آلزایمر یک بیماری مهلک و پیش رونده می باشد که قابل درمان نیست و به آرامی موجب تحلیل رفتن حافظه و قدرت تفکر در فرد خواهد شد به طوری که افرادی که دچار بیماری آلزايمر می شوند قادر به انجام فعالیت های ساده و روزمره خود نیستند. دکتر مونا حجازی متخصص مغز و اعصاب می باشند و در صورت ابتلا به این بیماری به شما در پیشگیری از پیشرفت آن کمک می کند.

انتقال دهنده های شیمیایی پیام ، وظیفه انتقال سیگنال های اطراف مغز را به عهده دارند. آلزايمر موجب کاهش مواد شیمیایی موجود در مغز خواهد شد و کم شدن میزان این مواد موجب می شود که سیگنال ها به درستی انتقال پیدا نکنند.

پیش رونده بودن بیماری آلزايمر ، به این معناست که به آرامی و به مرور زمان نواحی مختلف مغز را درگیر بیماری می کند و موجب ضربه وارد شدن به آن می شود. هر چه بیماری پیشرفته تر شود ، علائم بیشتری قابل مشاهده است و در نهایت همه زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

پیشرفت بیماری موجب اجتماع پروتئین در مغز خواهد شد و ساختاری به نام پلاک را تشکیل خواهند داد. تشکیل پلاک ها موجب قطع ارتباط بین سلول های عصبی می شود و در نهایت باعث مرگ سلول های عصبی و از بین رفتن بافت مغز خواهد شد.

در صورتی که متوجه بروز علائم بیماري آلزايمر در خود شدید ، به سرعت به یک متخصص مغز و اعصاب مجرب و کارآزموده مراجعه نمایید. متخصص مغز و اعصاب پس از بررسی و انجام معاینات لازم ، بسته به نوع و پیشرفت بیماری ، درمان را آغاز خواهد کرد.

سن ابتلا به بیماری آلزایمر

بیماری آلزايمر معمولا در سنین ۶۵ سالگی رخ می دهد. البته گاهی اوقات ، ممکن است افراد در سنین ۴۰ و ۵۰ سالگی نیز دچار آلزايمر شوند.

علل ابتلا به آلزایمر

• افزایش سن
  • آسیب دیدگی شدید سر در گذشته
  • سابقه خانوادگی ابتلا  به اين بيماري

علائم ابتلا به آلزایمر

همانطور که گفته شد بیماری آلزايمر پیش رونده می باشد و هر چه پیشرفت بیماری بیشتر شود به مرور زمان علائم بیماری نیز بیشتر خواهد شد. این بیماری بر عملکرد بخش های مختلف مغز تاثیر گذار خواهد بود.

1. اختلالات تکلمی و زبان
  2. اختلالات خلقی یا اضطراب
  3. اختلال در تصمیم گیری و برنامه ریزی
  4. گیجی ، سر در گمی و گم شدن در مکان های آشنا
  5. تغییرات شخصیتی مانند تبدیل شدن به فردی تهاجمی ، پر توقع و مشکوک
  6. مشکلات مرتبط به بیرون رفتن بدون کمک یا انجام فعالیت های خود مراقبتی

درمان آلزایمر

توجه داشته باشید که تاکنون هیچ روشی جهت درمان قطعی بیماری آلزایمر به تثبیت نرسیده است . اما به هر حال پزشک متخصص مغز و اعصاب ، جهت کنترل علائم این بیماری و نیز جلوگیری از پیشروی آن ، داروهایی را برای بیمار تجویز می نماید.

مراحل بیماری آلزایمر

بیماری آلزايمر نیز همانند سایر بیماری ها دارای چندین مرحله از ابتدایی تا پیشرفته می باشد که به شرح زیر است:

مرحله اول:

در این مرحله فرد بیمار در به یاد آوردن مسائل و خاطرات اخیر کمی با مشکل مواجه می شود، به طوری که احتمال دارد سوالی را که چند دقیقه پیش پرسیده است را فراموش کند یا در زمان صحبت با شما موضوع بحث را به فراموشی سپرده باشد و مجددا همان سوال یا حرف را تکرار کند.

مرحله دوم:

فرد مبتلا به آلزايمر دوستان، فرزندان و آشنایان خود را نمی شناسد و به مرور زمان مسیر محل کار، خانه، آشپزخانه، حمام و دستشویی را در منزل فراموش می کند و دچار مشکل می شود. این مرحله نشان دهنده پیشرفت این بیماری می باشد.

مرحله سوم:

بیمار در کنترل ادرار و مدفوع دچار مشکل می شود، به همین علت فرد کم حرف و گوشه گیر می شود.

مرحله چهارم:

آگاهی خود را نسبت به جهان اطراف خود و بیماری از دست می دهد. توانایی حرکت کردن و حرف زدن به مرور زمان از بین می رود و فرد در زمان راه رفتن تعادل خود را از دست داده و بر روی زمین می افتد.

مرحله پنجم:

مغز دستور زنده بودن اعضا را صادر می کند. از طرفی بیماری آلزايمر به مرور عملکرد مغز را مختل می سازد؛ از این رو در این مرحله امکان دارد فرد بیمار به علت ایست قلبی، بیماری های تنفسی و غیره که معمولاً حدود ۵ الی ۱۰ سال بعد از بروز علائم اولیه بیماری رخ می دهد، فوت کند.

تشخیص بیماری آلزایمر

متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست ، از ادوات و متدهای مختلفی در راستای تشخیص بیماری آلزايمر بهره می برد که از رایج ترین این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• بررسی وضعیت عمومی فرد از طریق معاینات بالینی
  • بررسی سوابق بیماری هایی که فرد بدان مبتلا بوده
  • جویا شدن از خود بیمار یا همراه او ، درباره سطح توانایی فرد در انجام فعالیت های روتین و تغییرات رفتاری او
  • اخذ تست های مختلف از بیمار ، اعم از تست حافظه ، شمارش ، حل مسائل و غیره
  • درخواست آزمایشات مخصوص پزشکی ، نظیر آزمایش خون و ادرار ( جهت تشخیص علت احتمالی ایجاد کننده بیماری )
  • انجام اسکن های مغزی بر روی بیمار ، از جمله سی تی اسکن ، ام آر آی و توموگرافی تابش پوزیترون

عوارض ثانویه بیماری

همانطور که در قسمت فوق اشاره شد زمانی که این بیماری به مرحله پیشرفته خود برسد، تغییرات مغز منجر به ایجاد اختلال در روند کار کرد اندام و فعالیت های جسمانی می شود، به عنوان مثال فرد بر روی ادرار و مدفوع، بلع و تعادل خود هیچ کنترلی ندارد. این تغییرات به نوبه خود می توانند برای فرد مشکلات جدی تری را به وجود بیاورند. که در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره می کنیم:

عفونت ریه و سایر عفونت ها

اختلال در بلع ممکن است باعث وارد شدن مواد غذایی به داخل نای و ریه های فرد شود و منجر به ایجاد عفونت در ریه گردد.
عدم توانایی فرد در کنترل ادرار می تواند باعث بروز عفونت های خطرناک مجاری اداری شود.
عدم تحرک نیز می تواند باعث به وجود آمدن زخم بستر در بیماران شود.

آسیب های ناشی از زمین خوردن

به علت زمین خوردن امکان دارد بیمار دچار شکستگی استخوان، ضربه به سر و در پی آن خونریزی مغزی شود.

مشکلات ناشی از ماهیت بیماری

به علت اختلالات شناختی و حافظه ممکن است برای فرد مشکلی پیش بیاید اما به دلایلی نتواند مشکل خود را بازگو کند که این عمل باعث پرخاشگری، بیقراری و ایجاد توهم در بیمار شود.

آلزایمر

آیا بیماری آلزایمر قابل پیشگیری است ؟

بله ، افراد می توانند با دقت در رعایت برخی امور از ریسک ابتلا به این بیماری  به میزان قابل توجهی بکاهند. موثرترین این امور عبارتند از :

• توصیه می شود که افراد به منظور پیشگیری از مواجهه با آن، فعالیت جسمانی کافی داشته باشند و از انجام ورزش غفلت نکنند.
  • داشتن تعاملات اجتماعی از دیگر مواردی است که در پیشگیری از بروز  این بیماری ، می تواند مثمر ثمر واقع گردد.
  • فراگیری فعالیت های جدید ، حفظ کردن مطالب ، دوری از استرس ، تبعیت از یک رژیم سالم غذایی و خوابیدن به میزان کافی نیز در راستای پیشگیری از این بیماری ، بسیار کمک کننده خواهند بود.

چه انتظاری باید از فردی که مبتلا به آلزایمر است داشته باشیم؟

آلزایمر در هر فرد متفاوت می باشد و مسیر متفاوتی را طی می کند. بعضی از اوقات علائم آن در افراد به سرعت افزایش پیدا کرده و بعد از گذشت چند سال باعث زوال حافظه می شود. اما برای بعضی از افراد این روند آهسته تر بوده و تغییرات به تدریج اتفاق می افتد. به عنوان مثال ممکن است ۲۰ سال طول بکشد که یک بیماری دوره خود را سپری کند.