لرزش دست

به طور کلی دست های افراد بعلت انقباض و استراحت در طول روز دچار لرزش های خفیفی می شود. لرزش دست ها تنها زمانی مشکل ساز است که در فعالیت های روزمره افراد اختلال ایجاد کند. اغلب افراد با مشاهده لرزش دست هایشان نگران می شوند که مبادا مبتلا به پارکینسون شده باشند اما جای نگرانی نیست ، چراکه لرزش دست ها به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اگر متوجه لرزش شدید دستهایتان شدید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه فرمایید تا علت ریشه یابی شود.

انواع لرزش دست

لرزش های دست همیشه به علت بیماری نیست و گاهی لرزش دست به دلیل واکنش بدنتان نسبت به چیزی می باشد.

لرزش دست یا بر اثر عوامل فیزیولوژیک که شامل مصرف برخی داروها ، کمبود ویتامین D ، وجود استرس ، افت قند خون ، پر کاری غده ی تیروئید و آسیب عصبی ایجاد می شود و یا بر اثر عامل پاتولوژیک و بیماری.

لرزش دست

چه زمانی باید لرزش دست ها را جدی بگیریم ؟

• لرزش دستها در سنین کم
  • در صورتی که لرزش دست همراه با نشانه های دیگر بوده و با گذشت زمان این لرزش بیشتر شود.
  • در بیماری های ارثی یا اکتسابی مانند ام اس یا پارکینسون
  • نوعی لرزش در سنین میانسالی یا کهنسالی وجود دارد که به علت کاهش رنگدانه های غدد قاعده ای مغز ، فرد دچار بیماری پارکینسون خواهد شد که این بیماری با کندی حرکات بدن ، سختی و خشکی اندام ها همراه است.

علت لرزش دست‌ها

استرس ، عصبانیت و یا بیماری عامل ایجاد لرزش می باشد.

عوامل اصلی لرزش دست ها موارد زیر است :

1. بیماری ام اس
  2. لرزش های اساسی
  3. بیماری پارکینسون
  4. ترک مشروبات الکلی

درمان لرزش دست

تجویز دارو و فیزیوتراپی باعث بهبود یا کند کردن روند بیماری خواهد شد و درمان های فعلی روی علائم بیماری موثر است.

از داروهای تقلید کننده دوپامین و یا داروهایی که در مغز تبدیل به دوپامین خواهند شد ، برای تامین دوپامین مغز مورد استفاده قرار می گیرند.

علائم پارکینسون در هر فرد متغیر است ازین رو برنامه درمانی متناسب با نگرانی های بیمار تجویز خواهد شد.

فیزیوتراپی نقش مهمی در عملکرد بیمار دارد.

بهترین متخصص مغز و اعصاب با دانش و تجربه کافی قادر به بررسی محل درگیری و نوع اختلال سیستم عصبی می باشد و سپس به درمان بیماری می پردازد و فقط در صورت لزوم بیمار را به جراح ارجاع می دهد.

علائم اکثر بیماری های مغز و اعصاب شبیه به هم هستند و نورولوژیست موظف است با انجام آزمایش های تخصصی ، بیماری ها را تشخیص دهد.

راهای پیشگیری از لرزش دست ها

به منظور رفع خستگی و سم زدایی در عضلات ، کشیدگی و ماساژ دادن عضله مفید می باشد چرا که موجب گردش خون در آن نقطه می شود.

لازم به ذکر است شکستن بند ها اگر همراه با صدا باشد روش مناسبی برای رفع خستگی عضلات نیست و عوارضی را به همراه خواهد داشت.

درباره drhejazi