اکثر تشنج ها در ساعات اولیه تب، وقتی که دمای بدن بالا می رود اتفاق می افتد  و خوراندن استامینوفن یا ایبوپروفن مخصوص کودکان در ساعات اولیه تب می تواند به کودک آرامش دهد اما از تشنج پیشگیری نمی کند. در موارد نادر دارو های ضد تشنج برای درمان تشنج ناشی از تب تجویز می شود. البته عوارض جانبی این دارو ها گاهی آنقدر شدید است که بر مزایای مصرف آن برتری دارد.

اگر به کودک یا نوجوانتان آسپرین می دهید به هشدارها توجه کنید. با اینکه مصرف آسپرین برای کودکان بالای سه سال مجاز است، کودکان و نوجوانانی که دوره نقاهت آبله مرغان یا علائمی شبیه آنفولانزا را می گذرانند، هرگز نباید آسپرین مصرف کنند.

دیازپام خوراکی، لورازپام، کلونازپام یا دیازپام رکتال برای تشنج هایی تجویز می شود که بیش از ۱۰ دقیقه طول می کشند یا اینکه ظرف ۲۴ ساعت بیش از یک بار رخ می دهند.

درمان تشنج ناشی از تب

تشخیص تشنج ناشی از تب

به منظور تعیین علت عفونت، پزشک متخصص مغز و اعصاب ممکن است تست خونی، تست ادراری، بررسی آب نخاع تجویز شود تا مشخص شود که کودک مبتلا به عفونت سیستم عصبی، مانند مننژیت است .

برای تشخصی تشنج‌های کمپلکس، پزشک علاوه بر موارد فوق، ممکن است درخواست انجام یک الکتروانسفالوگرام تستی که فعالیت مغزی را اندازه‌ گیری می‌کندرا هم تجویز نماید.

اگر تشنج فقط یک سمت بدن کودک را درگیر کرده باشد، پزشک ممکن است درخواست انجام ام. آر. آی را برای بررسی وضعیت مغز کودک داشته باشد.

درمان تشنج ناشی از تب جیست ؟

تشنج در اثر تب ، در کودکان به درمان خاصی نیاز ندارد و تنها باید علت تب را شناسایی و درمان کرد. شایع ترین علت تب در نوزادان عفونت های ویروسی یا در آوردن دندان می باشد که باعث افزایش دمای بدن کودک می شود. در این صورت باید در ساعات اولیه شروع تب، تب کودک را پایین بیاورید. برای این کار راهکار های بسیار متفاوتی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

  •  استفاده از کمپرس سرد

به محض اینکه در بدن کودک خود شاهد افزایش دما بودید اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک دستمال مرطوب و تمیز را با آب ولرم رو به سرد، کمی مرطوب کنید و سپس بر روی پیشانی کودک قرار دهید. هنگامی که پارچه کمی گرم شد آن را بردارید و مجدداً مراحل گفته شده را انجام دهید. همچنین شما می توانید از یک دستمال مرطوب یا لیف مناطقی استفاده کنید و آن را بر روی مناطقی مانند زیر بغل، پا، دست و کشاله های ران کودک بمالید با این کار می توانید دمای بدن را کاهش دهید.

  •  حمام نیمه گرم و ولرم

در صورتی که با گذاشتن کمپرس سرد بر روی بدن کودک شاهد کاهش تب آن نبودید می توانید، یک حمام ولرم برای کودک خود آماده کنید.

  •  کاهش تب نوزاد با شیر مادر

برای نوزادانی که کوچک تر از ۶ ماه هستند شیر مادر بسیار ضروری است. شیر مادر یک تعادل عالی از مواد مغذی است که باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی کودک می شود. شیر مادر به سرعت و به راحتی قابل هضم می باشد. اگر کودک شما در هنگام تب از نگهداری و پرستاری شما خوشش نمی آید، کاملا خونسرد و مهربان باشید و تنها شکل مراقبت و پرستاریتان را تغییر دهید.
در صورتی که در زمان شیردادن، کودک شیر شما را پس می زند، بهتر است شیرتان را بگیرید و سپس با استفاده از یک قاشق یا بطری آن را به کودک بدهید.

  •  افزایش میزان مایعات

برای کودکان بیمار مهم است که میزان مصرف مایعات آن ها افزایش پیدا کند، زیرا مایعات باعث می شود که بدن کمی خنک شود و بی آبی بدن را که ناشی از عرق کردن می باشد برطرف کند. در صورتی که کودک از خوردن مایعات امتناع می کند بهتر است تعداد دفعات آن را زیاد کنید و در هر نوبت مقدار کمی مایعات به او بدهید.

  • پوشاندن لباس راحت

بسیار از والدین به اشتباه فکر می کنند در زمانی که کودک دچار تب شد باید آن را با لایه های زیادی از لباس و پتو پوشاند. در حالی که باید از انجام این کار خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث افزایش دمای بدن کودک نیز شود. برای این کار بهتر است یک لایه لباس سبک تن نوزاد خود کنید و در مواقع ضروری در زمان خواب بر روی او یک پتوی نازک بکشید. همچنین کودک خود را در یک اتاق راحت و کمی خنک نگه دارید به طوری که درجه حرارت اتاق نه بیش از حد گرم و نه خیلی زیاد سرد باشد.
در موارد یک و دو حتما به دمای آب مصرفی توجه کنید، هیچ گاه نباید از آب خیلی سرد یا یخ برای کاهش دمای بدن کودک استفاده کرد، زیرا ممکن است باعث افزایش دمای بدن شود.

کار های که باید در زمان تشنج افراد انجام داد عبارت اند از:

  • باید در هنگام بروز تشنج خونسردی خود را حفظ کنید.
  • از پاشیدن آب به صورت یا تحریک خودداری کنید.
  • کودک را به پهلو بخوابانید و اگر در دهان او ماده غذایی وجود دارد به آهستگی خارج نمایند .
  • قابل ذکر است که به هیچ عنوان سعی نکنید دهان کودک را باز نگه دارید ولی در صورت امکان یک شی پلاستیکی نرم در بین دندان ها قرار گیرد تا از گاز گرفتگی زبان جلوگیری شود.
  • با استفاده از شیاف استامینوفن و کم کردن لباس کودک درجه حرارت کودک را کنترل کنید .
  • برای پایین آوردن تب کودک هرگز از الکل یا آب سرد یا یخ استفاده نکنید زیرا ممکن است الکل توسط کودک استنشاق شده و منجر به اغما شود .
  • پس از پایان کار باید لباس سبکی به تن کودک کرد و حرارت بدن او هر نیم ساعت کنترل شود .
  • اگر تب کودک بیشتر از ۲۴ ساعت طول کشید یا بیش از ۳ روز ادامه داشت یا بعد از قطع تب به مدت ۲۴ ساعت مجددا بروز کرد باید به پزشک متخصص مغز و اعصاب اطلاع داده شود .

 

Call Now Button