کمر درد

کمر درد یکی از مشکلات رایج در بین افراد است که در ایجاد اثر ضربات به کمر نظیر تصادفات و سقوط از ارتفاع یا زمین خوردن و یا گرفتگی عضلانی و قرار گرفتن طولانی مدت در موقعیتهای فیزیکی ناصحیح و فشار به ستون فقرات ایجاد می شود.

علائم کمر درد

کمر درد با نشانه هایی از قبیل درد عضلانی ، درد ضربان دار ، دردی که به پا انتشار پیدا می کند ، انعطاف پذیری محدود یا محدودیت حرکات کمر همراه است.

علت کمر درد

• داشتن فعالیت سنگین به طور ناگهانی
  • سقوط از بلندی و تصادف رانندگی
  • ورزش سنگین و حرفه ای
  • نشستن و ایستادن به طور غیراستاندارد و خوابیدن در وضعیت نامناسب
  • شکستگی ستون فقرات
  • بیماری های التهابی از قبیل رماتیسم مفصلی
  • فتق دیسک
  • انواع آرتروز
  • تنگی کانال نخاعی

کمر درد

انواع کمر درد

کمر درد التهابی

کمر دردی که ناشی از عفونت ، سرطان و تومورهای نخاعی باشد و دچار درد شدیدی شده که با استراحت تشدید یافته و با انجام فعالیت کاهش می یابد که به ندرت در افراد مشاهده می شود.

کمر درد مکانیکال

کمردردهایی که در اثر انجام فعالیت های فیزیکی از قبیل بلند کردن اجسام سنگین ، وضعیت بد قرار گیری بدن در خواب یا نشستن به وجود می آیند کمردرد مکانیکال است که شایع ترین نوع  کمرد است.

این نوع از کمردرد با استراحت درد آن کاهش یافته و با انجام فعالیت روزمره دردش بیشتر می شود.

انواع دیسک کمر، کاهش فاصله بین مهره های کمر و ساییدگی مهره ها کمر  مکانیکال هستند.

کمر درد عصبی

کمر دردی که در اثر استرس و فشارهای عصبی ایجاد شود و منجر به گرفتگی و اسپاسم عضلانی بخصوص در ناحیه کمر شود کمردرد عصبی است که با استراحت کردن بهبود می یابد.

درمان کمردرد

برخی کمردردها که با اسپاسم عضلانی همراه است با داروهای ضد التهابی کورتونی و غیر کورتونی درمان می شود. داروها به صورت های خوراکی ، وریدی و پمادهای موضعی هستند.

آب درمانی و هیدروتراپی یکی از روش های موثر و بدون خطر برای کمردردهایی است که دارای منشا سیاتیک یا اسپاسم عضلات مجاور ستون فقرات می باشد و به عنوان موثرترین درمان غیر جراحی برای بیماری دیسک کمر مورد استفاده قرار می گیرد.

فیزیوتراپی ، ماساژ درمانی ، طب سوزنی نیز روش های دیگر درمان کمر درد می باشد که درمان بر اساس نوع درد و صلاحدید متخصص انتخاب می شود.

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران