بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران

بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران کیست ؟ نورولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب ، پزشکی است که در زمینه بیماری های مغز و اعصاب تخصص دارد. سیستم عصبی انسان به دلیل سازماندهی و فرماندهی بدن یا به عبارتی تاثیر گذاری به روی سایر اعضای بدن ، از حساس ترین و مهمترین قسمت های بدن محسوب می شود.

شناخت و درمان بیماری های مغز و اعصاب امری کاملا تخصصی می باشد که تنها توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب که دارای دانش و مهارت کافی در این زمینه هستند انجام پذیر می باشد.

به دلیل حساسیت سیستم عصبی و همچنین تشابه زیاد علائم بیماری های مغز و اعصاب ، نورولوژیست پس از برسی و معاینات دقیق و انجام آزمایشات خاص ، قادر به تشخیص بیماری ها خواهد بود.

بیماری های مغز و اعصاب به محل درگیری و بروز اختلال در قسمت های مختلف سیستم عصبی بستگی دارد.

اغلب افرادی که دچار اختلالات مغزی می شوند ابتدا به پزشک عمومی مراجعه می کنند و پزشک این افراد را برای انجام معاینات و بررسی های دقیق تر به متخصص بیماری های مغز و اعصاب ارجاع خواهد داد. این در حالیست که برای مراجعه کنندگان با توجه به موقعیت مکانی خود سوالاتی درباره انتخاب پزشک متخصص مغز و اعصاب پیش می آید :

• بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب ( بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران ) چه خصوصیاتی دارد ؟
  • آدرس کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب در تهران را چگونه پیدا کنند ؟
  • بهترین جراح مغز و اعصاب تهران باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟
  • بهترین دکتر مغز و اعصاب در ایران کیست ؟
  • بهترین نورولوژیست های تهران چه پزشکانی هستند ؟

بهترین متخصص مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب باید با آگاهی کامل از آناتومی و فیزیولوژی و همچنین کارکرد سیستم عصبی و ارتباطات پیچیده آنها به شناخت و درمان محل درگیری و نوع اختلال سیستم عصبی بپردازد. در صورت نیاز جهت معاینه و بررسی انواع بیماری های مغز و اعصاب ، نورولوژیست از روش های پارا کلینیک چون تصویر برداری مغز که شامل ام آر آی ، سی تی اسکن مغز ، سونوگرافی داپلر عروق مغز ، کاروتید ، نوار مغز و نوار عصب و عضله می باشد ، استفاده خواهد کرد. به طور کلی بهترین متخصص مغز و اعصاب پس از بررسی دقیق ، نوع بیماری را تشخیص می دهد و سپس به درمان آن می پردازد. لازم به ذکر است بیماری های مغز و اعصاب را ساده نگیرید و چنانچه پزشک عمومی ، شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع داد ، جدی بگیرید و به سرعت به متخصص مراجعه نمایید تا قبل از پیشرفته شدن بیماری مغز و اعصاب و در مراحل اولیه اقدام به درمان آن نمایید. چرا که اغلب بیماری های مغز و اعصاب پیشرونده هستند و در مراحل اولیه راحت تر قابل درمان می باشند. دکتر مونا حجازی بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران ، پذیرای کلیه بیماران عزیز از جای جای ایران و جهان می باشد.

سیستم عصبی چیست ؟

سیستم عصبی وظیفه حرکت ، تعادل و هماهنگی بدن را بر عهده دارد و یک شبکه بسیار پیچیده و حساس در بدن انسان است که موجب برقراری ارتباط انسان با جهان اطراف خواهد شد. دستگاه عصبی با داشتن نورون ها ، تحریکات حس شده را به مغز انتقال می دهد و در مقابل تحریکات حس شده واکنش نشان می دهد. اغلب این تحریکات توسط نورون های واسط صورت خواهد گرفت. این تحریکات موجب تولید مواد شیمیایی می شوند ، این واسطه های شیمیایی از راس انشعابات انتهایی اکسون و دندریت که اغلب اندامک های جسم سلولی را دارا هستند ، تولید می شود. پزشک متخصص مغز و اعصاب به درمان بیماری هایی چون درد پشت گردن ، دیسک های فتق ، آرتریت نخاعی و همچنین اختلالات دیگری چون نورالژی ترشحه به آسیب سر و بیماری پارکینسون می پردازد. انتخاب بهترین متخصص مغز و اعصاب ، در به حداقل رسیدن عوارض بعد از درمان و همچنین کاهش استرس بیمار و خانواده او بسیار تاثیر گذار می باشد. بیماری های مغز و اعصاب از جمله بیماری هایی هستند که مغز و سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهند.مهم ترین نکته برای درمان این بیماری ها ، آگاهی کامل از انواع بیماری های مغز و اعصاب می باشد.

انواع بیماری های مغز و اعصاب

1. فلج مغزی
  2. قطع نخاع
  3. انواع صرع
  4. انواع میگرن
  5. ام اس MS
  6. بیماری های مربوط به آلزایمر
  7. بیماری های مربوط به پارکینسون

عوامل ایجاد بیماری های مغز و اعصاب

چنانچه شما هم مبتلا به یکی از بیماری های مغز و اعصاب هستید ، حتما درباره علل ایجاد این بیماری کنجکاو می باشید.

علل ایجاد اختلالات مغزی در هر فرد کاملا متفاوت می باشد.

