بهترین متخصص مغز و اعصاب با آگاهی کامل از انواع اختلالات عصبی من جمله مغز ، نخاع ، اعصاب محیطی و سیستم مغزی ، به بررسی و درمان اختلالات عصبی می پردازد، در این مقاله سعی کردیم شما را در انتخاب متخصص مغز و اعصاب یاری کنیم.

سوالاتی که همواره برای افراد پیش می آید عبارتند از :

بهترین دکتر مغز و اعصاب در ایران کیست ؟

بهترین متخصص مغز و اعصاب و بهترین دکتر مغز و اعصاب تهران دارای چه ویژگی هایی می باشد ؟

بهترین متخصص مغز و اعصاب را چگونه انتخاب کنم ؟

بهترین متخصص مغز و اعصاب

بهترین متخصص مغز و اعصاب کیست ؟

متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست به پزشکی می گویند که تخصص لازم را در زمینه بیماری های مغز و اعصاب داشته باشد.

سیستم عصبی انسان وظیفه فرماندهی و سازماندهی کل بدن را بر عهده دارد و سایر قسمت های بدن را تحت شعاع قرار می دهد به همین دلیل شناخت و بررسی بیماری های مربوط به مغز و اعصاب کاری کاملا تخصصی می باشد و فقط توسط متخصص مغز و اعصاب که آگاهی کامل در این باره دارد قابل تشخیص می باشد.

بروز بیماری های مختلف مغز و اعصاب به محل درگیری سیستم عصبی بستگی دارد.

افرادی که دچار اختلال مغزی می شوند ، احتمالا ابتدا به پزشک عمومی مراجعه خواهند کرد و پزشک عمومی این افراد را برای بررسی دقیق تر به متخصص مغز و اعصاب ارجاع خواهد داد. به همین دلیل ممکن است با توجه به موقعیت مکانی خود با سوالاتی مواجه شوند.

به دلیل تشابه زیاد میان علائم بیماری های مغز و اعصاب ، نورولوژیست باید با انجام آزمایشات و بررسی دقیق به تشخیص و درمان نوع بیماری بپردازد.

توجه داشته باشید در صورت داشتن هرگونه علائم بیماری مغز و اعصاب آن را جدی بگیرید و فورا به بهترین متخصص مغز و اعصاب شهر خود مراجعه نمایید تا در مراحل اولیه از پیشرفت بیماری جلوگیری شود و درمان گردد.

دکتر مونا حجازی بهترین متخصص مغز و اعصاب در این ویدئو اطلاعاتی درباره تومور های مغزی در اختیار شما عزیزان قرار خواهد داد.

دستگاه عصبی مرکزی

دستگاه عصبی مرکزی همواره از مغز و نخاع تشکیل شده است. به طور کلی سیستم عصبی مرکزی وظیفه کنترل کل بدن مانند پردازش ، حافظه و تنظیمات بدن را بر عهده دارد. دستگاه عصبی به منظور آگاهی از شرایط دورنی و برونی بدن ، تمام اطلاعات حسی ارادی و غیر ارادی را از گیرنده های حسی دریافت خواهد کرد. دستگاه عصبی مرکزی با استفاده از این اطلاعات ، تصمیم به انجام کارهای ارادی یا غیر ارادی خواهد گرفت و موجب بقای بیشتر خواهد شد.

همچنین دستگاه عصبی مرکزی مسئول عملکرد های مهم سیستم عصبی مانند زبان ، خلاقیت ، بروز عواطف و شخصیت افراد می باشد ؛ چرا که مغز مرکز فهم و آگاهی می باشد و تعیین کننده نوع رفتار ماست. مغز دارای سه قسمت می باشد : هسته مرکزی ، دستگاه کناری و مخ. با این که هر کدام از این نواحی دارای خصوصیات خاص خود می باشند با این وجود نباید این سه بخش را از هم جدا دانست چرا که کار هر کدام از این نواحی مکمل کار دیگری می باشد. بنابراین تحلیل اطلاعات دریافتی از اندام های بدن ، فرآیند محاسباتی و تصمیم گیری خاصی را در پی دارد که با فعالیت های مرتبط با هم نتیجه متفاوتی به همراه خواهد داشت. به طور کلی مغز ، توسط استخوان های جمجمه و نخاع توسط استخوان های ستون فقرات احاطه شده است.

سیستم عصبی چیست ؟

سیستم عصبی ، شبکه ای بسیار پیچیده می باشد که وظیفه سازماندهی ، کشف و تعاملات انسانی را برعهده دارد. سیستم عصبی مسئول حواس پنج گانه بدن شامل چشایی ، بینایی ، لامسه ، شنوایی و بویایی می باشد و علاوه بر تنظیم و کنترل فشار و جریان خون ، مسئول حرکت ، تعادل و هماهنگی بدن نیز می باشد. سیستم عصبی شامل دو نوع سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی می باشد.

  1. سیستم عصبی مرکزی
  2. سیستم عصبی محیطی

این سلول های عصبی ، حرکات داوطلبانه و غیر ارادی را کنترل می نماید. لازم به ذکر است پزشک متخصص جراحی مغز و اعصاب قادر به درمان انواع مغز و اعصاب نظیر درد پشت و گردن ،آرتریت نخاعی ، دیسک های فتق و همینطور جزئی از اختلالات دیگر مانند نورالژی ترشحه به آسیب سر و بیماری پارکینسون و بیماری تشنج و غیره می باشد. با انتخاب با تجربه ترین و بهترین متخصص مغز و اعصاب ، عوارض را به حداقل برسانید و از درمان خود مطمئن شوید.

بهترین متخصص مغز و اعصاب

بهترین متخصص مغز و اعصاب ، صلاحیت تشخیص و درمان چه بیماری هایی را داراست ؟

  • سرگیجه
  • صرع و تشنج
  • اختلالات تکلم
  • اختلالات خواب
  • عدم تعادل در راه رفتن
  • افت سطح هوشیاری
  • بیهوشی های موقت و گذرا
  • انواع لرزش در ناحیه دست و سر
  • بیماری های تعادلی ؛ مانند پارکینسون و ام اس
  • بیماری های عروقی مغز از قبیل خونریزی های مغزی ، سکته مغزی ، تنگی عروق مغز و غیره
  • انواع سردرد ؛ از جمله سر درد های تنشی ، میگرن ، کلاستر ، تریژمینال ، نورالژی و غیره
  • انواع مختلف اختلال حافظه مانند آلزایمر ، دمانس عروقی ، دمانس فرونتوتمپورال و غیره
  • بیماری های ستون فقرات ؛ از قبیل گردن درد و کمردردهای ناشی از اسپاسم عضلات یا فشار دیسک روی نخاع
  • انواع بیماری های مر تبط با عضلات مانند میوپاتی های مادرزادی و التهابی
  • اختلالات اعصاب محیطی که با علائمی ؛ نظیر بی حسی اندام های بدن ، گرفتگی و گز گز همراه است.

در این جا باید اشاره داشت ، بیماری هایی ؛ از جمله اضطراب ، افسردگی ، وسواس ، استرس و غیره که در دسته بندی بیماری های مربوط به روح و روان قرار دارند و منشأ آن ها اختلالات سیستم عصبی مرکزی و محیطی نمی باشد ؛ در حوزه تخصص روانپزشکی می باشند.

البته توجه داشته باشید نوع خفیف این بیماری ها که ممکن است ، منجر به بروز سردردهای تنشی شوند ؛ می توانند توسط متخصص مغز و اعصاب تحت درمان قرار گیرند.

چه زمانی باید به بهترین متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد ؟

به دلیل پیشرونده بودن بیماری های مغز و اعصاب ، افراد می بایست پس از بروز بیماریهای مغز و اعصاب بلافاصله به نورولوژیست مراجعه نمایند. بنابراین با مراجعه بهنگام به نورولوژیست و تشخیص به موقع می توان مانع پیشرفت آن شده و اقدام به درمان نمود. بدین منظور می بایست بیماران پیش از مراجعه به متخصص مغز و اعصاب در رابطه با انتخاب بهترین متخصص مغز و اعصاب دقت نمایند. چرا که پزشک متخصص و کارآمد می تواند فرآیند درمان و بهبودی را سرعت بخشد.

