لرزش دست

دست‌های ما به طور طبیعی در اوقات بیداری، یک لرزش بسیار خفیف و نامحسوس را دارند و علت این لرزش دست بسیار خفیف این می باشد که دائما دست‌ ها در حال انقباض و استراحت هستند.

لرزش دست ها تنها زمانی به مشکل تبدیل می‌شود کهدر فعالیت های روز مره خود دچار مشکل شوید، مردم با مشاهده‌ی لرزش های دست‌شان، فورا نگران می‌شوند که مبادا بیماری پارکینسون به سراغ آنها آمده باشد، اما معمولا این عارضه به عوامل دیگری بستگی دارد.

چنانچه دچار لرزش های دست هستید می توانید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید تا علت ریشه یابی شود. لرزش دست انواع بسیاری دارد که توصیف آنها دشوار است، اما پزشکان می ‌توانند انواع رایج آن را به راحتی تشخیص دهند.

انواع لرزش دست

قابل ذکر است که لرزش  های دست همیشه نشانه ‌ی یک بیماری نیست گاهی‌ اوقات لرزش، واکنش بدن ‌تان نسبت به چیزی است.

مصرف برخی داروها ، کمبود ویتامینD ، وجود استرس ، اُفت قند خون ، پُرکاری غده‌ی تیروئید ، آسیب عصبی از جمله عواملی است که می تواند دلیل لرزش دست ها باشد.

لرزش به دو نوع تقسیم می شوند یا فیزیولوژیک هستند و در اثر مواردی که در بالا ذکر شد ایجاد می شوند یا پاتولوژیک هستند و در اثر بیماری ایجاد شده باشد.

لرزش دست

چه زمانی باید لرزش دست ها را جدی بگیریم ؟

شروع لرزش ها در سنین پایین تر

همراه بودن با علائم دیگر و با گذشت زمان بیشتر شده و پیشرفت کرده باشد.

در بیماری های ارثی یا اکتسابی از قبیل بیماری های تحلیل برنده مغز مثل ام اس، پارکینسون

نوعی از لرزش که هم در میانسالی و هم کهنسالی دیده می شود، در اثر ابتلا به بیماری پارکینسون است که این بیماری به علت کم شدن رنگدانه های غدد قاعده ای مغز رخ می دهد و همراه با کندی حرکات بدن، سفتی و خشکی اندام ها می باشد.

علت لرزش دست‌ها

شاید لرزش های دست شما اخیرا آغاز شده است یا شاید در حال بدتر شدن بوده باشد یا احتمالا به تدریج آغاز شده است و شاید آغاز آن با زمانی مصادف است که شما استرس داشته یا عصبانی بوده‌اید یا بیماری سبب بروز آن شده است.

عوامل اصلی لرزش دست ها موارد زیر است :

• لرزش های اساسی
  • بیماری پارکینسون
  • بیماری ام اس
  • ترک مشروبات الکلی

راهای پیشگیری از لرزش دست ها

برای پیشگیری از بروز بیماری ها وقتی خستگی عضلات بوجود بیاید کشیدگی آن عضله و ماساژ دادن عضله مفید است چرا که گردش خون محل عضله را بیشتر می کند و برای رفع مواد سمی که دراثر فعالیت زیاد عضله ای ایجاد می شوند ماساژ دادن نیز مفید می باشد.

خود انگشتان به علت اینکه زمان طولانی در یک وضعیت قرار می گیرد کشیدگی آن اگر با نرمش همراه باشد و هدف آن فقط نرم کردن بندها و رفع خستگی باشد اشکالی ندارد و اگر اصرار اصطلاحا بر شکستن بندها باشد که با صدا همراه باشد روش مناسبی نیست و عوارضی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران