درد لگن

درد لگن ناشی از التهاب مفصل لگن است و دردی است که در ناحیه باسن یا پشت خود احساس خواهید نمود.

علت ایجاد درد لگن داشتن شغل های بدون تحرک است و فشاری که به باسن وارد می شود می تواند موجب التهاب و آسیب و در نتیجه درد شود.

در مواردی فشار و تغییر شکل بافت های لگن و باسن باعث ایجاد آسیب های ثانویه خواهد شد.

عوامل التهاب مفصل و درد لگن

• درد مفصل یا رباط ساکروایلیاک

دردی است که در پایین کمر و در باسن احساس می شود و در اثر آسیب دیدگی مفصل، رباط و غضروف ایجاد می شود.

این درد همراه یا بعد از اختلالاتی از قبیل دیسک کمر و مشکلات مفصل ران ایجاد می شود.

• بورسیت ایسکیوگلوتئال

به التهاب بورس هایی که بین برجستگی ایسکیال و تاندون همسترینگ وجود دارد بورسیت ایسکیوگلوتئال گفته می شود.

درد لگن

• التهاب تاندون همسترینگ

در این عارضه جایی که آسیب می بیند و دچار التهاب می شود ابتدای تاندون همسترینگ نقطه اتصال به قسمتی در پایین باسن روی لگن که برجستگی ایسکیال نام دارد، است.

• سندروم پیریفورمیس

سندروم پیریفورمیس یک نوع بیماری عضلانی است که بر اثر فشار و آسیب دیدگی و سفت شدن عصب سیاتیک ایجاد می شود.

عضلاتی که در لایه های عمقی باسن قرار دارند عضلات پیریفورمیس هستند و تنها را تشخیص آن مراجعه به پزشک می باشد.

درمان التهاب و درد لگن

درمان درد لگن یا درد لگن خاصره با تجویز داروهای ضد التهابی از قبیل کورتون قابل تسکین و درمان هستند.

التهاب عامل اصلی ایجاد درد در مفصل لگن می باشد.

• ازن تراپی یک روش ضد التهابی و درمان دائمی برای درد لگن است.
  • انجام فیزیوتراپی یا تمرینات کششی
  • ورزش مناسب برای درد لگن توسط پزشک اموزش داده می شود.

درمان سندروم پیریفورمیس

• تزریق کورتن

برای کاهش اسپاسم و درد عضله ای پیریفورمیس از داروی ضد التهاب شامل کورتن و داروی بی حسی استفاده می شود.

هدف از تزریق کورتون کاهش درد شدید است تا فرد بتواند درمان فیزیوتراپی را انجام دهد.

• تزریق در مفصل ساکروایلیاک

ماده تزریق شده ترکیبی از کورتون و بی حس کننده است که با هدایت فلوروسکوپی سوزن وارد مفصل سایکروایلیاک ملتهب می گردد.

• تزریق بوتاکس

در صورتی که تزریق داروهای ضد التهابی و بی حس کننده نتیجه ای نداشته می توان با تزریق سم بوتولینیوم درمان مفیدی داشت.

بوتاکس موجب شل شدگی عضلات می گردد در نتیجه باعث آرام شدن عضلات و کاهش فشاری که بر عصب سیاتیک وارد می شود، می گردد.