همانطور که می دانید سیستم عصبی انسان جزء مهم ترین بخش های بدن می باشد که فعالیت سایر اجزاء بدن را نیز تحت شعاع قرار می دهد به همین علت در صورت بروز هرگونه مشکلی در این بخش فرد باید به یک متخصص مغز و اعصاب خوب مراجعه کند. دکتر مونا حجازی بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران می باشند که در صورت مواجهه با هر یک از بیماری های مغز و اعصاب ، جهت تشخیص دقیق و درمان بیماری مربوطه می توانید با نهایت اطمینان به مطب ایشان مراجعه فرمایید.

سیستم عصبی چیست ؟

به شبکه بسیار پیچیده ای که در بدن انسان وجود دارد و وظیفه سازماندهی، کشف و تعاملات انسانی با جهان را برقرار می کند، سیستم عصبی می گویند.

سیستم عصبی مسئولیت پنج حس مزه کردن، بوییدن، لمس کردن، شنیدن و دیدن را بر عهده دارد.

همچنین سیستم عصبی جریان خون و فشار خون را در بدن تنظیم نموده و مسئول تعادل، هماهنگی و حرکت بدن است.

سیستم عصبی ، ساختار خاصی داشته و عملکرد ویژه‌ای را بر عهده دارد. این دستگاه، موظف به ایجاد هماهنگی بین اعمالی که سلول ها موظف به انجام آن هستند و دیگر اندام های بدن می باشد.

از خواص ویژه سیستم عصبی می توان به تحت تاثیر بودن و حساس بودن آن نسبت به محرک‌های خارجی و همچنین ایجاد یک جریان عصبی در پی آن که در واقع نشانه تاثیر محرک است اشاره نمود.

به علاوه از دیگر وظایف مهم دستگاه عصبی ، هدایت جریان عصبی از یک نقطه سیستم عصبی به نقطه ای دیگر و نهایتا انتقال آن از یک واحد عصبی به واحدی دیگر می باشد.

متخصص مغز و اعصاب خوب

مراجعه به متخصص مغز و اعصاب خوب

با توجه توضیحاتی که پیرامون وظایف سیستم عصبی تشریح شد ، اهمیت این عضو حیاتی بدن تا حدودی مشخص گردید. حال با توجه به اهمیت کلیدی و مهم این اندام بدن می بایست به این موضوع اشاره نماییم که بروز کوچکترین خللی در کارکرد آن ، مستلزم مراجعه به یک متخصص مغز و اعصاب خوب می باشد.

انتخاب متخصص مغز و اعصاب خوب

افراد مبتلا به بیماری های فوق ممکن است این سوال در ذهن شان ایجاد شود که بهترین دکتر مغز و اعصاب در ایران کیست ؟

یا چگونه می توان بهترین متخصص مغز و اعصاب را انتخاب کرد و غیره.

در پاسخ به سوالات فوق باید بگوییم که افراد می توانند برای انتخاب یک متخصص مغز و اعصاب خوب و مجرب از دوستان و آشنایان خود پرس و جو کنند یا در گوگل جستجو نمایند.

پس از تهیه لیستی از بهترین متخصصین مغز و اعصاب درباره آن ها تحقیق کرده و پس از آن نزد بهترین آن ها بروید.

در جلسه مشاوره تمامی مشکلات خود را به متخصص مغز و اعصاب بگویید تا به درستی شما را راهنمایی کرده و بهترین روش درمانی را برای شما انتخاب کند.

برای درمان چه بیماری هایی می توان به متخصص مغز و اعصاب خوب مراجعه نمود ؟

از جمله بیماری هایی که توسط یک متخصص مغز و اعصاب ، تحت درمان قرار می گیرند ؛ عبارتند از :

• بیماری آلزایمر
  • انواع صرع
  • انواع میگرن
  • فلج مغزی
  • قطع نخاع
  • بیماری ام اس
  • بیماری پارکینسون

درباره هر یک از بیماری های فوق مقالات جامعی تهیه شده و در وب سایت موجود است ؛ شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به این مقالات مراجعه کنید ؛ ما در ادامه به شرح توضیحاتی اجمالی در خصوص هر یک از این بیماری ها پرداخته ایم.

• آلزایمر

آلزایمر ، در واقع نوعی بیماری زوال حافظه و سایر عملکردهای مهم ذهن است که متاسفانه پیشرونده می باشد و از آن می توان به عنوان متداول ترین علت زوال عقل یاد کرد.

در مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر ، فرد دچار گیجی و فراموشی جزئی بخصوص فراموشی خاطرات اخیر می شود. باید توجه داشت که سرعت پیشروی این بیماری در افراد مختلف ، متفاوت است.

علل ابتلا به این بیماری ، هنوز به طور دقیق مشخص نیست ؛ اما تاثیرات آن بر مغز کاملا مشخص می باشد ، تشخیص و کنترل علائم بیماری آلزایمر در حوزه اختیارات متخصص مغز و اعصاب است ؛ لذا در صورت مواجهه با علائم این بیماری باید سریعا به یک متخصص مغز و اعصاب خوب مراجعه نمایید.

• صرع

از بیماری صرع می توان به عنوان نوعی بیماری مزمن یاد کرد که در طبقه بندی بیماری های مغز و اعصاب قرار داشته و در میان بیماری های شایع در جهان رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

بیماری صرع ، در واقع یک اختلال سیستم عصبی مرکزی می باشد که منجر به بروز اختلال در فعالیت سلول های عصبی شده و به تشنج و بروز علائم و احساست غیرطبیعی نظیر فقدان هوشیاری می انجامد.

پزشک متخصص مغز و اعصاب ، صلاحیت تشخیص بیماری صرع را داراست ؛ در صورت محرز شدن وجود صرع ، پزشک بر اساس نوع صرع ، سن بیمار ، جنسیت وی و فاکتورهای متعدد دیگری ؛ بهترین درمان را برمی گزیند.

• میگرن

سردردهای میگرنی از جمله بیماری های مغز و اعصاب است که شیوع گسترده ای دارد ؛ این بیماری ، به دنبال علائمی که دارد می تواند بر عملکرد اجتماعی و شغلی افراد پیامدهای منفی داشته باشد.

این بیماری در پی برخی عوامل ؛ از قبیل اختلال در خوب ، استرس ، نور شدید ، مصرف الکل و مواد غذایی فرآوری شده ، قاعدگی و غیره تشدید می گردد.

برای تشخیص ، کنترل علائم و درمان بیماری میگرن باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نموده و تحت بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

فلج مغزی : نوعی آسیب مغزی است که در کودکان رخ داده و سبب تاخیر در مراحل رشد کودک شده و ناتوانی های حرکتی را به دنبال دارد و تا پایان عمر با کودک باقی می ماند.

لازم به ذکر است که برخی از کودکان مبتلا به فلج مغزی با عقب ماندگی ذهنی نیز مواجه هستند.

توجه داشته باشید که شدت این بیماری در هر فردی با دیگری متفاوت است ؛ تا جایی که به عنوان مثال در برخی موارد به قدری شدید است که پس از مدت کوتاهی بعد از تولد نوزاد موجب فوت او می شود.

در مقابل در برخی موارد ، نیز به قدری خفیف است که امکان دارد نیاز به هیچ گونه اقداماتی نداشته باشد.

• ام اس

م اس در واقع یک بیماری خود ایمنی و التهابی عصبی است که اغلب افراد جوان را درگیر کرده و سبب بروز علائمی اعم از بی حسی و ضعف ، سستی ، اختلال در بلع ، مشکلات مثانه و روده ، اختلالت شناخت و حافظه و کاهش وسعت حرکت مفاصل می شود.

متخصص مغز و اعصاب برای تشخیص بیماری ام اس ، در ابتدا یک تاریخچه بالینی از بیمار گرفته و سپس یکسری آزمایش جهت محرز نمودن وجود ام اس ، درخواست می نماید.

• پارکینسون

پس از آلزایمر ، می توان از پارکینسون به عنوان متداول ترین بیماری مخرب اعصاب نام برد  که سیر پیشرونده داشته و تدریجا منجر به از دست دادن توانایی روحی و جسمی فرد شده و در صورت عدم بکارگیری درمان صحیح می تواند با سرعت بیشتری پیشروی کند.

در صورت ابتلا به این بیماری ، فرد در انجام اموری از قبیل تکلم ، راه رفتن ، پلک زدن ، پوشیدن لباس ، نوشتن و غیره با اختلال مواجه شده و این امور را به کندی انجام خواهد داد.

تشخیص بیماری پارکینسون ، به صورت بالینی انجام پذیرفته و با توجه به معاینات دقیق نورولويیک توسط متخصص مغز و اعصاب انجام می پذیرد.