لرزش دست

دست‌های ما به طور طبیعی در اوقات بیداری، یک لرزش بسیار خفیف و نامحسوس را دارند و علت این لرزش دست بسیار خفیف این می باشد که دائما دست‌ ها در حال انقباض و استراحت هستند.

لرزش دست ها تنها زمانی به مشکل تبدیل می‌شود کهدر فعالیت های روز مره خود دچار مشکل شوید، مردم با مشاهده‌ی لرزش های دست‌شان، فورا نگران می‌شوند که مبادا بیماری پارکینسون به سراغ آنها آمده باشد، اما معمولا این عارضه به عوامل دیگری بستگی دارد.

چنانچه دچار لرزش های دست هستید می توانید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید تا علت ریشه یابی شود. لرزش دست انواع بسیاری دارد که توصیف آنها دشوار است، اما پزشکان می ‌توانند انواع رایج آن را به راحتی تشخیص دهند.

انواع لرزش دست

قابل ذکر است که لرزش  های دست همیشه نشانه ‌ی یک بیماری نیست گاهی‌ اوقات لرزش، واکنش بدن ‌تان نسبت به چیزی است.

مصرف برخی داروها ، کمبود ویتامینD ، وجود استرس ، اُفت قند خون ، پُرکاری غده‌ی تیروئید ، آسیب عصبی از جمله عواملی است که می تواند دلیل لرزش دست ها باشد.

لرزش به دو نوع تقسیم می شوند یا فیزیولوژیک هستند و در اثر مواردی که در بالا ذکر شد ایجاد می شوند یا پاتولوژیک هستند و در اثر بیماری ایجاد شده باشد.

لرزش دست

چه زمانی باید لرزش دست ها را جدی بگیریم ؟

شروع لرزش ها در سنین پایین تر

همراه بودن با علائم دیگر و با گذشت زمان بیشتر شده و پیشرفت کرده باشد.

در بیماری های ارثی یا اکتسابی از قبیل بیماری های تحلیل برنده مغز مثل ام اس، پارکینسون

نوعی از لرزش که هم در میانسالی و هم کهنسالی دیده می شود، در اثر ابتلا به بیماری پارکینسون است که این بیماری به علت کم شدن رنگدانه های غدد قاعده ای مغز رخ می دهد و همراه با کندی حرکات بدن، سفتی و خشکی اندام ها می باشد.

علت لرزش دست‌ها

شاید لرزش های دست شما اخیرا آغاز شده است یا شاید در حال بدتر شدن بوده باشد یا احتمالا به تدریج آغاز شده است و شاید آغاز آن با زمانی مصادف است که شما استرس داشته یا عصبانی بوده‌اید یا بیماری سبب بروز آن شده است.

عوامل اصلی لرزش دست ها موارد زیر است :

• لرزش های اساسی
  • بیماری پارکینسون
  • بیماری ام اس
  • ترک مشروبات الکلی

درمان لرزش دست

درمان قعلی لرزش دست و پا یا پارکینسون تجویز دارو، فیزیوتراپی می باشد که باعث بهبودی یا کند کردن سیر بیماری می شود و درمان ‌های فعلی حداکثر روی علائم بیماری اثر دارند و روی سیر بیماری  تاثیر گذار نخواهد بود.

داروهایی برای درمان علائم بیماری پارکینسون در دسترس هستند تامین دوپامین مغز توسط داروهایی است که در مغز به دوپامین تبدیل می‌شود یا می ‌توان از داروهای تقلید کننده دوپامین استفاده کرد.

علائم پارکینسون در بیماران متفاوت است، بلکه آزاردهندگی علائم مشابه برای بیماران متفاوت یکسان نیست و برنامه درمانی متناسب با نگرانی‌ های بیمار خواهد بود.

نقش فیزیوتراپی در درمان بیماری پارکینسون بسیار زیاد است، زیرا مانع از محدودیت عملکرد بیمار می‌شود.

متخصص مغز و اعصاب با دانش کافی درباره آناتومی و فیزیولوژی و چگونگی کارکرد سیستم عصبی و ارتباطات پیچیده آنها قادر به بررسی محل درگیری و نوع اختلال کارکرد و در نتیجه تشخیص نوع بیماری سیستم عصبی می باشد .

بهترین متخصص مغز و اعصاب به درمان غیر جراحی بیماریهای مغز و اعصاب و عضلات می پردازد و در صورت نیاز به جراحی در موارد خاص شما را به جراح ارجاع می دهد.

علائم بعضی از بیماریهای مغز و اعصاب مشابه یکدیگرند و نورولوژیست باید با معاینات دقیق و در صورت نیاز با انجام آزمایشات تخصصی، بیماریها را از هم تشخیص دهید .

راهای پیشگیری از لرزش دست ها

برای پیشگیری از بروز بیماری ها وقتی خستگی عضلات بوجود بیاید کشیدگی آن عضله و ماساژ دادن عضله مفید است چرا که گردش خون محل عضله را بیشتر می کند و برای رفع مواد سمی که دراثر فعالیت زیاد عضله ای ایجاد می شوند ماساژ دادن نیز مفید می باشد.

خود انگشتان به علت اینکه زمان طولانی در یک وضعیت قرار می گیرد کشیدگی آن اگر با نرمش همراه باشد و هدف آن فقط نرم کردن بندها و رفع خستگی باشد اشکالی ندارد و اگر اصرار اصطلاحا بر شکستن بندها باشد که با صدا همراه باشد روش مناسبی نیست و عوارضی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران