میگرن ؛ به دنبال تغییرات فیزیولوژیک خاصی که درون مغز رخ می دهند ، اتفاق می‌افتد و منتج به بروز درد در ناحیه سر می گردد. لازم به ذکر است که سردردهای این مشکل ، غالبا به صورت ضربان‌دار هستند که در عمده موارد یکطرفه بوده و گاها نیز به شکل دوطرفه بروز می کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم روش های درمان میگرن را بیان کنیم اما قبل از آن باید بدانید که نوع عارضه ای که شما به آن دچار شده اید چیست؟ جرا که هر نوع از این عارضه دارای روش درمانی خاصی هستند.

انواع سردرد میگرنی

به طور کلی این نوع سردردها بر دو قسم هستند که عبارتند از :

• با اورا

این نوع از عارضه که به میگرن کلاسیک نیز موسوم است ، به انواعی از سردردها اطلاق می گردد که با علائم منحصر به فردی همراه هستند و معمولا قبل از شروع سردرد ، خود را نمایان می کنند و ممکن است بین ۱۵ الی ۶۰ دقیقه پس از تسکین سردرد نیز تداوم داشته باشند. از موارد زیر می توان به عنوان برخی از این علائم یا اصطلاحا اوراها ، اشاره نمود :

1. اوراهای بینایی که می توانند سبب تاری دید ، فقدان موقت بینایی ، مشاهده خطوط موج دار و مواردی از این قبیل باشند.
  2. اوراهایی که سایر حواس را درگیر می‌کنند ؛ به عنوان مثال موجب شنیدن اصواتی در گوش شده یا به تغییرات حواس بویایی ، لامسه و چشایی می انجامند.
  • بدون اورا

این نوع به مراتب شایع تر از اورا می باشد. در این عارضه ، ممکن است فرد ساعت ها قبل از شروع سردرد با علائم متعددی ؛ اعم از خستگی ، اضطراب ، افسردگی و غیره روبرو گردد.

علائم میگرن

اغلب درد این بیماری به صورت خفیف و گنگ آغاز خواهد شد و ممکن است این درد تا چند دقیقه یا چند ساعت ، شدیدتر گردد و حتی ساعت ها و روزها به طول انجامد. معمولا این نوع سردرد از یک سمت سر به صورت کوبشی شروع شده و به دو طرف سر گسترش می یابد. همچنین گاهی ممکن است این درد در پشت پلک و پشت سر و حتی در قسمت گردن نیز ظهور یابد.

علائم شایع این عارضه که به یافتن راه درمان میگرن نیز کمک می کند عبارتند از :

• سردردهای شدید
  • سردردهای ضربان دار
  • سرگیجه و حالت تهوع

علل ابتلا به میگرن

هنوز علت اصلی ابتلا به این عارضه ، مشخص نشده است ؛ اما می توان گفت که این بیماری ، عمدتا ناشی از عوامل وراثتی می باشد. تا جایی که غالبا در اقوام درجه یک افراد مبتلا به این عارضه ، حداقل یک نفر مبتلا به این بیماری وجود دارد. ضمنا ناگفته نماند که این عارضه در میان مبتلایان به صرع و افسردگی نیز شیوع بیشتری دارد.

روش تشخیص چگونه است ؟

به طور کلی هیچ گونه آزمایش خاصی ، برای تشخیص این عارضه وجود ندارد. در راستای تشخیص صحیح این بیماری ، پزشک متخصص مغز و اعصاب ( نورولوژیست ) ؛ باید الگویی از سردردهای مکرر به همراه علائم مرتبط داشته باشد. زیرا این بیماری می تواند غیر قابل پیش بینی بوده و گاها بدون علائم خاصی بروز کند. لازم به ذکر است که تشخیص دقیق گاهی اوقات ممکن است نیاز به زمان بیشتری باشد. به منظور تشخیص دقیق ؛ پزشک از ماهیت ، دفعات و مدت سردرد از بیمار پرسش هایی خواهد داشت. برای پزشک بسیار مهم است که علل تهدید کننده زندگی سردردهای ثانویه ؛ مانند خونریزی در مغز و مننژیت ( عفونت مغزی ) را از علل بروز این بیماری حذف کند. توجه داشته باشید که کسب اطلاعات جامع در مورد کیفیت سردرد ، به پزشک کمک می کند تا این بیماری را از انواع دیگر سردردهای اولیه متمایز کند.

روش های افتراقی تشخیص میگرن

از جمله روش های افتراقی تشخیص می توان موارد ذیل را نام برد :

• فشار خون داخل جمجمه
  • سردرد تنشی اپیزودیک نادر ( همراه با استفراغ )
  • سردردهای کوبشی
  • دردهای کوتاه مدت در یک طرف سر
  • سندرم سردرد ثانویه در اثر بیماری یا جراحت

روش های درمان میگرن

این عارصه ، سردرد معمولی نیست. در پی آن ؛ درد کوبشی ، حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا را تجربه خواهید کرد. تا کنون هیچ درمانی برای میگرن کشف نشده است ؛ اما با این حال ، داروها می توانند علائم این بیماری را درمان کنند. نوع شدید آن ، ممکن است به درمان با داروهای با نسخه یا بدون نسخه نیاز داشته باشد.

