متخصص مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب : نورولوژیست به درمان بیماری های مغز و اعصاب و عضلات می پردازد و چنانچه بیماری پیشرفته یا حساس باشد بیمار را به جراح ارجاع خواهد داد.

گرچه نورولژیست یا متخصص مغز و اعصاب ، روانشناسان و روان پزشکان در حوزه های مختلفی تخصص دارند ، اما اغلب بیماران در مواجه با اختلال ایجاد شده نمی دانند که به کدام پزشک مراجعه نمایند.

چنانچه برای شما هم سوال شده که تفاوت این افراد چیست ، باید بدانید که روانشناس فردی است که دارای مدرک لیسانس ، فوق لیسانس و دکترا در رشته روانشناسی می باشد و دوره عمومی پزشکی را نگذرانده. روانشناس بدون تجویز دارو ، وظیفه ارائه راهکار مختلف برای درمان مشکل فرد را دارد.

اما روانپزشک ، پزشکی می باشد که پس از گذراندن دوره ۷ ساله دور عمومی پزشکی ، تخصص خود را در رشته اعصاب و روان دریافت کرده و بدون تجویز دارو به درمان اضطراب ها ، افسردگی ها و سایر مشکلات اعصاب و روان می پردازد.

و اما متخصص مغز و اعصاب ، پزشک متخصصی می باشد که پس از دریافت مدرک دکترای عمومی ، در رشته مغز و اعصای تخصص خود را گرفته و به تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب نظیر تشنج ، میگرن و سر درد های مختلف ، ام اس ، سکته مغزی ، فلجی ، کمر درد های مزمن و غیره می پردازد.

کار سیستم عصبی

سیستم عصبی بدن به دلیل سازماندهی و فرماندهی کردن بدن و تحت تاثیر قرار دادن کل بدن ، از حساس ترین قسمت های بدن محسوب می شوند.

تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب تنها به عهده فوق تخصص مغز و اعصاب که دارای دانش و مهارت کافی در این باره است می باشد.

سیستم عصبی شامل دو بخش سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی می باشد.

نیمکره های مغزی Cerebrum ، ساقه مغز Brain stem و مخچه Cerebellum و نخاع جزو سیستم عصبی مرکزی می باشند و نورون های عصبی محیطی که موجب برقراری ارتباط بین مغز و نخاع با سایر اندام ها و عضلات بدن می شود ، جزو سیستم عصبی محیطی می باشد.

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب پس از انجام معاینات لازم به روی اعصاب سر و گردن ، قدرت عضلانی و حرکتی ، حافظه ، تعادل ، زبان ، واکنش ، حرکت و توانایی های شناختی دیگر را مورد بررسی قرار می دهد.

نحوه انتخاب متخصص مغز و اعصاب

• تجربه جراح از ویژگی های مهم بهترین جراح متخصص مغز و اعصاب می باشد.
  • درباره امکانات و پرسنل بیمارستانی که جراحی در آن جا صورت می گیرد تحقیق کنید.
  • میزان رضایت بیماران سابق دکتر را بررسی کنید و از جراح درباره نتیجه درمان افرادی که شرایط شبیه شما را داشتند بپرسید.
  • به دلیل حساسیت و پیچیدگی های مغز و ستون فقرات ، انتخاب متخصص مغز و اعصاب از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ چرا که کوچک ترین اشتباه موجب بروز عوارض جبران ناپذیری خواهد شد.

خصوصیات متخصص مغز و اعصاب

1. متخصص مغز و اعصاب باید با داشتن آگاهی کامل از آناتومی و فیزیولوژی و همچنین کارکرد سیستم عصبی و ارتباطات پیچیده آنها به شناخت و درمان محل درگیری و نوع اختلال سیستم عصبی بپردازد.
  2. متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست به درمان بیماری های مغز و اعصاب و عضلات می پردازد و چنانچه بیماری پیشرفته یا حساس باشد بیمار را به جراح ارجاع خواهد داد.
  3. لازم به ذکر است علائم بیماری های مغز و اعصاب بسیار شبیه به یکدیگر هستند و تشخیص نوع این بیماری با معاینات دقیق و انجام آزمایشات تخصصی ، به عهده متخصص مغز و اعصاب می باشد.

بیماریهایی که ذکر می شود توسط متخصص مغز و اعصاب درمان می شود :

• سر درد : به موجب آسیب یا تحریک روی بافت های حساس به درد مانند پرده ی مننژ که اطراف مغز و نخاع وجود دارد ، فرد دچار سر درد خواهد شد. لازم به ذکر است مغز دارای هیچ عصبی نمی باشد به همین دلیل احساس درد نمی کند.
  • کمر درد : درد عضلانی ، دردی که به پا انتشار پیدا می کند ، درد ضربان دار ، انعطاف پذیری محدود یا محدودیت حرکات کمر از علائم کمر درد می باشد.
  • ام اس (MS) : نوعی بیماری التهابی و خود ایمنی می باشد که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد. در این شرایط بدن علیه خود آنتی بادی ترشح می کند و به میلین یا غلاف چربی پوشاننده اعصاب آسیب وارد می کند و موجب کاهش سرعت انتقال پیام های عصبی می شود و یا هدایت پیام ها در آن ناحیه مختل می شود که این موجب از دست رفتن کنترل عضلات ، بینایی و تعادل در فرد می شود.
  • تشنج : تغییر در فعالیت های الکتریکی مغز گاهی موجب بروز واکنش های شدید هیجانی خواهد شد و یا در شرایطی ممکن است علائمی نداشته باشد. تشنج شدید موجب لرزش شدید و از کنترل خارج شدن کل بدن می شود. همچنین تشنج های خفیف نیز از نشانه های مشکل بزرگ در بدن می باشد.

• تومور مغزی : تومور های مغزی به دلیل رشد غیر طبیعی توده ای در مغز می باشد که دو نوع خوش خیم و بد خیم و سرطانی تقسیم خواهند شد. سرعت رشد و محل تومور های مغزی چگونگی عملکرد سیستم عصبی را تعیین می کند.
  • پارکینسون : به موجب ایجاد اختلال در سیستم عصبی مرکزی فرد دچار پارکینسون خواهد شد. سلول های عصبی مغز ، تولید کننده دوپامین را تحت تاثیر قرار خواهند داد و مغز و اعصاب را هدف قرار می دهند.
  • سکته مغزی : یک اختلال عصبی ناگهانی می باشد که موجب کاهش خون رسانی به مغز می شود. این امر مغز را دچار مشکل می کند و در نتیجه خون رسانی به مشکل می خورد و اکسیژن و مواد غذایی موجود در خون به مغز نمی رسد و موجب از بین رفتن سلول های مغزی می شود.
  • قطع نخاع : به دلیل شکستن یا در رفتن ستون مهره ، فشار شدیدی به نخاع درون مهره وارد می شود و این فشار باعث پارگی ، له شدگی ، فشردگی ، کشیدگی یا خون ریزی نخاع شده و در نهایت قطع نخاع شدن فرد خواهد شد. در نتیجه اندام ها فلج می شوند.

درباره drhejazi