چیزهایی که باید درباره کمر درد بدانید!

کمردرد ؛ مشکلی است که می تواند هر فردی را فارغ از سن و سال ، جنسیت و نوع شغل ؛ درگیر ساخته و زندگی وی را تحت تاثیر قرار دهد. در این جا باید اشاره داشت که کمردرد ؛ به دنبال عواملی اعم از افزایش سن ، انجام برخی کارهای یا ورزش های سنگین می تواند تشدید گردد.

لازم به ذکر است زنان به مراتب ، بیشتر از مردان با درد در ناحیه کمر مواجه شده و کمردرد را تجربه می کنند.

از این رو شاهد آن هستیم که حدودا ۶۳ درصد از دردهای کمری ، غالبا در خانم هایی که کمتر از ۶۵ سال سن داشته و در میانسالی قرار دارند ؛ رخ می دهد.

علت کمردرد

کمردرد می تواند ناشی از علل مختلفی باشد.

در ذیل به مهم ترین عواملی که سبب ایجاد کمردرد می شوند ؛ اشاره نموده ایم :

• اختلالات و مشکلات ستون فقرات
  • بیماری دیسک بین مهره ای
  • اختلالات عضلات و تاندون ها

شایان ذکر است که از بیماری دیسک بین مهره ای ، می توان به عنوان شایع ترین علت ابتلا به كمردرد یاد کرد.

ناگفته نماند که در برخی موارد ، ممکن است كمردرد منشاء عصبی داشته و در پی درگیری عصب های مجرای نخاع رخ دهد.

کمر درد

انواع کمردرد

• دیسک کمر : دیسک های بین مهره ای در صورتی که تحت فشار قرار گرفته ( در پی نشستن های طولانی مدت ) یا آب داخل خود را از دست بدهند ، عملکردشان دچار اختلال شده و با وارد آمدن کوچکترین فشار دچار پارگی می شوند و متعاقبا پتانسیل ضربه گیری آن ها از بین می رود.

پارگی دیسک ، زمینه ساز بیرون زدگی آن شده و در نتیجه ، بیماری دیسک کمر رخ می دهد.

• دردهای سیاتیک : لازم به ذکر است که درد ناشی از پارگی دیسک ( دیسک کمر ) ، با درد حاصل از بیرون زدگی آن متفاوت می باشد.

بیرون زدگی دیسک ، عمدتا ناحیه وسط کمر را درگیر ساخته و بر روی کانال نخاع و ریشه های آن ایجاد فشار نموده و بر روی هر جفت پاها منتشر می گردد ؛ البته در برخی موارد به صورت یکطرفه بوده و تنها بر روی قسمت راست یا چپ کمر فشار وارد آورده و به تحریک ورودی اعصاب منتج می شود.

این دردها در حقیقت ، دردهای سیاتیک می باشند و بیش از آن که بر ناحیه کمر فشار وارد آورند ، در پاها ایجاد درد ، خواب رفتگی و گز گز می نمایند.

توجه نمایید که در صورت پیشروی این بیماری ، شاهد آن خواهیم بود که فرد دچار ضعف عضلانی در ناحیه پاها شده و حتی در هنگام راه رفتن دچار لنگش می شود.

• آرتروپاتی : از دیگر علل كمردرد ، باید به آرتروپاتی های اشاره داشت. آرتروپاتی در واقع ، التهاب مفاصل بین مهره ای به استثنای دیسک می باشد.

در ناحیه ستون فقرات و کمر ، مفاصلی تحت عنوان فاست وجود دارد که پروانه ای شکل بوده و امکان چرخش و خم شدن را برای ما فراهم می
آورند.

در صورتی که این مفاصل ، مورد اصابت ضربه قرار گرفته ، یا دچار التهاب و آرتروز شوند ؛ سبب پیدایش كمردردهایی خواهند شد که بر روی نواحی کمر ، شانه ها و گردن ، پهلوها و ران ایجاد فشار خواهد نمود.

• تنگی کانال نخاع : تنگی کانال ، یکی دیگر از علت های كمردرد محسوب می شود که می تواند منشاء مادرزادی داشته یا به دنبال دیسک کمر یا آرتروز دیگر قسمت های استخوانی رخ دهد.

تنگی کانال ؛ عموما موجب كمردرد ، درد در بخش های تحتانی ستون فقرات و حتی اختلال در راه رفتن می شود.

• کمردرد ناشی از پوکی استخوان : از پوکی استخوان و آرتروز می توان به عنوان یکی دیگر از علت های كمردرد یاد کرد. البته پوکی استخوان هرگز به تنهایی زمیه ساز کمر درد نشده و زمانی که تشدید یافته و به شکستی های میکروسکوپی داخل استخوان ها بیانجامد ، موجب ایجاد درد در ناحیه کمر خواهد شد.

درمان کمردرد

برخی کمردردها که با اسپاسم عضلانی همراه است با داروهای ضد التهابی کورتونی و غیر کورتونی درمان می شود. داروها به صورت های خوراکی ، وریدی و پمادهای موضعی هستند.

آب درمانی و هیدروتراپی یکی از روش های موثر و بدون خطر برای کمردردهایی است که دارای منشا سیاتیک یا اسپاسم عضلات مجاور ستون فقرات می باشد و به عنوان موثرترین درمان غیر جراحی برای بیماری دیسک کمر مورد استفاده قرار می گیرد.

فیزیوتراپی ، ماساژ درمانی ، طب سوزنی نیز روش های دیگر درمان کمر درد می باشد که درمان بر اساس نوع درد و صلاحدید متخصص انتخاب می شود.