• دارو درمانی :

از مطمئن ترین داروهای درمان میگرن ، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ؛ چون آسپرین ، ایبوپروفن و استامینوفن می باشند که در برخی موارد به افراد مبتلا به این عارضه کمک می کنند. چنانچه داروی آسپرین و ایبوپروفن موثر نبود ، متخصص مغز و اعصاب دارو های مخصوص این بیماری ؛ نظیر تریپتان ها یا افشانه های بینی را تجویز خواهد نمود.

• رژیم غذایی :

لازم به ذکر است که رژیم غذایی ، نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد. تا جایی که مصرف مقدار جزئی کافئین می تواند درد آن را در بعضی افراد کاهش دهد ؛ لذا کافئین در برخی از داروهای مختص به این مشکل وجود دارد. البته باید متذکر شد که مصرف کافئین بیش از حد ، خود می تواند باعث به وجود آمدن آن یا سردرد شدید شود. به همین دلیل می توانیم بگویم داشتن رژیم غذایی درست و مناسب به درمان این بیماری کمک بسیار زیادی می کند.

روش های خانگی و سنتی برای درمان میگرن

درمان های خانگی ؛ اعم از استفاده از کمپرس سرد و استراحت در اتاق ساکت و تاریک ؛ می توانند علائم این بیماری را تسکین دهند.

درمان میگرن با روغن اسطوخودوس

استشمام اسانس و عطر گیاه اسطوخودوس ممکن است درد به وجود آمده ناشی از این عارضه را تا حدودی کاهش دهد و موجب درمان گیاهی این عارضه شود. بر اساس تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته در سال ۲۰۱۲ افرادی که عطر این روغن این گیاه را در طول حملات صورت گرفته به مدت ۱۵ دقیقه استنشاق کرده اند در مقایسه با افرادی که از دارو های دارو نما استفاده کره بودند سریع تر بهبود پیدا نموده اند. افرادی که مایلند از این روش درمانی برای درمان میگرن خود استفاده کنند می توانند روغن اسطخودوس را مستقیما استنشاق کنند یا آن را به اطراف شقیقه های خود بمالند. البته لازم به ذکر است که برای انجام این پروسه و دریافت بهترین نتیجه تحت نظر یک متخصص مغز و اعصاب خبره و کارآزموده باشید و با مشورت او این روش درمانی را انجام دهید.

درمان میگرن با زنجبیل

یکی دیگر از راه های درمانی استفاده از زنجبیل می باشد. این گیاه قادر است تا حالت تهوع ناشی از حملات میگرنی را کنترل و کاهش دهد. علاوه بر آن نیز ممکن است فواید دیگری نیز داشته باشد. با توجه به منابع تحقیق ، پودر زنجبیل شدت و مدت زمان بیماری را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

درمان میگرن با یوگا

همانطور که می دانید یوگا از تنفس ، مدیتیشن و وضعیت بدن برای بالا بردن وضعیت سلامتی و رفاه افراد استفاده می کند. یوگا ممکن است تعداد دفعات حمله ، مدت و شدت حملات و درد ها را کمتر کند و در درمان این عارضه موثر باشد. به دلیل حرکات ورزشی که در یوگا انجام می شود اضطراب افراد تا حد بسیار زیادی کاسته می شود. تنش در مناطق تحریک کننده این بیماری پایین آمده و سلامت عروق بهبود پیدا خواهند کرد. با وجود اینکه بیشتر محققان به این نتیجه رسیده اند که هنوز توصیه انجام حرکات یوگاه به عنوان یک روش درمانی خیلی زود است اما از آنجایی که این ورزش بسیار ساده و کم خطر می باشد می توان به عنوان یک درمان مکمل و مفید از آن استفاده کرد.

درمان میگرن - دکتر حجازی

درمان میگرن با روش های غیردارویی

سایر درمان های غیر دارویی ؛ مانند طب سوزنی و تمرینات گردن یا فیزیوتراپی را می توان در راستای تسکین درد آن استفاده کرد.

سخن پایانی

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند ، موظفند مرتبا در جلسات درمانی شرکت نمایند و لیستی از سردردهای شان را به ثبت برسانند. همچنین افراد مبتلا به این بیماری ، باید توجه داشته باشند که پس از بررسی و شناسایی علل تحریک کننده بروز سر درد ، باید از آن ها پرهیز نمایند. لازم به ذکر است الکل ، شکلات ، کمبود خواب ، اضطراب ، فشار روحی ، غذاهای محتوی مواد افزودنی و عطر از رایج ترین محرک های این بیماری می باشند.