درمان پارکینسون

درمان پارکینسون : پارکینسون یکی از بیماری های از بین برنده اعصاب می باشد که در طی روند این بیماری فرد توانایی جسمی و حرکتی خود را از دست می دهد. این بیماری درمان قطعی ندارد ولی با انتخاب روش درمانی صحیح می توان روند پیشرفت این بیماری را کاهش داد.

در بیماری پارکینسون درصد ابتلا به بیماری در مردان دو برابر زنان می باشد.

علائم بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون به دنبال تخریب سیستم عصبی ، حادث می گردد ؛ به طور کلی این بیماری از حالت کند ، آغاز شده و تدریجا پیشروی کرده و تشدید می گردد.

علائمی که بیماری پارکینسون می تواند به دنبال داشته باشد ، عبارتند از :

• کند شدن حرکت بدن
  • بیقراری در خواب
  • نداشتن تعادل در راه رفتن
  • اختلال در بلع ، تکلم و حافظه
  • سفتی و خشک شدن دست و پا
  • لرزش دست ، پا و سر حتی در هنگام استراحت

درمان پارکینسون

لازم به ذکر است در صورت تشدید بیماری پارکینسون ، فرد با گیجی و زوال عقل مواجه خواهد شد.

چنانچه علائم فوق را دارید ، حتما برای معاینه به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه فرمایید.

بیماری پارکینسون در چه سنی بروز می کند ؟

پارکینسون ؛ غالبا در میانسالان بروز می کند ، به طوری که معمولا در افرادی که بیش از ۵۰ یا ۶۰ سال سن دارند شاهد این بیماری هستیم.

علل ابتلا به پارکینسون

به جرأت می توان از عوامل وراثتی به عنوان اصلی ترین علل ابتلا به بیماری پارکینسون یاد کرد ؛ البته موارد دیگری نیز در ابتلا به این بیماری دخیل هستند که در ذیل به تعدادی از مهم ترین آن ها اشاره شده است :

• اختلالات گوارشی از جمله یبوست های مزمن
  • دیابت و عفونت های مزمن
  • در تماس بودن با برخی مواد شیمیایی و سموم
  • عادات نامناسب غذایی
  • استفاده زیاد از مواد غذایی فرآوری شده و فست فودها
  • استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی
  • کمبود ویتامین هایی ؛ نظیر ویتامین‌ B و E

داروهای شایع برای درمان بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون در حقیقت ، نوعی اختلال عصبی پیشرونده می باشد که تدریجا توسعه یافته و فرد را درگیر می کند.

متاسفانه بیماری پارکینسون ، درمان قطعی ندارد ؛ البته با مصرف دارو می توان تا حدودی علائم آن را کنترل نموده و همچنین از پیشرفت سریع بیماری نیز ممانعت به عمل آورد.

در ادامه مطلب شرح برخی از داروهایی که برای درمان پارکینسون تجویز می شود را آورده ایم.

• لوودوپا

لوودوپا که ال دوپا نیز نامیده می شود ؛ شایع ترین دارو تجویز شده برای پارکینسون است. همچنین از این دارو می توان به عنوان بهترین دارو جهت کنترل علائم این پارکینسون ، به خصوص حرکات آهسته یاد کرد.

افرادی که لوودوپا را به مدت ۳ تا ۵ سال مصرف می کنند ، در نهایت ممکن است در عرض چند ساعت پس از مصرف دارو ؛ بی قراری ، سردرگمی یا حرکات غیرمعمول را تجربه کنند.

البته لازم به ذکر است که تغییر در مقدار یا زمان بندی دوز دارو ، از این عوارض جانبی جلوگیری خواهد کرد.

• ساینمت

ساینمت ، داروی دیگری است که به منظور کنترل علائم این بیماری تجویز می شود.

ساینمت ؛ ترکیبی از لوودوپا با دوز کمتر و داروی دیگری به نام کاربیدوپا است. ( کاربیدوپا باعث می شود لوودوپا بهتر کار کند. )

بنابراین مصرف این دارو ، می تواند از بسیاری از عوارض جانبی شایع لوودوپا ؛ مانند تهوع ، استفراغ و ریتم های نامنظم قلب جلوگیری کند.

ساینمت در مقایسه با داروهای دیگر پارکینسون ؛ دارای عوارض جانبی کمتر و کوتاه مدت می باشد ، ما شانس شما را برای برخی مشکلات درازمدت ؛ مانند حرکات غیرارادی بالا می برد.

• سفین آمید ( Xadago )

سفین آمید ، نوعی افزودنی پزشکی است که ممکن است زمانی تجویز شود که بیمار با وجود مصرف  لوودوپا و کاربیدوپا ؛ پیشرفتی از علائم پارکینسون را داشته باشد که پیش از این تحت کنترل بودند.

مطالعات نشان می دهد که تجویز این دارو ، به افراد کمک می کند تا زمان های طولانی تری را با کاهش علائم پارکینسون یا بدون علائم این بیماری تجربه کنند.

شایع ترین عوارض جانبی ناشی از سفین آمید ؛ اختلال در تعادل ، تهوع ، احساس سقوط و افزایش حرکات کنترل نشده غیرارادی است.

• آگونیست های دوپامین

آگونیست های دوپامین ، داروهای دیگری هستند که برای کنترل علائم پارکینسون تجویز می شوند.

این داروها ؛ شاملpramipexole  ، rotigotine Neupro ، و ropinirole Requip هستند که مانند دوپامین در مغز عمل می کنند.

شما می توانید با دستور پزشک خود ، یکی از این داروها را به تنهایی یا همراه با Sinemet مصرف کنید.

برخی از پزشکان ابتدا آگونیست های دوپامین را تجویز می کنند و سپس در صورتی که علائم بیماری  هنوز تحت کنترل نباشد ، لوودوپا را درخواست می کنند.

آگونیست ها ، ریسک مشکلات درازمدت ناشی از درمان با لوودوپا را ندارند ؛ بنابراین آن ها اغلب اولین انتخاب درمان برای بیماری پارکینسون به شمار می روند.

با این حال ، این داروها نیز عوارضی به همراه داشته و شانس برخی عوارض جانبی کوتاه مدت ؛ مانند تهوع ، استفراغ ، سرگیجه ، سردرگمی و توهم را بالا می برند.

درمان پارکینسون با سلولهای بنیادین

در این روش ، بیمارانی که مبتلا به نوع پیشرفته پارکینسون هستند را با تزریق سلول های بنیادی و تبدیل سلول های بنیادی به سلول های عصبی مغز درمان می کنند.