مغز و نخاع توسط لایه های آسیب پذیری با جنس های مختلف احاطه شده اند و از مغز محافظت می کنند. همچنین اعصاب محیطی موجود در اعماق پوست نیز در مقابل نیرو و فشار آسیب پذیر می باشند.

بیماری های مغز و اعصاب ممکن است علاوه بر نورون ها کل سیستم عصبی را نیز تحت تاثیر قرار دهند. حتی کوچک ترین اختلال در مسیر ساختار یک نورون می تواند موجب اختلال بزرگ در کل بدن گردد.

عوامل بروز بیماری های مغز و اعصاب

• تغذیه
  • ژنتیک
  • شرایط محیطی
  • جراحت های فیزیکی
  • عوامل مربوط به شیوه زندگی

نشانه های بیماری های مغز و اعصاب

نشانه های بیماری های مغز و اعصاب بسته به نوع بیماری و محل درگیری آن در هر فرد متفاوت می باشد.

• رعشه و تشنج
  • سفت شدن عضلات
  • بروز اختلال در توانایی ذهنی
  • از دست دادن توانایی هماهنگی
  • ضعف یا از دست دادن قدرت عضلانی
  • از دست دادن ناگهانی بینایی یا دو بینی
  • داشتن احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن
  • تضییع عضلات و بروز اختلال در تکلم یا لکنت زبان
  • بروز سر درد به صورت مداوم یا ناگهانی و متمایز از سر درد های دیگر باشد.
  • کمر درد که به پا ها ، انگشتان پا و یا سایر بخش های بدن نیز سرایت کرده باشد.

گاهی ممکن است علائم ذکر شده مربوط به بیماری های مغز و اعصاب نباشد و مربوط به سایر مشکلات و مسائل پزشکی باشد.

در صورت مشاهده علائم به سرعت به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید. متخصصین قبل از تشخیص قطعی بیماری ، مدت زمان زیادی را صرف بررسی و انجام معاینات لازم می کنند تا پس از تشخیص قطعی بیماری ، به درمان آن بپردازند.

بهترین-متخصص-مغز-و-اعصاب-تهران

دلایل مراجعه به متخصص مغز و اعصاب

بهترین متخصص مغز و اعصاب مبتنی بر تخصص خود ، قادر است اقدام به درمان بیماری ‌های مغز و اعصاب از طریق مناسب ترین و بهترین روش ‌های درمانی در این زمینه نماید.

مشکلاتی که در صورت مواجهه با آن ها باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمود :

• سردرد و سرگیجه
  • فراموشی
  • اختلالات حافظه
  • گزگز کردن و مور مور شدن دست و پا
  • کمر درد و اختلال در راه رفتن
  • ضعف یا فلج دست و پا
  • اختلال میزان هوشیاری
  • لرزش بدن یا کند شدن حرکات بدن
  • اختلالات خواب

البته هرگز به طور قطع نمی توان ریشه هر سردردی را مرتبط با تومورهای مغزی دانست ، زیرا بروز سردرد می تواند به دلیل سینوزیت یا میگرن باشد.

ویژگی های بهترین متخصص مغز و اعصاب

• داشتن صداقت با بیمار و تشریح بیماری برای او
  • توضیح کامل مراحل درمان برای بیمار و توصیه به رعایت مراقبت ها جهت تسریع روند درمان
  • متخصص مغز و اعصاب باید صبور باشد و بتواند از میزان نگرانی های بیمار کاسته و روحیه او را تقویت نماید.

اقدامات تشخیصی متخصص مغز و اعصاب

اولین اقدام جهت تشخیص بیماری های مغز و اعصاب ، انجام معاینات بالینی به منظور بررسی ریشه اختلالات اعصاب و سیستم عصبی توسط متخصص مغز و اعصاب می باشد.

در صورت مشاهده برخی نشانه ها و علائم اولیه بیماری های مغز و اعصاب ، پزشک متخصص ممکن است موارد زیر را تجویز نماید :

• نوار بینایی

پزشک متخصص به کمک نوار بینایی می تواند رفلکس های عصب چشم را بررسی نماید ، این روش تشخیصی هیچ گونه دردی ندارد و به دلیل اینکه اشعه ای ندارد برای خانم های باردار نیز مضر نمی باشد.

• نوار عصب و عضله

در صورت وجود بیماری هایی مانند دیسک کمر پزشک برای تشخیص دقیق تر اعصاب مغز و رفلاکس عضلات ، از نوار عصب و عضله استفاده می نماید. این روش تشخیصی با شوک کوتاهی همراه است.

• نوار مغز

به منظور بررسی امواج مغزی بیمار از نوار مغزی استفاده می گردد ، این روش نیز دردی به همراه ندارد و برای خانم های باردار نیز مشکلی ایجاد نمی کند.

• ام آر آی

جهت بررسی دقیق تر مشکلات اعصاب مغز ، از این شیوه استفاده به عمل می آید. ام آر آی برخلاف سایر روش های مذکور با تابش اشعه همراه بوده و با نفوذ به لایه های زیرین بدن ، دقیق ترین نتایج را به دنبال دارد.

از آزمایش خون ، سونوگرافی ، سی تی اسکن ، تی سی سی دی و کالر داپلر نیز  می توان به عنوان روش های دیگر تشخیص بیماری های مغز و اعصاب اشاره نمود.