فلج مغزی

فلج مغزی به اختلال حرکتی، تون عضلانی یا وضعیت قرارگیری بدن گویند که علت آن صدمه به مغز قبل از رسیدن به مرحله نهایی رشد و تکامل است و غالبا قبل از تولد به وجود می آید.

علائم فلج مغزی در طول دوران نوزادی یا پیش از مدرسه بروز می کند که منجر به ایجاد اختلالات حرکتی به همراه عکس العمل های غیر عادی، شلی یا سفتی اندام ها و تنه، حالت و حرکات غیر ارادی، راه رفتن ناپایدار، یا مجموعه ای از این مشکلات می شود.

به طور کلی مبتلایان به فلج مغزی به علت سفتی عضلات دچار کاهش دامنه حرکتی در بسیاری از مفاصل بدن خواهند شد  و باید متذکر شد که اثر فلج مغزی روی توانایی های عملکردی بسیار متنوع استبه این صورت که برخی از مبتلایان می توانند راه بروند و برخی دیگر نمی توانندو مورد دیگر برخی بهره های هوشی نرمال یا نزدیک به نرمال دارند، اما بقیه دارای ناتوانی فکری هستند.

ناتوانی ناشی از فلج مغزی ممکن است تنها به یک عضو یا یک سمت بدن محدود شود یا در حالت دیگر تمام بدن را در بر گیرد.

اختلال مغزی که منجر به فلج مغزی می گردد با گذر زمان تغییری نمی کند، بنابراین معمولا علائم با بالا رفتن سن بدتر نمی شوند و قابل ذکر است که محکم شدن عضلات اگر تحت درمان قرار نگیرد ممکن است بدتر شود.

علائم فلج مغزی

1. تون متفاوت عضلات، مثل شلی یا سفتی بیش از اندازه و عدم هماهنگی عضلات
  2. ترمور یا حرکات غیر ارادی
  3. تاخیر کودک در دست یافتن به مهارت های حرکتی
  4. علاقه به استفاده از یک طرف بدن
  5. تاخیر در تکامل زبان یا صحبت کردن
  6. اشکال در انجام حرکات دقیق
  7. تشنج

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

والدین می بایست به سرعت به دنبال تشخیص اختلالات یا تاخیر های احتمالی در رشد کودک باشند و با مشاهده حرکت غیر عادی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایند.

اگر در مورد عدم درک از محیط یا حرکات غیر عادی بدن (تشنج)، تون عضلانی غیر عادی، ناهماهنگی اعضا، عدم تعادل در عضله چشم یا سایر مسائل سوال دارید به بهترین متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید.

علل فلج مغزی

به طور کلی دلایل فلج مغزی ، از لحاظ زمانی که ایجاد شده اند به سه دسته قابل تقسیم می باشد :

1. قبل از تولد : در حقیقت عللی هستند که باعث می شوند مغز در طول دوره جنینی به درستی تشکیل نگردد ، به نحوی که  اکثر بیماری ‌های ژنتیکی یا حتی برخی عفونت‌ های ویروسی مادر در دوران حاملگی از این دسته می باشند.
  2. هنگام تولد : فلج مغزی در هنگام تولد ، ناشی از نرسیدن اکسیژن به مغز نوزاد می باشد و می تواند آسیب های جبران ناپذیری برای نوزاد به بارآورد.
  3. پس از تولد : برخی دلایل اعم از عفونت ‌های مغزی ، نرسیدن اکسیژن حتی برای مدتی کوتاه به مغز ، خونریزی های مغزی ناشی از تصادف ، زمین خوردن کودک یا اصابت سایر ضربات به سر کودک ، ممکن است پس از تولد و تا زمانی که هنوز مغز کودک آسیب پذیر است ، سبب ایجاد صدمات جبران ناپذیر برای او گردند.

علائم ابتدایی فلج مغزی غالبا پیش از ۳ سالگی نمود می یابند ، به طور کلی سپری نمودن مراحل رشد در کودکی که دچار ابتلا به فلج مغزی است در قیاس با کودکان عادی ، کندتر می باشد.

به عنوان مثال برخی فعالیت های این دسته از کودکان ؛ نظیر غلت زدن ، نشستن ، چهار دست و پا رفتن و غیره به کندی صورت می گیرد.

عوارض فلج مغزی

• کوتاه شدن بافت عضلانی در اثر سفت شدن شدید عضلات و شکستگی در اثر تراکم پایین استخوان
  • مشکلات بلع یا تغذیه می تواند باعث اختلال در رشد و تضعیف استخوان ها شود.
  • مبتلایان فلج مغزی دچار عارضه های روانی مثل افسردگی انزوای اجتماعی خواهند شد.
  • دچار بیماری های ریوی و اختلالات تنفسی می شوند.
  • به وجود آمدن اختلالات حرکتی یا علائم عصبی آن ها با گذر زمان بدتر شود.
  • فشار روی مفاصل یا جهتگیری نادرست مفصل می تواند منجر به بیماری دردناک انحطاطی استخوان و آرتروز شود.
  • عدم تعادل چشم و از دست دادن تمرکز بینایی

راهکارهای پیشگیری از فلج مغزی در کودکان

• گرفتن تست از زنان باردار به لحاظ بررسی عامل Rh ، زیرا چنانچه عامل فلج مغزی ناشی از Rh باشد می بایست تا ۷۲ ساعت پیش از زایمان ، نسبت واکسینه کردن مادر اقدام نمود.
  • در صورت ابتلای کودک به زردی باید توسط روش فتوتراپی ، نسبت به درمان سریع تر او اقدام شود.
  • جهت پیشگیری از فلج مغزی در کودکان ، باید برنامه‌ هایی برای کاهش فشار روانی و استرس ویژه مادران در دوران حاملگی لحاظ گردد.
  • به منظور پیشگیری از فلج مغزی در کودکان ، باید از آن ها در مقابل ضربات و آسیب های جسمانی محافظت نمود.

درمان فلج مغزی

به طور کلی درمان فلج مغزی به ۲ بخش تقسیم می شود.

1. درمان بیماری در اوایل زندگی
  2. مدیریت بیماری در طول زندگی

درمان اولیه در کودکانی که به فلج مغزی مبتلا هستند ، بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا در دوران رشد ، مغز و بدن از پتانسیل بیشتری جهت تغییر پذیری برخوردارند.

در کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌ توان ، به کمک شیوه های درمانی سنتی ، دارو درمانی ، جراحی یا سایر روش های درمانی سبب بازتوانی حرکات و نیز بهبود آن ها شد.

از این رو والدین می بایست در پی یافتن بهترین متخصص مغز و اعصاب باشند تا به این ترتیب بتوانند به روش های درمانی تأثیرگذار متناسب با شرایط فرزندانشان دست یابند.

درباره drhejazi