کیست آراکنوئید

کیست آراکنوئید شایع ترین نوع کیست مغز می باشد. در صورتی که کيست آراکنوئيد بیش از اندازه رشد کند در حاد ترین موارد ممکن است منجر به تغییر شکل سر شده یا باعث جابجایی لوب‌های محیطی مغز گردد.
این نکته قابل توجه است که کيست هاي آراکنوئيد ، تومور مغزی نیستند. کيست هاي آراکنوئيد ، کیسه های پر از مایع نخاعی می باشند که محل قرار گیری آن ها بین مغز یا نخاع و غشای آراکنوئيد ( یکی از سه غشایی است که در بر گیرنده مغز و نخاع است ) می باشد.

کیست آراکنوئید

علائم کیست آراکنوئید

علائم خاص این بیماری با توجه به اندازه و محل قرار گیری بروز می کند.
در مواقعی که کيست آراکنوئيد در مغز قرار گرفته باشد عوارضی از قبیل احساس سستی و بی حالی ، سرگیجه ، سردرد ، حالت تهوع ، استفراغ ، تشنج ، مشکلات شنوایی و بینایی ، مشکلات تعادلی و حرکتی ، عقب ماندگی ذهنی و دیوانگی ایجاد خواهد شد. درصورتیکه این کیست در ستون فقرات باشد پیامدها و عوارضی نظیر کمر درد ، احساس کرخت شدن یا بی‌حسی در دست و پا ، اسپاسم عضلانی و ضعف در ماهیچه‌ها ، عدم توانایی در کنترل ادرار و اسکولیوز را به دنبال خواهد داشت.

تشخیص کیست آراکنوئید

تشخیص قطعی این بیماری بر اساس بررسی سابقه پزشکی بیمار ، معاینات کامل بالینی و انواع آزمایش ‌های تخصصی خصوصا مطالعات تصویربرداری پیشرفته نظیر توموگرافی کامپیوتری ، سی تی اسکن و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام ار آی صورت می گیرد. در اکثر موارد این عارضه به صورت تصادفی و در معاینه بیماران مبتلا به تشنج تشخیص داده می شود.

درمان کیست آراکنوئید

محل قرار گیری و اندازه کیست دو فاکتور مهم جهت درمان کيست آراکنوئيد می باشند. بنابراین در صورت کوچک بودن کيست آراکنوئيد و عدم وجود بافت محیطی مزاحم که سبب بروز علائم نشود ، برخی از پزشکان از برداشتن آن امتناع می نمایند.

در سایر موارد برای تخلیه کردن مایع از کيست آراکنوئيد ، از روش های زیر استفاده می شود :

• سوراخ کردن با مته : یک روش سریع و کم تهاجم برای درمان کیست است و احتمال بازگشت کیست در این روش بسیار بالا خواهد بود.
  • کرانیوتومی : علیرغم این که این روش ، تهاجمی ‌تر است می تواند امکان دسترسی مستقیم به کیست را میسر می نماید. در مواقعی که قصد برداشتن دیواره کیست را وجود داشته باشد از این روش استفاده می گردد تا امکان برقراری ارتباط طبیعی با مایع مغزی نخاعی فراهم شود.
  • روزنه‌های آندوسکوپی : یک روش کم تهاجم برای تخلیه کیست با استفاده از یک سوزن توسط جراح مغز و اعصاب می باشد.
  • شنت گذاری : این روش ساده‌ترین روش درمان کيست آراکنوئید است. وجود شنت می تواند در روند درمان پیچیدگی هایی ایجاد نماید.

درباره drhejazi