کالوزوتومی

کالوزوتومی نوعی جراحی است که جهت درمان تشنج استفاده می شود. این نکته قابل ذکر است که کالوزوتومی یک روش قطعی برای درمان تشنج نیست ، اما می توان آن را به عنوان یک تسکین دهنده خوب تلقی نمود.

طی این جراحی ، جسم پینه ای مغز تقسیم می شود. حال این که جسم پینه ای یک نوع فیبر است که جهت اتصال دو بخش راست و چپ مغز به کار می رود و در یک مغز سالم ، فعالیت الکتریکی را از یک سمت مغز به سمت دیگر مغز منتقل می کند. در کودکان مبتلا به تشنج ، برخی فعالیت های الکتریکی غیر طبیعی نیز از طریق این رابط به سمت دیگر مغز انتقال می یابند. کالوزوتومی با کاهش این جریان های منتقل شونده به تسریع روند درمان کمک می کند.

چه کارهایی باید قبل از جراحی کالوزوتومی انجام داد ؟

قبل از جراحی کالوزوتومی جهت تشخیص محل شروع تشنج ، نحوه تکثیر آن در بدن و این که آیا کالوزوتومی روش مناسبی برای درمان است یا خیر ، معاینات و آزمایش های مختلفی نظیر مانیتور کردن تشنج ، ام آر آی ( MRI ) و غیره برای فرد تجویز می شود.

تکنیک جراحی کالوزوتومی

طی فرآیند جراحی کالوزوتومی فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد و مدت زمان عمل جراحی حدودا ۳ الی ۴ ساعت به طول می انجامد. در کالوزوتومی نیازی به تراشیدن کامل موها نمی باشد و تنها بخشی از مو که روی ناحیه سوراخ شدن جمجه قرار دارد تراشیده می شود. در این جراحی قسمت کوچکی از استخوان جمجمه برداشته شده و جسم پینه ای مغز برش داده می شود و سپس استخوان مجددا در جای اصلی خود گذاشته می شود.

جراحی کالوزوتومی روی چه افرادی انجام می گیرد ؟

این جراحی در افرادی که نوعی تشنج شدید و غیر قابل کنترل دارند یعنی تشنج های مداومی که روی  طرفین مغز اثر می گذارند انجام می شود. انجام کالوزوتومی به افرادی که به درمان با داروهای ضد تشنج پاسخ نمی دهند توصیه می شود.

نوع خاصی از تشنج ها هستند که در صورت ابتلای فرد به آن می توانند سبب ایجاد صدمات جدی و گاها بسیار خطرناکی باشند. زیرا در اثر حمله های ناگهانی ناشی از این نوع تشنج ، فرد به زمین خواهد خورد. بنابراین می توان اذعان داشت با جراحی کالوزوتومی بهترین شیوه جهت تسکین این قسم از تشنج ها می باشد.

 

drhejazi2

View Comments

Recent Posts

درمان افسردگی

تقریبا همه افراد در برهه ای از زندگی خود با احساس نا امیدی همراه بوده…

3 روز ago

درمان ام اس | دکتر مونا حجازی

درمان ام اس چگونه است ؟ افرادی که مبتلا به ام اس هستند ، باید…

2 هفته ago

فلج خواب

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در طول نیمه شب از خواب بیدار…

1 ماه ago

ام اس

بیماری ام اس ( MS ) بیماری ای است که مغز و نخاع را تحت…

1 ماه ago

درمان مننژیت

مننژیت در واقع ، نوعی عفونت می باشد که غشای حفاظت کننده مغز و نخاع…

2 ماه ago

تشخیص و درمان آلزایمر

درباره تشخیص و درمان آلزایمر چه می دانید ؟ امروزه نورولوژیست ها در راستای تشخیص…

2 ماه ago