فلج خواب

فلج خواب : به ناتوانی در انجام حرکات ارادی در حین خواب، فلج خواب یا بختک اطلاق می شود. ۲۵ الی ۳۰ درصد عموم، حداقل یک بار در طول عمر خود گرفتار این عارضه شده اند. این عارضه منوط به گروه سنی خاصی نبوده و همه می توانند آن را تجربه نمایند.

فلج خواب که مسئله ای دلهره آور می باشد گاهی هنگام بیدار شدن از خواب و به ندرت در هنگام به خواب رفتن هم ممکن است بروز کند. طول مدت زمانی که این عارضه به طول می انجامد چند ثانیه تا چند دقیقه می باشد.

نتایج حاصله از مطالعات نشان داده است که در زمان وقوع پدیده فلج خواب، شدت های نامتناسبی از امواج آلفا و جهش های متناوبی از امواج بتا، علی الخصوص در افرادی که دچار توهم بصری هستند رخ می دهد. لذا امواج مغزی در زمان خواب می تواند منجر به وقوع فلج خواب شود.

از این نتایج می توان به این معنا رسید که فردی که از لحاظ هوشیاری در حالت نرمال و بیداری است، از لحاظ فیزیکی هنوز در یک حالت فلج عضلانی در مرحله خواب (حرکت سریع چشم) به گیر کرده و به دام افتاده است.

فلج خواب

علائم فلج خواب

افرادی که مبتلا به فلج خواب می‌شوند ممکن است حالات و علائم متفاوتی را تجربه نمایند.

رایج ترین این علائم شامل: عدم توانایی در حرکت، عدم توانایی در تکلم، اختلال در تنفس، ادراک آگاهانه، احساس “گیر کردن” یا “به دام افتادن” و بعضاً احساس تجربه خروج  از بدن می‌باشد.

علائم ثانویه فـلج خواب شامل مواردی نظیر احساس فشار بر قفسه سینه، ترس شدید، اضطراب، توهم و احساسات غیر عادی می‌باشد (هرگز نمی توان با اطمینان گفت کدام یک از این علائم را هنگام وقوع فـلج خواب تجربه خواهید نمود.)

درمان فلج خواب

تکنیک‌های مقابله

برخی از افراد در مواجهه با عارضه فلج خواب ، با تمرکز بر روی تکان دادن انگشتان خود مسبب القای حالت بیداری به جای حالت فـلج خواب شده و موفق به درمان این عارضه گشته اند. لذا در زمان وقوع فلج خواب تلاش نمایید انگشتان دست یا پای خود را به صورت آگاهانه تکان دهید تا بر آن غلبه نمایید.

ارزیابی پزشکی

در بسیاری موارد، فـلج خواب ممکن است در اثر یک سری عوارض و بیماری‌های تشخیص داده نشده ایجاد شده باشد. لذا در صورت مواجهه با این عارضه، به منظور تشخیص علل اختلال خواب (مثل حمله خواب) و بیماری های مغز و اعصاب، معاینات و ارزیابی‌های پزشکی لازم را انجام دهید.

مصرف داروها

در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید که وقوع فـلج خواب در شما بعد از شروع مصرف آن دارو آغاز شده است، همین دارو می‌تواند علت فلج خواب در شما باشد. در غیر اینصورت و چنانچه مکررا دچار فـلج خواب می شوید می توانید بعضی از داروهایی که در درمان فلج خواب موثر می باشند نظیر قرص‌های خواب، داروهای مهار کننده انتخابی باز جذب سروتونین (SSRI) و داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای را مصرف نمایید.

تنظیم برنامه خواب

غالبا فـلج خواب به دلیل برنامه خواب نامنظم و بسیار متغیر و گاها به دلیل اختلال خواب رخ می دهد. لذا داشتن یک برنامه خواب منظم راهکاری برای درمان فلج خواب خواهد بود.

درباره drhejazi