درباره فلج مغزی

فلج مغزی به اختلال حرکتی ، تون عضلانی یا وضعیت قرارگیری بدن گویند که علت آن صدمه به مغز قبل از رسیدن به مرحله نهایی رشد و تکامل است و غالبا قبل از تولد به وجود می آید. ( درمان فلج مغزی )

علائم فلج مغزی در طول دوران نوزادی یا پیش از مدرسه بروز می کند که منجر به ایجاد اختلالات حرکتی به همراه عکس العمل های غیر عادی ، شلی یا سفتی اندام ها و تنه ، حالت و حرکات غیر ارادی ، راه رفتن ناپایدار یا مجموعه ای از این مشکلات می شود.

به طور کلی مبتلایان به فلج مغزی به علت سفتی عضلات دچار کاهش دامنه حرکتی در بسیاری از مفاصل بدن خواهند شد و باید متذکر شد که اثر فلج مغزی روی توانایی های عملکردی بسیار متنوع استبه این صورت که برخی از مبتلایان می توانند راه بروند و برخی دیگر نمی توانند و مورد دیگر برخی بهره های هوشی نرمال یا نزدیک به نرمال دارند ، اما بقیه دارای ناتوانی فکری هستند.

ناتوانی ناشی از فلج مغزی ممکن است تنها به یک عضو یا یک سمت بدن محدود شود یا در حالت دیگر تمام بدن را در بر گیرد.

اختلال مغزی که منجر به فلج مغزی می گردد با گذر زمان تغییری نمی کند ، بنابراین معمولا علائم با بالا رفتن سن بدتر نمی شوند و قابل ذکر است که محکم شدن عضلات اگر تحت درمان قرار نگیرد ممکن است بدتر شود.

علائم فلج مغزی

1. تون متفاوت عضلات ، مثل شلی یا سفتی بیش از اندازه و عدم هماهنگی عضلات
  2. ترمور یا حرکات غیر ارادی
  3. تاخیر کودک در دست یافتن به مهارت های حرکتی
  4. علاقه به استفاده از یک طرف بدن
  5. تاخیر در تکامل زبان یا صحبت کردن
  6. اشکال در انجام حرکات دقیق
  7. تشنج

فلج مغزی

علل فلج مغزی

به طور کلی دلایل فلج مغزی ، از لحاظ زمانی که ایجاد شده اند به سه دسته قابل تقسیم می باشد :

1. قبل از تولد : در حقیقت عللی هستند که باعث می شوند مغز در طول دوره جنینی به درستی تشکیل نگردد ، به نحوی که  اکثر بیماری ‌های ژنتیکی یا حتی برخی عفونت‌ های ویروسی مادر در دوران حاملگی از این دسته می باشند.
  2. هنگام تولد : فلج مغزی در هنگام تولد ، ناشی از نرسیدن اکسیژن به مغز نوزاد می باشد و می تواند آسیب های جبران ناپذیری برای نوزاد به بارآورد.
  3. پس از تولد : برخی دلایل اعم از عفونت ‌های مغزی ، نرسیدن اکسیژن حتی برای مدتی کوتاه به مغز ، خونریزی های مغزی ناشی از تصادف ، زمین خوردن کودک یا اصابت سایر ضربات به سر کودک ، ممکن است پس از تولد و تا زمانی که هنوز مغز کودک آسیب پذیر است ، سبب ایجاد صدمات جبران ناپذیر برای او گردند.

علائم ابتدایی فلج مغزي غالبا پیش از ۳ سالگی نمود می یابند ، به طور کلی سپری نمودن مراحل رشد در کودکی که دچار ابتلا به فلج مغزي است در قیاس با کودکان عادی ، کندتر می باشد.

به عنوان مثال برخی فعالیت های این دسته از کودکان ؛ نظیر غلت زدن ، نشستن ، چهار دست و پا رفتن و غیره به کندی صورت می گیرد.

عوارض فلج مغزی

• ابتلا به بیماری های ریوی و اختلالات تنفسی
  • عدم تعادل چشم و از دست دادن تمرکز بینایی
  • کوتاه شدن بافت عضلانی در اثر سفت شدن شدید عضلات
  • شکستگی استخوان و مفاصل در اثر تراکم پایین استخوان
  • ابتلا به عارضه های روانی ؛ نظیر افسردگی و انزوای اجتماعی
  • به وجود آمدن اختلالات حرکتی یا علائم عصبی که با گذر زمان تشدید می گردند.
  • مشکلات بلع یا تغذیه که می تواند باعث اختلال در رشد و تضعیف استخوان ها شود.
  • فشار روی مفاصل یا جهت گیری نادرست مفصل که می تواند منجر به بیماری دردناک انحطاطی استخوان و آرتروز شود.

فلج مغزی

چگونه می توان از بروز فلج مغزی در کودکان پیشگیری کرد ؟

گرفتن تست از زنان باردار به لحاظ بررسی عامل Rh ، از جمله مواردی است که می تواند از بروز فلج مغزي در کودکان جلوگیری کند ؛ لازم به ذکر است که چنانچه عامل فلج مغزي ناشی از Rh باشد ، باید تا ۷۲ ساعت قبل از زایمان ، حتما نسبت واکسینه کردن مادر اقدام گردد تا بدین ترتیب از ابتلای کودک به فلج مغزي پیشگیری به عمل آید.

از دیگر مواردی که می تواند به جلوگیری از بروز فلج مغزی در کودکان کمک کند ، فتوتراپی می باشد ؛ در صورت ابتلای کودک به زردی باید توسط روش فتوتراپی ، نسبت به درمان سریع تر او اقدام شود تا بدین ترتیب از ابتلای کودک به فلج مغزي ممانعت به عمل آید.

جهت پیشگیری از فلج مغزی در کودکان ، باید برنامه‌ هایی برای کاهش فشار روانی و استرس ویژه مادران در دوران حاملگی لحاظ گردد.

به منظور جلوگیری از فلج مغزی در کودکان ، باید از آن ها در مقابل ضربات و آسیب های جسمانی محافظت نمود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

والدین کودک مبتلا به فلج مغزی ، باید به سرعت به دنبال تشخیص اختلالات یا تاخیر های احتمالی در رشد کودک باشند و با مشاهده هر گونه حرکت غیر عادی سریعا به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایند.

درمان فلج مغزی

به طور کلی درمان فلج مغزی به ۲ بخش تقسیم می شود.

1. درمان بیماری در اوایل زندگی
  2. مدیریت بیماری در طول زندگی

درمان اولیه در کودکانی که به فلج مغزی مبتلا هستند ، بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا در دوران رشد ، مغز و بدن از پتانسیل بیشتری جهت تغییر پذیری برخوردارند.

در کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌ توان ، به کمک شیوه های درمانی سنتی ، دارو درمانی ، جراحی یا سایر روش های درمانی سبب بازتوانی حرکات و نیز بهبود آن ها شد.

از این رو والدین می بایست در پی یافتن بهترین متخصص مغز و اعصاب باشند تا به این ترتیب بتوانند به روش های درمانی تأثیرگذار متناسب با شرایط فرزندانشان دست یابند.

ثبت نام
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Deshawn
7 ماه ها گذشته

Hi, very nice website, cheers!
——————————————————
Need cheap and reliable hosting? Our shared plans start at $10 for an year and VPS plans for $6/Mo.
——————————————————
Check here: https://www.reliable-webhosting.com/