دیسک گردن یکی از شایع ترین علل بروز درد در ناحیه گردن ، شانه ها و بازو می باشد. در سال های اخیر به دلیل تغییر سبک زندگی شاهد شیوع این عارضه می باشیم. برای درمان این عارضه می توانید به دکتر مونا حجازی بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران مراجعه کنید.  دیسک ، نقش ضربه گیر را در ناحیه گردن ایفا می کند. دیسک ها از یک بخش محکمی شبیه به تایر به نام آنولوس فیبروز ( بافت محافظ نوكلئوس پالپوزوس ) که حاوی ماده ای ژل مانند به نام نوكلئوس پالپوزوس هستند تشکیل شده اند. در صورتی که آنولوس فیبروز باز شده ، شکسته شده ، ترک برداشته یا پاره شود منجر به نشت مقداری از ماده ژله مانند به بیرون شده و دیسک دچار برآمدگی می شود که این امر زمینه ای برای بیرون زدگی دیسک شده و در نتیجه علائمی نظیر فشردگی ریشه عصبی ، فشردگی نخاع  یا هر دو را به دنبال خواهد داشت.

دیسک گردن

دیسک گردن چیست ؟

به طور کلی ستون فقرات ، از استخوان های متعددی موسوم به مهره تشکیل یافته است که هر یک از این مهره ها توسط دیسک از یکدیگر مجزا شده اند. دیسکی که در ناحیه گردن قرار دارد ، از چندین لایه نسج مستحکم تشکیل شده که دیسک را در بر گرفته و آن را پوشانده اند. توجه داشته باشید که در میان دیسک ، ماده ای به مثابه ژلاتین وجود دارد که پتانسیل یا قابلیت تغییر شکل دارد. حال آن که چنانچه لایه های بافت اتصال دهنده ، دچار پارگی شوند ؛ این ماده ژلاتینی از دیسک بیرون زده و به بروز بیماری بیرون زدگی دیسک ، منتج می شود.

دلایل بیرون زدگی دیسک های گردن

عواملی نظیر ژنتیک ، افزایش سن ، تغذیه غلط ، بلند کردن اجسام به روش غلط ، آسیب دیدگی گردن ، استعمال دخانیات ، ساییدگی و فرسودگی دیسک ها منجر به ایجاد تغییرات ساختاری در دیسک ها و کاهش استحکام و خاصیت ارتجاعی دیسک ها می شوند.

نشانه ها و علائم بیرون زدگی بیماری

از شایع ترین علائم بیرون زدگی دیسک گردن احساس درد در قسمت هایی از بدن نظیر شانه ها ، بازوها ، دست ها و انگشتان و بخش بالای کمر می باشد که به درد رادیکولار یا رادیکولوپاتی موسوم می باشد.
از دیگر علائم این عارضه می توان به موارد زیر اشاره نمود :

•  سرگیجه
  • احساس سوزش ، مور مورشدن ، بی حسی ، درد یا سوزن سوزن شدن
  • عدم توانی در نگه داشتن اجسام در دست
  • عدم حفظ تعادل و اختلال در راه رفتن
  • در موارد حاد ایجاد اختلال در دفع ادرار و مدفوع

خطرات دیسک گردن

یکی از صدمات دردناک در ستون فقرات در ناحیه گردن است که به علت به وجود آمدن صدمه در دیسک یعنی ناحیه ای که بین مهره های گردن واقع شده است و حرکت این مهره ها را روی هم آسان می کند و تعادل بدن را ممکن می سازد. این آسیب عمدتا برای افرادی که مشاغل سخت و خاص دارند اتفاق می افتد. همانند افرادی که همیشه پشت سیستم قرار دارند و بدن و سرشان در وضعیت درستی قرار ندارد. بسته به سختی کار میزان شدت آسیب به دیسک گردن متفاوت است. و اگر به موقع توسط متخصص مجرب درمان نشود ممکن است عوارض بسیار خطرناکی را در پی داشته باشد. عوارضی همچون از کار افتادگی و فلج را به دنبال داشته باشد. چون در ناحیه بسیار حساسی قرار دارد حتی ممکن است بر روی رشته عصب هایی که در ناحیه گردن عبور میکند تاثیر مخرب بگذارد.

