درمان تشنج

درصورتی که درمان تشنج صورت نگیرد ممکن است که علائم آن شدیدتر و مدت زمان حمله نیز طولانی ‌تر شود و  بیمار بر اثر تشنج طولانی به کما برود و حتی گاهی تشنج منجر به مرگ بیمار شود.

تشخیص بیماری تشنج

تشخیص نوع تشنج برای پزشک نیز دشوار است. اما برای اینکه درمان مناسبی برای بیمار تجویز شود؛ متخصص مغز و اعصاب تست‌های تشخیصی را انجام می دهد.

در اولین قدم، بهترین متخصص مغز و اعصاب سوابق پزشکی بیمار را مورد بررسی قرار می دهد و به‌ دنبال علت یا عواملی می‌گردد که می‌توانند مسبب بروز نشانه‌های تشنج باشند، برای مثال سردرد‌های میگرنی، بی‌نظمی و اختلالات خواب و استرس‌های شدید علائمی شبیه به تشنج دارند.

مرحله بعدی تست‌های آزمایشگاهی مخصوصاز قبیل تست‌هایی آزمایش خون برای بررسی عدم تعادل الکترولیتی، بررسی مایع مغزی-نخاعی برای تشخیص احتمال عفونت‌های مغزی، سم ‌شناسی برای بررسی داروها و سموم احتمالی موجود در بدن و بررسی امواج مغزی درطول تشنج برای تشخیص نوع تشنج از انواع این آزمایشات هستند.

اسکن‌های تصویری نظیر ام آر آی با نشان دادن تصویری از امواج مغزی به متخصص مغز واعصاب کمک می‌کنند تا موارد غیرطبیعی، مسدود بودن احتمالی یکی از عروق خونی در مغز یا وجود تومور را که می‌توانند سبب بروز تشنج شود را تشخیص دهد.

درمان تشنج

درمان تشنج بسته به علت بروز آن متفاوت است. در واقع با درمان علت تشنج می ‌توان از بروز مجدد تشنج جلوگیری کرد. درصورتی که تشنج به دلیل ابتلای بیمار به صرع باشد غالبا از گزینه‌های درمان دارویی، جراحی به‌ منظور اصلاح موارد غیرطبیعی موجود در مغز استفاده می‌شود. با درمان منظم، می‌ توان باعث کاهش یا توقف علائم تشنج  و بروز آن شویم.

مراقبت‌های بعد از تشنج

• بیمار را از نظر وجود آسیب‌دیدگی بررسی کنید.
  • چنانچه درطول حمله امکان خواباندن بیمار به پهلو وجود نداشت؛ بعد از پایان حمله این کار را انجام دهید.
  • درصورت مشکل در تنفس با کمک انگشت‌ دهان بیمار را از بزاق یا استفراغ پاک کنید و هر لباس یا زیورآلات تنگی را از دور گردن و مچ دست بیمار باز کنید.
  • در کنار بیمار تا زمانی که هوشیاری کامل خود را به دست نیاورده بمانید.
  • تا زمانی که بیمار هوشیاری خود را به‌ طور کامل به دست نیاورده‌ است، چیزی برای خوردن و آشامیدن به او ندهید.

جلوگیری از بروز تشنج

افراد مبتلا به صرع باید درمان دارویی و سایر مراقبت‌های درمانی را دقیقا مطابق با نظر متخص مغز و اعصاب پیگیری کنند. البته در بسیاری از موارد پیشگیری از این بیماری تقریبا ممکن نیست، اما داشتن سبک زندگی مناسب، می‌تواند تا حد زیادی ریسک بروز حمله را کاهش دهد.

علائم تشنج

علائمی که می توان از طریق آن ها فهمید که فرد به صورت آنی دچار تشنج شده عبارتند از:

• بروز حرکات غیر ارادی در برخی یا همه اندام ها همچون دست و پا زدن
  • در برخی موارد ممکن است علائمی همچون کاهش سطح هوشیاری را به همراه داشته باشد.
  • قادر به تشخیص زمان یا مکان نیست.
  • تشنج موجب بیهوشی موقت خواهد شد.
  • در این حالت فرد نمی تواند پاسخگوی سوالات افراد پیرامون باشد.
  • خیرگی یا چرخیدن چشم به یک سمت
  • احتمال دفع ناخواسته و غیر ارادی ادرار

علل تشنج

1. زمانی که در فعالیت الکتریکی مغز اختلال ایجاد شود، فرد دچار تشنج خواهد شد.
  2. آسیب و ضربه به مغز
  3. وجود تومور مغزی
  4. صرع
  5. تغییرات متابولیسم و سوخت و ساز بدن که موجب بروز مشکلات کبدی و کلیوی می شود.
  6. وجود عفونت های خاص ( مانند عفونت مغز )
  7. مصرف مواد مخدر و الکل
  8. وجود بیماری های مادرزادی همچون سندروم داون
  9. سکته و بیماری آلزایمر
  10. علائم ناشی از تشنج ناشی از صرع
  11. عدم پاسخگویی در لحظه
  12. ناتوانی در یادآوری آنچه که اتفاق افتاده
  13. حرکات بدنی تند و سریع
  14. سفت شدن و تکان های ناگهانی بدن

انواع تشنج

• تشنج جزئی ( Partial )
  • تشنج گسترده ( Generalize )

در ادامه به اختصار هر یک از دو نوع تشنج را توضیح خواهیم داد:

• تشنج partial : در این نوع تشنج شخص هوشیار بوده و می داند که تشنج نزدیک است. این تشنج با افزایش شدید سیگنال های الکتریکی و فرستادن آن ها از یک منطقه مغز آغاز خواهد شد و به سایر نقاط انتشار می یابد. تشنج partial را تشنج کانونی ( focal ) نیز می نامند. این تشنج خود به دو نوع مختلف تقسیم می شود:
  • تشنج partial ساده : این نوع تشنج نشانه هایی همچون تغییر و تقویت حس چشایی یا بویایی، مشکلات گوارشی، احساس ترس، پرش، احساس سوزش یا تغییرات احساسی و توهم را به همراه دارد. در این حالت شخص هوشیار بوده و می داند که تشنج نزدیک است.
  • تشنج partial پیچیده : این تشنج نیز با علائم ذکر شده همراه است و سطح هوشیاری وی پایین آمده و ممکن است فرد احساس گیجی و خیرگی کند. گیجی و حرکات خود به خودی و غیر ارادی پشت سر هم و تغییرات شخصیتی و احساسی نیز از علائم این تشنج می باشد.
  • تشنج گسترده : در این نوع تشنج فرد کنترل تمام عضلات خود را از دست خواهد داد و به زمین می خورد. این تشنج کل مغز را درگیر کرده و انواع مختلفی دارد.
  1. صرع کوچک Absence Seizures
  2. نوع تونیک – کلونیک
  3. تشنج میلوکلونیک
  4. تشنج آتونیک

تشنج اولیه

این تشنج ممکن است بر اثر صرع باشد اما در بیشتر مواقع علت این تشنج مشخص نیست. تشنج اولیه معمولا قبل از ۲۵ سالگی رخ می دهد و بر قسمتی یا همه مغز تاثیر گذار است.

درباره drhejazi