اختلال خواب به مجموعه‌ ای از شرایطی گفته می‌شود که به دلیل عوامل مختلفی اعم از بیماری‌ها یا استرس زیاد به طور مستمر مانع از خوب خوابیدن فرد می شوند و این اختلال در جوامع امروزی به سرعت در حال گسترش است.

اختلال خواب در واقع ، نوعی بیماری تلقی می شود که مدت زمان و نیز کیفیت خواب را تحت الشعاع قرار داده و مانع خوابیدن فرد می شود ؛ در نتیجه ، سبب بروز تغییرات منفی بر سلامت بدن و کیفیت زندگی می شود.

اگر گمان می‌کنید دچار اختلالات خواب شده اید ، لازم است در اسرع وقت نسبت به تشخیص و درمان این مشکل اقدام کنید ؛ زیرا اگر اختلال خواب به موقع درمان نشود ، پیامدهای منفی آن می ‌تواند منجر به بیماری‌ ها و عوارضی شود.

اختلال خـواب توسط پزشکان متخصص بیماریهای مغز و اعصاب که در زمینه درمان بیماری ها و اختلالات مربوط به مغز ، نخاع و سیستم عصبی تخصص دارند تحت درمان قرار می ‌گیرد.

اختلال خواب

چه عواملی باعث اختلال خواب می ‌شوند ؟

بیماری ها ، شرایط و ناهنجاری‌ های مختلفی می توانند باعث بروز اختلال خواب شوند. مهم ترین این عوامل شامل :

1. آلرژی‌ها و مشکلات تنفسی
  2. تکرر ادرار
  3.  وجود دردهای مزمن
  4. آرتروز
  5. فیبرومیالژیا
  6. بیماری‌های التهابی روده بزرگ
  7. سردردهای مداوم و میگرن
  8. درد مداوم پایین کمر
  9. استرس و اضطراب

علائم اختلال خواب

علائم اختلالات خواب ، می تواند بسته به شدت و نوع این اختلالات در افراد مختلف متفاوت باشد. اما علائم کلی اختلال خواب عبارتند از :

• مشکل در به خواب رفتن یا خواب ماندن
  • حواس‌ پرتی و عدم داشتن تمرکز
  • ضعف و خستگی در طول روز
  • میل شدید به چرت زدن در طول روز
  • بدخلقی، زودرنجی و اضطراب

اختلال خواب

انواع اختلالات خواب

انواع مختلفی از اختلال خواب وجود دارد و هر یک علائم خاص خود را دارند و  نحوه درمان هر کدام نیز با دیگری متفاوت است.

به طور کلی در پزشکی ، بالغ بر صد نوع اختلال خـواب تعریف شده که از اصلی ترین آن ها می توان به موارد ذیل اشاره داشت :

• مشکل در به خواب رفتن
  • برخاستن از خواب به سختی
  • اختلال در بیدار ماندن
  • مشکل در نتظیم برنامه خواب و بیداری
  • انجام حرکات ناهنجار در حین خواب
  • کابوس دیدن در خواب
  • خوابگری ( راه رفتن در خواب )

درمان اختلال خواب

روش درمان اختلالات خواب ؛ می‌ تواند بسته به انواع اختلال خواب و عامل زمینه‌ای به وجود آورنده آن ، متفاوت باشد.

لازم به ذکر است که اختلالات خواب در بیماران مبتلا به بیماری ‌های مغز و اعصاب ؛ از قبیل صرع و سکته مغزی ، می‌ تواند بسیار شایع باشد.

از این رو هر گونه اختلالات غیرطبیعی و مداوم در خواب این دسته از بیماران ، حتما باید مورد آزمایش قرار گیرد.

با وجود تفاوت‌ های زیادی که در روش‌های درمان اختلال خـواب وجود دارد ، معمولا برنامه درمان هر نوع از این اختلالات شامل ترکیبی از درمان های پزشکی و تغییراتی در سبک زندگی بیمار می باشد.

درمان اختلال خواب با دارو

دارودرمانی ، متداول ترین درمان انواع اختلال خواب می باشد ؛ البته برای هر نوع اختلال خـواب ، داروی مخصوص همان تجویز می شود.

داروهای رایج برای درمان اختلالات خواب عبارتند از :

• داروهای خواب آور
  • مکمل های ملاتونین