تشخیص بیماری

قاعدتا درمان دیسک گردن ، در صورت تشخیص صحیح آن میسر می گردد. پزشک متخصص مغز و اعصاب ، به منظور تشخیص جامع اختلال بیرون زدگی دیسک ؛ در ابتدا در مورد علائم بیماری ، شدت آن و روش های درمانی ای که تاکنون مورد استفاده قرار گرفته ؛ از بیمار سوالاتی می پرسد و در حقیقت ، سابقه پزشکی بیمار را مورد ارزیابی قرار می دهد.

دیسک گردن

در مرحله بعد بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران ؛ محدودیت های حرکتی ، اختلالات مرتبط به حفظ تعادل و درد را نیز بررسی کرده و طی معاینه مواردی ؛ اعم از ضعف عضلانی ، عدم واکنش پایین تنه ، فقدان حواس و سایر علائم آسیب نخاع را نیز مورد توجه قرار می دهد. پزشک متخصص پس از مراحل فوق ، به منظور تشخیص قطعی ابتلای بیمار به دیسک گردن و عدم ابتلای وی به عارضه هایی نظیر عفونت ؛ انجام اشعه ایکس یا اصطلاحا پرتونگاری را درخواست خواهد کرد. همچنین ناگفته نماند که پزشک در این راستا ، سی تی اسکن و ام آر آی نیز تجویز خواهند نمود ؛ چرا که این موارد نیز به تشخیص دقیق بیرون زدگی دیسک کمک خواهند کرد.

درمان دیسک گردن

عموما روش های غیر جراحی از قبیل ورزش ، داروهای ریلکس کننده عضلات ، مسکن ها ، داروهای ضدالتهاب ، تزریق موضعی کورتیزون ، تزریقات اپیدورال ، تزريق مواد داخل نخاع ، فیزیوتراپی ، ماساژدرمانی ، پوشیدن بریس ، ازن درمانی و درمان با ليزر توصیه می شوند.
در موارد زیر عمل جراحی توصیه گردد :

• درمان های غیرجراحی کمکی به درمان نکرده باشند.
  • ‏علائم عصبی پیشرونده رخ داده و به بازو و پاها پیشروی نموده باشد.
  • ‏حفظ تعادل و راه رفتن مختل شده باشد.

جراحی فول آندوسکوپی درمان جدید دیسک گردن می باشد که توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران هم انجام شده و می تواند حین حفظ حرکت گردن ، روش درمانی مطمئنی برای درمان در رفتگی دیسک ، پارگی دیسک ، فتق دیسک و غیره باشد.

دلایل خطر

چندین علت خطر ابتلا به فتق دیسک را بیشتر می کند :

• انتخاب سبک زندگی مانند مصرف نیکوتین ، عدم ورزش ، و نداشتن تغذیه کافی و مفید به طور قابل توجهی به ضعیف شدن سلامت دیسک کمک بسزایی می کند.
  • نشانه های پیری که دیسک های بین مهره ها به تدریج خشک می شوند.
  • ایجاد فشار اضافی بر ستون فقرات گردنی

آیا می توان از فتق دیسک های گردن جلوگیری کرد؟

روند رو به افزایش سن یا همان پیری اجتناب ناپذیر است ، اما دگرگونی نوع زندگی می تواند به پیشگیری از بیماری دیسک گردن کمک کند. وضعیت و مکانیسم درست بدن را تمرین کنید. وزن بدن را در محدوده سلامت حفظ کنید و ورزش منظم و دقیق داشته باشید و از انجام فعالیت های ورزشی فرار نکنید برای سالم زیستن بهترین راه حل ممکن است. از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل بپرهیزید.