما پس از چند هفته بهبود می یابند. البته در برخی افراد بهبود کامل به زمان طولانی تری نیاز دارد. همچنین در موارد نادر ، ممکن است برخی از این علائم به صورت دائمی باقی بمانند.

تشخیص فلج بل

هنوز روشی برای تشخیص قطعی فلـج بل وجود ندارد. اما در حالت کلی پس از مراجعه به پزشک و معاینات اولیه ، آزمایشات مختلفی نظیر آزمایش خون برای بررسی وجود عفونت باکتری یا ویروسی تجویز می شود. همچنین ممکن است برای بررسی اعصاب چهره ، ام آر آی یا سی تی اسکن نیز تجویز گردد.

درمان فلج بل

عموما علائم فلـج بل با گذشت هفته ها و بدون درمان بهبود می یابند. هیچ روشی برای توقف علائم فلـج بل وجود ندارد اما به کمک روش های زیر می توان علائم فلـج بل را کاهش داد :

• مراقبت اضافی از چشم و استفاده از چشم بند
  • ماساژ عضلات صورت
  • فیزیوتراپی
  • تجویز قطره های چشمی برای پیشگیری از خشک شدن چشم
  • تجویز یک دوره کوتاه کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون که باعث کاهش تورم عصب صورت شده و مدت زمان فلـج بل را کوتاه می کند.
  • در صورتی که دلیل ابتلا به فلـج بل هرپس سیمپلکس ( ویروس تبخال ) یا هرپس زوستر ( ویروس زونا ) باشد به کمک داروهای ضد ویروس مانند آسیکلوویر می توان علائم فلـج بل را کاهش داد.

در موارد نادری که علائم برطرف نشده باشند ممکن است متخصص بیماریهای مغز و اعصاب از عمل جراحی به منظور کاهش فشار به عصب صورت استفاده نماید.

درباره drhejazi