متخصص مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب به درمان غیر جراحی بیماریهای مغز و اعصاب و عضلات می پردازد و در صورت نیاز به جراحی در موارد خاص شما را به جراح ارجاع می دهد.

نورولوژیست‌ها یا متخصص مغز و اعصاب ،‌ روانپزشک و روانشناس اگرچه حوزه کاری مشخصی دارند و تخصص‌های جداگانه‌ای می‌گیرند، اما گاهی بیشتر مراجعان و بیماران ممکن است در  مواجه با بیماری یا اختلالی نداند که باید به چه پزشکی مراجعه نمایند.

اگر این سوال، سوال شماست، باید بدانید که روانشناس فردی است که دوره عمومی پزشکی را نگذرانده است بلکه دارای مدرک لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا در رشته روانشناسی، روانشناس شده است و می‌تواند با ارائه راهکار‌های مختلف البته بدون تجویز دارو به مراجعانش کمک کند.

اما روانپزشک، پزشک متخصصی است که دوره عمومی پزشکی را گذرانده است و پس از آن در رشته اعصاب و روان تخصص گرفته است و به درمان اضطراب‌ها، افسردگی‌ها و سایر مشکلات اعصاب و روان می پردازد و به مراجعانش دارو می دهد اما روانشناس اجازه تجویز دارو ندارد.

متخصص مغز و اعصاب پزشک متخصصی است که پس از طی کردن دوره پزشکی عمومی، تخصصش را در رشته مغز و اعصاب گرفته تا بتواند بیماری‌هایی از قبیل تشنج ، ام‌اس، میگرن و سردرد‌های مختلف، فلج، سکته مغزی و کمردرد‌های مزمن و بیماری‌هایی از این قبیل را تشخیص دهد و درمان کند.

متخصص مغز و اعصاب

کار سیستم عصبی

سیستم عصبی مهمترین قسمت بدن انسان است که سایر قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و سازماندهی و فرماندهی کردن بدن را بر عهده دارد.

شناخت بیماریهای مغز و اعصاب و تشخیص و درمان آن کاری کاملا تخصصی است که فقط باید توسط فوق تخصص مغز و اعصاب که در این زمینه دانش و مهارت کافی دارد صورت گیرد.

سیستم عصبی انسان از دو بخش مرکزی و محیطی تشکیل شده است.

سیستم عصبی مرکزی شامل (نیمکره های مغزی Cerebrum، ساقه مغز Brain stem و مخچه Cerebellum) و نخاع می باشد و سیستم عصبی محیطی نورون های عصبی محیطی است که ارتباط بین مغز و نخاع با بقیه اندام ها و عضلات را برقرار می کند.

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب معاینات عصبی لازم را از اعصاب سر و گردن انجام می دهد و به بررسی قدرت عضلانی و حرکتی ، تعادل ، حرکت ، واکنش ، حافظه ، گفتار ، زبان و توانایی های شناختی دیگر می پردازد.

متخصص مغز و اعصاب 2

بیماریهایی که ذکر می شود توسط متخصص مغز و اعصاب درمان می شود :

• سردرد بر اثرآسیب یا تحریک روی بافت های حساس به درد از جمله پرده ی مننژ که مغز و نخاع را احاطه کرده است، پدید می آید، مغز خود هیچ عصبی ندارد که موجب احساس درد گردد.
    • کمر درد با نشانه هایی از قبیل درد عضلانی ، درد ضربان دار ، دردی که به پا انتشار پیدا می کند ، انعطاف پذیری محدود یا محدودیت حرکات کمر همراه است.
    • ام اس (MS) نوعی بیماری خود ایمنی و التهابی است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار داده که بدن آنتی ‌بادی هایی علیه خود ترشح می کند و به میلین یا غلاف چربی پوشاننده اعصاب آسیب می رساند و سرعت هدایت پیام های عصبی کاهش می یابد یا انتقال ‌رسانی در آن ناحیه مختل خواهد شدو باعث از دست رفتن کنترل عضلات، بینایی، تعادل در فرد خواهد شد.
    • تشنج عبارت است از تغییر در فعالیت الکتریکی مغز که این تغییر ممکن است سبب بروز واکنش‌های شدید هیجانی شود یا هیچ نشانه‌ای نداشته باشد، تشنج شدید با لرزش شدید و از دست رفتن کنترل بدن همراه است و تشنج‌های خفیف هم می ‌توانند نشان ‌دهنده‌ ی وجود مشکلی بزرگ در بدن باشند.

• تومورمغزی رشد غیر طبیعی توده ای در مغز است که انواع مختلفی دارد برخی تومورهای مغزی خوش خیم هستند و برخی تومور مغزی بدخیم و سرطانی هستند. سرعت رشد و محل تومور مغزی تعیین کننده آن است که چگونه عملکرد سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار بدهد.
  • پارکینسون یک اختلال پیش ‌رونده سیستم عصبی مرکزی است که سلول‌های عصبی مغز تولید کننده دوپامین را تحت تاثیر قرار می ‌دهد و مغز و اعصاب را هدف قرار می دهد.
  • سکته مغزی یک اختلال عصبی ناگهانی است و زمانی که خونرسانی به مغز کاسته می شود جزئی از مغز یا کل آن دچار آسیب شده و وظیفه خونرسانی را بدرستی انجام نمی دهند و اکسیژن و مواد غذایی که در خون وجود دارد به مغز نمی رسد و باعث از بین رفتن سلول های مغزی خواهد شد.
  • قطع نخاع بدنبال شکستگی یا دررفتگی ستون مهره در کمر یا گردن رخ می دهد و برای توصیف آسیب های نخاعی به کار برده می شود، شکستگی یا دررفتگی در مهره ها، فشار شدیدی به نخاعی که در درون مهره قرار دارد وارد می کند و این فشار می تواند موجب پارگی، له شدگی، فشردگی، کشیدگی یا خونریزی نخاع شده و بدنبال آن اندام ها دچار فلجی خواهد شد.

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران