درباره میگرن

به طور کلی به اختلال یا سردرد مزمنی که به دلیل تغییرات موقتی قطر رگ های خونی در سر بروز می کند ، میگرن اطلاق می گردد. لازم به ذکر است که خانم ها به مراتب بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به ميگرن قرار دارند

منظور از میگرن ، سردردی است که معمولا یکطرفه بوده و عموما با ضربه و تپش در سر ، استفراغ و حالت تهوع ، بی حالی ، حساسیت شدید به نور و صوت و مواردی از این قبیل همراه است.

لازم به ذکر است که میگرن در اکثر بیماران علاوه بر علائم فوق ، سبب بدخلقی و بی اشتهایی نیز می شود.

علائم میگرن

میگرن در حقیقت ، نوعی اختلال در سیستم عصبی مرکزی می باشد که از آن می توان به عنوان شایع ترین نوع سردرد اولیه اشاره نمود ؛ البته توجه داشته باشید که میگرن ، تنها منجر به بروز سردرد نشده و می تواند با علائم دیگری نیز همراه باشد.

میگرن می تواند به علائم عصبی چون ضعف بدن ، مورمور شدن و سوزش در ناحیه ای از بدن ، مشکلات گفتاری و تغییرات بصری منتج گردد.

ميگرن ، اغلب به صورت سردردی کوبنده و گنگ ظاهر می شود و سپس به دو طرف سر گسترش می یابد یا این که در یک طرف باقی می ماند.

درد ميگرن ، ممکن است ظرف چند دقیقه یا چند ساعت شدت یابد.

لازم به ذکر است چنانچه با سردردهایی که با خواب آلودگی ، تهوع ، اسهال ، استفراغ ، یبوست ، تغییر رنگ پوست و گرفتگی عضلات یا درد شکم همراه هستند مواجه شدید ؛ حتما باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید.

میگرن

میگرن در چه افرادی شایع تر است ؟

به طور کلی احتمال بروز ميگرن ، در همه رده های سنی وجود دارد ؛ اما این بیماری در میان خانم ها به مراتب بیشتر از آقایان شایع می باشد.

باید توجه داشت که در بانوان جوان و میانسال به دلیل فعالیت بالای هورمونی ، شیوع ميگرن بیشتر مشهود است.

ناگفته نماند سردردهای میگرنی ، معمولا پس از یائسگی تقریبا ۷۰ درصد کاهش یافته و تنها در ۲۰ درصد موارد به همان شکل تداوم داشته و در ۱۰ درصد نیز امکان دارد افزایش یابند.

تشخیص میگرن

اگر چه نمی توان اذعان داشت که همه سردردهای شدید دال بر ميگرن می باشند ؛ اما از آن جا که عمده سردردها می توانند المان های مشابه سردرهای میگرنی را دارا باشند ، توصیه می شود در صورت مواجهه با علائم سردردهای میگرنی به متخصصان مغز و اعصاب مراجعه گردد.

پزشک متخصص مغز و اعصاب ، با توجه به شرح حال بیمار و در صورت لزوم با تجویز سی تی اسکن و ام آر آی ؛ اقدام به تشخیص قطعی بیماری می نماید.

راههای پیشگیری از میگرن

رعایت رژیم غذایی در پیشگیری از بروز ميگرن ، کمک کننده است. هر فرد به راحتی می تواند تشخیص بدهد که به چه غذایی حساسیت دارد و مصرف آن موجب ظهور سردردهای میگرنی می شود ، از این رو با حذف این غذاها از رژیم غذایی خود می تواند تا حدود قابل توجهی از ابتلا به ميگرن پیشگیری نماید.

عوامل ابتلا به میگرن

به طور کلی باید اشاره داشت که عامل بیماری میگرن ، تاکنون ناشناخته است ؛ البته با این وجود طبق نظر اکثریت پزشکان ، عوامل ژنتیکی و محیطی در ابتلا به این بیماری ؛ قویاً دخیل هستند.

عوامل تسریع کننده میگرن

برخی بیماری های روانی و رویدادها یا محرک هایی که با این بیماری مرتبط هستند ؛ از جمله اضطراب ، افسردگی ، اختلالات دوقطبی ، اختلالات خواب ، مصرف برخی داروهای خاص ، نوسانات هورمونی در خانم ها و سبک زندگی ؛ می توانند در بروز این بیماری نقش داشته باشند.

برخی مواد غذایی ؛ نظیر پنیرهای حاوی تیرامین ، گوشت های حاوی مواد نگهدارنده نیتریتی ، شکلات های حاوی فنیل آمین و افزودنی ها و طعم دهنده های مصنوعی مواد غذایی ؛ نیز در تسریع این بیماری اثرگذار هستند.

انواع بیماری میگرن

چندین دسته برای بیماری میگرن وجود دارد که در این جا به برخی از رایج ترین آن ها اشاره داشته و توضیحاتی در خصوص هر یک ارائه نموده ایم.

• میگرن به همراه تشعشع نور : در این نوع از میگرن ، پیش از آن که خود علائم بیماری ، ظهور یافته و نمایان گردند ؛ علائم هشدار دهنده ای موسوم به تشعشع نور که شامل مشاهده تشعشعات نور ، خشکی گردن ، پاها یا شانه ها می باشد ؛ پدیدار می گردند.
  • میگرن فاقد تشعشع نور
  • میگرن بدون سر درد : این نوع از میگرن ، اصطلاحا تحت عنوان میگرن خاموش شناخته می شود و علائمی مانند تشعشع نور را دارد اما سردردی به دنبال ندارد.

درمان میگرن

توجه داشته باشید مصرف هر مسکنی موجب تسکین درد ميگرن نمی شود و طبق نظر متخصصان مغز و اعصاب ؛ افراد مبتلا به ميگرن می توانند از دارو هایی ازقبیل آسپرین و ایبوپروفن استفاده کنند.

البته ناگفته نماند که علاوه بر مصرف برخی مواد غذایی ؛ الکل ، کمبود خواب ، اضطراب ، فشار روحی ، عطر و ادکلن و به طور کلی موادی که دارای مواد افزودنی هستند ؛ از جمله محرک های ميگرن هستند که باید از مصرف آن ها اجتناب کرد.

توجه داشته باشید که جهت انجام درمان های پیشگیرانه ، فرد باید به طور مدام مورد ارزیابی قرار گیرد.

طبق بررسی های انجام شده ؛ بیش از نیمی از افراد مبتلا به ميگرن ، پس از حذف مواد حساسیت زا از رژیم غذایی خود ، کاملا بهبود یافته اند.