مننژیت

مننژیت به معنای التهاب غشاهای احاطه کننده مغز و نخاع می باشد. تورم ناشی از مننژيت موجب بروز علائمی چون سردرد، تب و سفتی گردن خواهد شد.

از عوامل ایجاد کننده مننژيت باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها می باشند، در برخی موارد مننژيت بدون درمان ظرف مدت چند هفته بهبود می یابد اما برخی دیگر زندگی فرد را تهدید می کنند و نیازمند درمان آنتی بیوتیکی فوری هستند.

علائم مننژیت

در ابتدا مننژيت ممکن است علائم آنفولانزا را تقلید کند. علائم ممکن است طی چند ساعت یا چند روز، توسعه پیدا کند.

علائم مننژیت  در نوزادان

• داشتن تب بالا
  • گریه مداوم
  • تحریک پذیری مفرط یا خواب آلودگی
  • کندی در فعالیت ها و عدم فعالیت
  • برآمدگی در نقطه نرم در بالای سر نوزاد
  • سفتی در بدن و گردن نوزاد

مننژیت

علائمی مننژيت  در افراد بالای ۲ سال

• تب بالای ناگهانی
  • سفتی گردن
  • سردرد شدید متفاوت از سردردهای معمولی
  • سردرد همراه با حالت تهوع یا استفراغ
  • گیجی یا اشکال در تمرکز
  • خواب آلودگی یا اشکال در بیدار شدن
  • حساسیت به نور
  • بی اشتهایی و تشنه نشدن

علت مننژیت

عفونت های ویروسی شایع ترین علت مننژيت هستند، عفونت های باکتریایی و در موارد نادر عفونت های قارچی می توانند عامل باشند.

مننژیت باکتریایی

باکتری هایی که به جریان خون وارد می شوند و به سمت مغز و نخاع حرکت می کنند باعث مننژيت باکتریایی می گردند. قابل ذکر است که باکتری ها می توانند مستقیم نیز به داخل مننژها وارد شوند. این حالت در عفونت گوش یا سینوس ها، شکستگی جمجمه ایجاد می شود.

مننژیت ویروسی

به طور معمول مننژيت ویروسی خفیف است و بدون درمان بهبود می یابد. ویروس هایی چون ویروس هرپس سیمپلکس، اچ.آی.وی، اوریون و سایر ویروس ها می توانند عامل مننژيت ویروسی باشند.

مننژیت مزمن

موجودات کند-رشد با نفوذ به غشاها و مایع احاطه کننده مغز موجب بروز مننژيت مزمن می شوند. مننژيت مزمن طی دو الی چند هفته بهبود می یابد. از علائم مننژيت مزمن  سردرد، تب، استفراغ و کج خلقی روحی می باشد.

مننژیت قارچی

مننژيت قارچی شیوع کمتری دارد و باعث مننژيت مزمن خواهد شد. علائم مننژيت باکتریایی حاد را دارد و از شخصی به شخص دیگر، مسری نمی باشد. اگر با داروهای ضد قارچ درمان صورت نگیرد، می تواند زندگی فرد را تهدید نماید.

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران