آیا می دانید فلج بل چیست ؟

احتمالا نام فلج بل ، به گوش تان خورده است ؟ یا ممکن است خودتان یا یکی از اطرافیان تان به این بیماری مبتلا بوده و از این مسئله نگران باشید ؛ در مقاله پیش رو به بحث درباره فلج بل پرداخته شده است.

فلج بل یا بلز ( Bels Palsy ) ، نوعی بیماری است که عضلات یک نیمه یا هر دو نیمه صورت فرد مبتلا به آن ؛ دچار ضعف موقت شده یا حتی فلج می شوند ؛ به طوری که یک طرف چهره به سمت پایین افتاده یا منقبض می شود.

البته باید خاطر نشان شد که هرگز نباید این بیماری را با فلجی صورت اشتباه گرفت ، زیرا فلجی صورت ممکن است نشانه سکته باشد.

از این رو توصیه می شود در صورت مواجهه با هر یک از علائم این بیماری ، سریعا به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه فرمایید.

در این جا باید اشاره داشت که این رخداد زمانی به وقوع می پیوندد که عصب کنترل کننده عضلات صورت ؛ دچار التهاب یا تورم شده یا این که تحت فشار قرار گیرد.

هر فردی ممکن است به این بیماری مبتلا شود ، اما افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که عفونت های ویروسی را تجربه کرده اند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

توجه داشته باشید که فلج بل ، می تواند در هر سنی رخ دهد ؛ اما شیوع آن در بین افراد ۶۰ – ۱۶ ساله بیش از دیگر سنین می باشد.

دلیل فلـج بل

فلـج بل زمانی که عصب کنترل کننده عضلات صورت دچار التهاب و تورم شده یا تحت فشار قرار گرفته باشد رخ می دهد. همچنین عفونت های ویروسی نیز ممکن است سبب ابتلا به فلـج بل شوند زیرا به وفور دیده می شود که ویروس هرپس سیمپلکس مسبب ابتلای افراد زیادی به فلـج بل بوده است.

فلج بل

علائم فلج بل

بیماری فلج بل ، با علائم خاصی همراه بوده و نیازمند مراقبت های ویژه ای می باشد.

لازم به ذکر است که علائم ابتلا به فلـج بل در اکثر موارد موقتی هستند و عموما پس از چند هفته بهبود می یابند. البته در برخی افراد بهبود کامل به زمان طولانی تری نیاز دارد. همچنین در موارد نادر ، ممکن است برخی از این علائم به صورت دائمی باقی بمانند.

علائم ابتلا به فلج بل عبارتند از :

• درد فک
  • آبریزش دهان
  • جویدن دشوار
  • اختلال حس چشایی
  • تغییر میزان بزاق دهان
  • ناتوانی در بستن چشم ها
  • حساسیت به صدا و اصوات
  • احساس درد در داخل گوش
  • کاهش یا افزایش میزان ترشح اشک
  • بروز درد یا ایجاد بی حسی در پشت گوش

تشخیص فلج بل

هنوز روشی برای تشخیص قطعی فلـج بل وجود ندارد. اما در حالت کلی پس از مراجعه به پزشک و معاینات اولیه ، آزمایشات مختلفی نظیر آزمایش خون برای بررسی وجود عفونت باکتری یا ویروسی تجویز می شود. همچنین ممکن است برای بررسی اعصاب چهره ، ام آر آی یا سی تی اسکن نیز تجویز گردد.

درمان فلج بل

عموما علائم فلـج بل با گذشت هفته ها و بدون درمان بهبود می یابند. هیچ روشی برای توقف علائم فلـج بل وجود ندارد اما به کمک روش های زیر می توان علائم فلـج بل را کاهش داد :

• مراقبت اضافی از چشم و استفاده از چشم بند
  • ماساژ عضلات صورت
  • فیزیوتراپی
  • تجویز قطره های چشمی برای پیشگیری از خشک شدن چشم
  • تجویز یک دوره کوتاه کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون که باعث کاهش تورم عصب صورت شده و مدت زمان فلـج بل را کوتاه می کند.
  • در صورتی که دلیل ابتلا به فلـج بل هرپس سیمپلکس ( ویروس تبخال ) یا هرپس زوستر ( ویروس زونا ) باشد به کمک داروهای ضد ویروس مانند آسیکلوویر می توان علائم فلـج بل را کاهش داد.

در موارد نادری که علائم برطرف نشده باشند ممکن است متخصص بیماریهای مغز و اعصاب از عمل جراحی به منظور کاهش فشار به عصب صورت استفاده نماید.