چه زمانی باید برای درمان سردرد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد ؟

  • چنانچه شدت سردرد به قدری باشد که فعالیت های روزانه را مختل نماید.
  • در صورتی که جهت تسکین سردرد مجبور به مصرف روزانه آسپرین ، استامینوفن ، بروفن و سایر داروهای مسکن می باشید.
  • مواقعی که مصرف داروهای مسکن به میزان زیاد جهت تسکین سر درد منجر به نگرانی تان شده است.
  • چنانچه شدت سر درد به حدی باشد که جهت درمان آن مجبور به مراجعه به اورژانس شوید.
  • چنانچه در طول ماه بیش از ۱۵ روز سر درد داشته اید.
  • در صورتی که اولین مرتبه در سن بالای ۵۰ سال به سر درد دچار شده اید.
  • در صورتی که شروع سر درد تدریجا اتفاق نیفتد و حالتی ناگهانی داشته باشد.
  • همچنین در مواقعی که سر درد شما با علائمی نظیر تب ، تهوع بویژه بهنگام صبح ، کاهش سطح هوشیاری ، احساس منگی و گیجی ، سفتی و درد گردن ، تاری دید ، اختلال بینایی ، ضعف در بخشی از بدن یا صورت همراه باشد باید به نورولوژیست مراجعه نمایید.

درمان بیماری های مغز و اعصاب

غالبا به منظور درمان بخش اعظم بیماری های مغز و اعصاب ، به صورت همزمان از چندین متخصص بهره گرفته می شود.

به عنوان مثال ؛ در صورت مراجعه بیمار مبتلا به بیماری های نورولوژیک به متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست ، در ابتدا از طریق معاینات بالینی و تست های پاراکلینیکی اقدام به تشخیص دقیق بیماری انجام می پذیرد ؛ در صورت مشاهده علائم تومور مغزی در بیمار ، ممکن است که متخصص نورولوژیست ؛ بیمار را به جراح مغز و اعصاب ارجاع دهد.

البته لازم به ذکر است در صورت عودت بیمار به جراح مغز و اعصاب ، باز هم پیگیری روند درمان به عهده متخصص مغز و اعصاب خواهد بود.

ناگفته نماند که در برخی موارد ممکن است متخصص نورولوژیست به منظور پیشبرد روند درمان و تقویت عملکرد حرکتی عضلانی بیمار ، او را به متخصص طب فیزیکی ارجاع دهد.

توجه داشته باشید در صورتی که در راستای جراحی تومور مغزی نیاز به شیمی درمانی یا پرتودرمانی ، قبل یا بعد از جراحی ضرورت داشته باشد ؛ باید بیمار به پزشک متخصص رادیوتراپی و سپس به فوق تخصص انکولوژی عودت داده شود.

همچنین در برخی موارد ممکن است در طول پروسه درمان ، جهت بهبود شرایط روحی بیمار و کمک به روند درمان ؛ متخصص نورلوژیست اقدام به ارجاع بیمار به روانپزشک یا روانشناس نماید.

بهترین متخصص مغز و اعصاب

از چه روش هایی برای درمان بیماری های مغز و اعصاب استفاده می شود ؟

به طور کلی بیماری های مغز و اعصاب که اصطلاحا از آن ها تحت عنوان بیماری های نورولوژیک نیز یاد می شود ، طیف وسیعی دارند ؛ از این رو تکنیک هایی که در راستای درمان این بیماری ها استفاده می شود نیز بسیار گسترده می باشند.

از رایج ترین روش های درمان بیماری های مغز و اعصاب می توان به موارد ذیل اشاره داشت :

  • دارو درمانی
  • گفتار درمانی
  • فیزیوتراپی
  • کاردرمانی
  • جراحی
  • درمان های طب فیزیکی ؛ اعم از مگنت تراپی و غیره

سخن پایانی

مکانیسم بسیاری از بیماری های مغز و اعصاب ناشناخته می باشد و همچنین سیستم عصبی نیز در بسیاری از موارد ، قابل بازسازی و ترمیم نیست ؛ از این رو شاهد آن هستیم که روند درمان بیماری های مغز و اعصاب طولانی می گردد.

لذا در عمده موارد ، تنها امکان جلوگیری از پیشروی بیماری و بروز عوارض ناشی از آن وجود داشته و درمان قطعی بیماری ممکن نخواهد بود.

Call Now Button