نشانه بیماری ام اس

نشانه بیماری ام اس : بیماری ام اس با برخی نشانه های مهم از جمله گزگز و خواب رفتگی دست و پا آشکار می شود برای در امان ماندن از این عارضه باید در مراحل اولیه تشخیص و درمان ام اس انجام شود.

حمله های ام اس براساس محل درگیری در مغز و مسئولیت و عملکرد آن قسمت در سیستم عصب مرکزی می تواند با نقص ها و علائم مختلفی همراه باشد.

بیماری ام اس، به اعصاب آسیب وارد می‌کند و باعث اختلال و کندی در روند پیام رسانی به مغز می‌شود. در نتیجه علائم عصبی می تواند از مهمترین و اصلی ترین علائم ام اس باشد. اسپاسم عضلانی که معمولا عضلات پا را تحت شعاع قرار می‌دهد، از علائم اولیه بیماری ام اس است که ۴۰% افراد به آن دچار می‌شوند.

برای بعضی از بیماران، علائم آنقدر خفیف است که تا چندین ماه بعد از این بیماری متوجه نمی‌شوند. بعضی ها هم ممکن است از علائم بیماری ام اس در مراحل اولیه آگاه باشند.

سیستم عصبی یک شبکه بسیار پیچیده در بدن انسان است که سازماندهی، کشف و تعاملات انسانی را با جهان خارج برقرار می کند و مسئول حرکت، تعادل و هماهنگی بدن نیز می باشد.

علائم بعضی از بیماریهای مغز و اعصاب مشابه یکدیگرند و نورولوژیست باید با معاینات دقیق و در صورت نیاز با انجام آزمایشات تخصصی، بیماریها را از هم تشخیص دهید .

نشانه بیماری ام اس

• ضعف عضلانی
  • مشکلات مثانه
  • اختلالات بینایی
  • سستی عضلات
  • مشکلات جنسی
  • اسپاسم عضلانی
  • احساس سرگیجه
  • اختلال در صحبت‌ها
  • عدم توانایی در حفظ تعادل
  • مشکلات تفکر و حافظه
  • مور مور شدن نواحی بدن
  • بی‌خوابی و اختلال در خواب
  • سخت شدن راه رفتن و قدم زدن

در بعضی از افراد، علائم میتواند ایجاد شده و طی مدت زمانی کوتاهی از بین رود و دیگر بر نگردد؛ اما در بعضی از افراد می‌تواند شدید تر شده و عود کند و باقی بماند. در حالت کلی، بیماری ام اس برای همه افراد یکسان نیست!

همچنین حدود نیمی از افراد مبتلا به ام اس، مشکلات ذهنی دارند. اغلب آنها نمی‌توانند به خوبی فکر کرده یا چیزی را به یاد بیاورند. اغلب آنها در حل کردن مسئله علمی ناتوان اند.

درمان بيماري ام اس

درمورد ام اس هنوز درمان قطعی وجود ندارد اما درمان این بیماری در آینده با پیشرفت علم متصور می باشد چرا که دانشمندان در این زمینه در حال تحقیق هستند.

امروزه برای کنترل این بیماری از داروهای خوراکی و تزریقی متعددی استفاده می شود که بیشتر آن ها اینترفرون ها و داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند.

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران