آیا درمان میگرن امکان پذیر است ؟

میگرن ؛ به دنبال تغییرات فیزیولوژیک خاصی که درون مغز رخ می دهند ، اتفاق می‌افتد و منتج به بروز درد در ناحیه سر می گردد. لازم به ذکر است که سردردهای میگرنی ، غالبا به صورت ضربان‌دار هستند که در عمده موارد یکطرفه بوده و گاها نیز به شکل دوطرفه بروز می کنند.

انواع سردرد میگرنی

به طور کلی سردردهای میگرنی بر دو قسم هستند که عبارتند از :

1. میگرن با اورا
  2. میگرن بدون اورا

در ادامه هر یک از انواع میگرن را به اختصار شرح خواهیم داد.

• میگرن با اورا

این نوع از میگرن که به میگرن کلاسیک نیز موسوم است ، به انواعی از سردردهای میگرنی اطلاق می گردد که با علائم منحصر به فردی همراه هستند و معمولا قبل از شروع سردرد ، خود را نمایان می کنند و ممکن است بین ۱۵ الی ۶۰ دقیقه پس از تسکین سردرد نیز تداوم داشته باشند.

از موارد زیر می توان به عنوان برخی از این علائم یا اصطلاحا اوراها ، اشاره نمود :

• اوراهای بینایی که می توانند سبب تاری دید ، فقدان موقت بینایی ، مشاهده خطوط موج دار و مواردی از این قبیل باشند.
  • اوراهایی که سایر حواس را درگیر می‌کنند ؛ به عنوان مثال موجب شنیدن اصواتی در گوش شده یا به تغییرات حواس بویایی ، لامسه و چشایی می انجامند.

درمان میگرن

• میگرن بدون اورا

این نوع از میگرن به مراتب شایع تر از میگرن با اورا می باشد.

در میگرن بدون اورا ، ممکن است فرد ساعت ها قبل از شروع سردرد میگرنی با علائم متعددی ؛ اعم از خستگی ، اضطراب ، افسردگی و غیره روبرو گردد.

علائم میگرن

اغلب درد میگرن به صورت خفیف و گنگ آغاز خواهد شد و ممکن است این درد تا چند دقیقه یا چند ساعت ، شدیدتر گردد و حتی ساعت ها و روزها به طول انجامد.

معمولا سردرد میگرنی از یک سمت سر به صورت کوبشی شروع شده و به دو طرف سر گسترش می یابد.

همچنین گاهی ممکن است این درد در پشت پلک و پشت سر و حتی در قسمت گردن نیز ظهور یابد.

علائم شایع میگرن عبارتند از :

• سردردهای شدید
  • سردردهای ضربان دار
  • سرگیجه و حالت تهوع

علل ابتلا به میگرن

هنوز علت اصلی ابتلا به این عارضه ، مشخص نشده است ؛ اما می توان گفت که میگرن ، عمدتا ناشی از عوامل وراثتی می باشد.

تا جایی که غالبا در اقوام درجه یک افراد مبتلا به میگرن ، حداقل یک نفر مبتلا به این بیماری وجود دارد.

ضمنا ناگفته نماند که عارضه میگرن در میان مبتلایان به صرع و افسردگی نیز شیوع بیشتری دارد.

روش تشخیص میگرن چگونه است ؟

به طور کلی هیچ گونه آزمایش خاصی ، برای تشخیص میگرن وجود ندارد.

در راستای تشخیص صحیح این بیماری ، پزشک متخصص مغز و اعصاب ( نورولوژیست ) ؛ باید الگویی از سردردهای مکرر به همراه علائم مرتبط داشته باشد.

زیرا میگرن می تواند غیر قابل پیش بینی بوده و گاها بدون علائم خاصی بروز کند.

لازم به ذکر است که تشخیص دقیق گاهی اوقات ممکن است نیاز به زمان بیشتری باشد.

به منظور تشخیص دقیق ؛ پزشک از ماهیت ، دفعات و مدت سردرد از بیمار پرسش هایی خواهد داشت.

برای پزشک بسیار مهم است که علل تهدید کننده زندگی سردردهای ثانویه ؛ مانند خونریزی در مغز و مننژیت ( عفونت مغزی ) را از علل بروز این بیماری حذف کند.

توجه داشته باشید که کسب اطلاعات جامع در مورد کیفیت سردرد ، به پزشک کمک می کند تا میگرن را از انواع دیگر سردردهای اولیه متمایز کند.

روش های افتراقی تشخیص میگرن

از جمله روش های افتراقی تشخیص میگرن می توان موارد ذیل را نام برد :

• فشار خون داخل جمجمه
  • سردرد تنشی اپیزودیک نادر ( همراه با استفراغ )
  • سردردهای کوبشی
  • دردهای کوتاه مدت در یک طرف سر
  • سندرم سردرد ثانویه در اثر بیماری یا جراحت

روش های درمان میگرن

میگرن ، سردرد معمولی نیست. در پی میگرن ؛ درد کوبشی ، حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا را تجربه خواهید کرد.

هیچ درمانی برای میگرن وجود ندارد ؛ اما با این حال ، داروها می توانند علائم این بیماری را درمان کنند.

میگرن شدید ، ممکن است به درمان با داروهای با نسخه یا بدون نسخه نیاز داشته باشد.

دارودرمانی :

از مطمئن ترین داروهای درمان میگرن ، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ؛ چون آسپرین ، ایبوپروفن و استامینوفن می باشند که در برخی موارد به افراد مبتلا به میگرن کمک می کنند.

چنانچه داروی آسپرین و ایبوپروفن موثر نبود ، متخصص مغز و اعصاب دارو های مخصوص میگرن ؛ نظیر تریپتان ها یا افشانه های بینی را تجویز خواهد نمود.

رژیم غذایی

لازم به ذکر است که رژیم غذایی ، نقش مهمی در پیشگیری از میگرن دارد.تا جایی که مصرف مقدار جزئی کافئین می تواند درد میگرن را در بعضی افراد کاهش دهد ؛ لذا کافئین در برخی از داروهای میگرن وجود دارد.

البته باید متذکر شد که مصرف کافئین بیش از حد ، خود می تواند باعث میگرن یا سردرد شدید شود.

درمان های خانگی میگرن

درمان های خانگی ؛ اعم از استفاده از کمپرس سرد و استراحت در اتاق ساکت و تاریک ؛ می توانند علائم میگرن را تسکین دهند.

درمان میگرن با روش های غیردارویی

سایر درمان های غیر دارویی میگرن ؛ مانند طب سوزنی و تمرینات گردن یا فیزیوتراپی را می توان در راستای تسکین درد میگرن استفاده کرد.

سخن پایانی

افرادی که به بیماری میگرن مبتلا هستند ، موظفند مرتبا در جلسات درمانی شرکت نمایند و لیستی از سردردهای شان را به ثبت برسانند.

همچنین افراد مبتلا به این بیماری ، باید توجه داشته باشند که پس از بررسی و شناسایی علل تحریک کننده بروز سر درد ، باید از آن ها پرهیز نمایند.

لازم به ذکر است الکل ، شکلات ، کمبود خواب ، اضطراب ، فشار روحی ، غذاهای محتوی مواد افزودنی و عطر از رایج ترین محرک های میگرن می باشند.