درمان تشنج

درصورتی که درمان تشنج صورت نگیرد ممکن است که علائم آن شدیدتر و مدت زمان حمله نیز طولانی ‌تر شود و  بیمار بر اثر تشنج طولانی به کما برود و حتی گاهی تشنج منجر به مرگ بیمار شود.

تشخیص بیماری تشنج

تشخیص نوع تشنج برای پزشک نیز دشوار است. اما برای اینکه درمان مناسبی برای بیمار تجویز شود؛ متخصص مغز و اعصاب تست‌های تشخیصی را انجام می دهد.

در اولین قدم، بهترین متخصص مغز و اعصاب سوابق پزشکی بیمار را مورد بررسی قرار می دهد و به‌ دنبال علت یا عواملی می‌گردد که می‌توانند مسبب بروز نشانه‌های تشنج باشند، برای مثال سردرد‌های میگرنی، بی‌نظمی و اختلالات خواب و استرس‌های شدید علائمی شبیه به تشنج دارند.

مرحله بعدی تست‌های آزمایشگاهی مخصوصاز قبیل تست‌هایی آزمایش خون برای بررسی عدم تعادل الکترولیتی، بررسی مایع مغزی-نخاعی برای تشخیص احتمال عفونت‌های مغزی، سم ‌شناسی برای بررسی داروها و سموم احتمالی موجود در بدن و بررسی امواج مغزی درطول تشنج برای تشخیص نوع تشنج از انواع این آزمایشات هستند.

اسکن‌های تصویری نظیر ام آر آی با نشان دادن تصویری از امواج مغزی به متخصص مغز واعصاب کمک می‌کنند تا موارد غیرطبیعی، مسدود بودن احتمالی یکی از عروق خونی در مغز یا وجود تومور را که می‌توانند سبب بروز تشنج شود را تشخیص دهد.

درمان تشنج

درمان تشنج بسته به علت بروز آن متفاوت است. در واقع با درمان علت تشنج می ‌توان از بروز مجدد تشنج جلوگیری کرد. درصورتی که تشنج به دلیل ابتلای بیمار به صرع باشد غالبا از گزینه‌های درمان دارویی، جراحی به‌ منظور اصلاح موارد غیرطبیعی موجود در مغز استفاده می‌شود. با درمان منظم، می‌ توان باعث کاهش یا توقف علائم تشنج  و بروز آن شویم.

مراقبت‌های بعد از تشنج

• بیمار را از نظر وجود آسیب‌دیدگی بررسی کنید.
  • چنانچه درطول حمله امکان خواباندن بیمار به پهلو وجود نداشت؛ بعد از پایان حمله این کار را انجام دهید.
  • درصورت مشکل در تنفس با کمک انگشت‌ دهان بیمار را از بزاق یا استفراغ پاک کنید و هر لباس یا زیورآلات تنگی را از دور گردن و مچ دست بیمار باز کنید.
  • در کنار بیمار تا زمانی که هوشیاری کامل خود را به دست نیاورده بمانید.
  • تا زمانی که بیمار هوشیاری خود را به‌ طور کامل به دست نیاورده‌ است، چیزی برای خوردن و آشامیدن به او ندهید.

جلوگیری از بروز تشنج

افراد مبتلا به صرع باید درمان دارویی و سایر مراقبت‌های درمانی را دقیقا مطابق با نظر متخص مغز و اعصاب پیگیری کنند. البته در بسیاری از موارد پیشگیری از این بیماری تقریبا ممکن نیست، اما داشتن سبک زندگی مناسب، می‌تواند تا حد زیادی ریسک بروز حمله را کاهش دهد.

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران