متخصص مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب : نورولوژیست به درمان بیماری های مغز و اعصاب و عضلات می پردازد و چنانچه بیماری پیشرفته یا حساس باشد بیمار را به جراح ارجاع خواهد داد.

گرچه نورولژیست یا متخصص مغز و اعصاب ، روانشناسان و روان پزشکان در حوزه های مختلفی تخصص دارند ، اما اغلب بیماران در مواجه با اختلال ایجاد شده نمی دانند که به کدام پزشک مراجعه نمایند.

متخصص مغز و اعصاب

چنانچه برای شما هم سوال شده که تفاوت این افراد چیست ، باید بدانید که روانشناس فردی است که دارای مدرک لیسانس ، فوق لیسانس و دکترا در رشته روانشناسی می باشد و دوره عمومی پزشکی را نگذرانده. روانشناس بدون تجویز دارو ، وظیفه ارائه راهکار مختلف برای درمان مشکل فرد را دارد.

اما روانپزشک ، پزشکی می باشد که پس از گذراندن دوره ۷ ساله دور عمومی پزشکی ، تخصص خود را در رشته اعصاب و روان دریافت کرده و بدون تجویز دارو به درمان اضطراب ها ، افسردگی ها و سایر مشکلات اعصاب و روان می پردازد.

و اما متخصص مغز و اعصاب ، پزشک متخصصی می باشد که پس از دریافت مدرک دکترای عمومی ، در رشته مغز و اعصای تخصص خود را گرفته و به تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب نظیر تشنج ، میگرن و سر درد های مختلف ، ام اس ، سکته مغزی ، فلجی ، کمر درد های مزمن و غیره می پردازد.

کار سیستم عصبی

سیستم عصبی بدن به دلیل سازماندهی و فرماندهی کردن بدن و تحت تاثیر قرار دادن کل بدن ، از حساس ترین قسمت های بدن محسوب می شوند.

تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب تنها به عهده فوق تخصص مغز و اعصاب که دارای دانش و مهارت کافی در این باره است می باشد.

سیستم عصبی شامل دو بخش سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی می باشد.

نیمکره های مغزی Cerebrum ، ساقه مغز Brain stem و مخچه Cerebellum و نخاع جزو سیستم عصبی مرکزی می باشند و نورون های عصبی محیطی که موجب برقراری ارتباط بین مغز و نخاع با سایر اندام ها و عضلات بدن می شود ، جزو سیستم عصبی محیطی می باشد.

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب پس از انجام معاینات لازم به روی اعصاب سر و گردن ، قدرت عضلانی و حرکتی ، حافظه ، تعادل ، زبان ، واکنش ، حرکت و توانایی های شناختی دیگر را مورد بررسی قرار می دهد.

نحوه انتخاب متخصص مغز و اعصاب

• تجربه جراح از ویژگی های مهم بهترین جراح متخصص مغز و اعصاب می باشد.
  • درباره امکانات و پرسنل بیمارستانی که جراحی در آن جا صورت می گیرد تحقیق کنید.
  • میزان رضایت بیماران سابق دکتر را بررسی کنید و از جراح درباره نتیجه درمان افرادی که شرایط شبیه شما را داشتند بپرسید.
  • به دلیل حساسیت و پیچیدگی های مغز و ستون فقرات ، انتخاب متخصص مغز و اعصاب از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ چرا که کوچک ترین اشتباه موجب بروز عوارض جبران ناپذیری خواهد شد.

خصوصیات متخصص مغز و اعصاب

1. متخصص مغز و اعصاب باید با داشتن آگاهی کامل از آناتومی و فیزیولوژی و همچنین کارکرد سیستم عصبی و ارتباطات پیچیده آنها به شناخت و درمان محل درگیری و نوع اختلال سیستم عصبی بپردازد.
  2. متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست به درمان بیماری های مغز و اعصاب و عضلات می پردازد و چنانچه بیماری پیشرفته یا حساس باشد بیمار را به جراح ارجاع خواهد داد.
  3. لازم به ذکر است علائم بیماری های مغز و اعصاب بسیار شبیه به یکدیگر هستند و تشخیص نوع این بیماری با معاینات دقیق و انجام آزمایشات تخصصی ، به عهده متخصص مغز و اعصاب می باشد.

بیماریهایی که ذکر می شود توسط متخصص مغز و اعصاب درمان می شود :

• سر درد : به موجب آسیب یا تحریک روی بافت های حساس به درد مانند پرده ی مننژ که اطراف مغز و نخاع وجود دارد ، فرد دچار سر درد خواهد شد. لازم به ذکر است مغز دارای هیچ عصبی نمی باشد به همین دلیل احساس درد نمی کند.
  • کمر درد : درد عضلانی ، دردی که به پا انتشار پیدا می کند ، درد ضربان دار ، انعطاف پذیری محدود یا محدودیت حرکات کمر از علائم کمر درد می باشد.
  • ام اس (MS) : نوعی بیماری التهابی و خود ایمنی می باشد که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد. در این شرایط بدن علیه خود آنتی بادی ترشح می کند و به میلین یا غلاف چربی پوشاننده اعصاب آسیب وارد می کند و موجب کاهش سرعت انتقال پیام های عصبی می شود و یا هدایت پیام ها در آن ناحیه مختل می شود که این موجب از دست رفتن کنترل عضلات ، بینایی و تعادل در فرد می شود.
  • تشنج : تغییر در فعالیت های الکتریکی مغز گاهی موجب بروز واکنش های شدید هیجانی خواهد شد و یا در شرایطی ممکن است علائمی نداشته باشد. تشنج شدید موجب لرزش شدید و از کنترل خارج شدن کل بدن می شود. همچنین تشنج های خفیف نیز از نشانه های مشکل بزرگ در بدن می باشد.

• تومور مغزی : تومور های مغزی به دلیل رشد غیر طبیعی توده ای در مغز می باشد که دو نوع خوش خیم و بد خیم و سرطانی تقسیم خواهند شد. سرعت رشد و محل تومور های مغزی چگونگی عملکرد سیستم عصبی را تعیین می کند.
  • پارکینسون : به موجب ایجاد اختلال در سیستم عصبی مرکزی فرد دچار پارکینسون خواهد شد. سلول های عصبی مغز ، تولید کننده دوپامین را تحت تاثیر قرار خواهند داد و مغز و اعصاب را هدف قرار می دهند.
  • سکته مغزی : یک اختلال عصبی ناگهانی می باشد که موجب کاهش خون رسانی به مغز می شود. این امر مغز را دچار مشکل می کند و در نتیجه خون رسانی به مشکل می خورد و اکسیژن و مواد غذایی موجود در خون به مغز نمی رسد و موجب از بین رفتن سلول های مغزی می شود.
  • قطع نخاع : به دلیل شکستن یا در رفتن ستون مهره ، فشار شدیدی به نخاع درون مهره وارد می شود و این فشار باعث پارگی ، له شدگی ، فشردگی ، کشیدگی یا خون ریزی نخاع شده و در نهایت قطع نخاع شدن فرد خواهد شد. در نتیجه اندام ها فلج می شوند.

دلایل مراجعه به متخصص مغز و اعصاب

به طور کلی حدودا بیش از ۵۰ درصد از مراجعین جهت درمان سر درد و کمر درد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می کنند.

از دیگر دلایل مراجعه به متخصص مغز و اعصاب می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• مشکلات تعادلی – حرکتی

چنانچه در راه رفتن دچار مشکلاتی هستید یا به سختی راه می روید ، بدن تان پرش های غیرارادی دارد و دچار لرز هستید این علائم ممکن است نشانه هایی از این مسئله باشد که سیستم عصبی شما دچار اختلال شده است.

حال آنکه چنانچه این مشکلات تا حدی باشند که در امور روزانه تان اشکال ایجاد کرده باشند باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

البته برخی از این علائم صرفا دال بر ابتلای قطعی به بیماری های مغز و اعصاب نمی باشد به طور مثال لرزه ممکن است در اثر اضطراب یا مصرف برخی داروها باشد ، اما در هر صورت توصیه می شود جهت اطمینان خاطر حتما به نورولوژیست مراجعه نمایید.

• بی حسی اندام ها

بی حسی اندام ها یا احساس سوزن سوزن شدن آن ممکن است در اثر گرسنگی یا عدم نشستن صحیح اتفاق بیفتد اما چنانچه این بی حسی حالتی ناگهانی داشته باشد ، منجر به از کار افتادن یک طرف بدن شود یا ادامه یابد نیاز به مراجعه به متخصص مغز و اعصاب ضرورت خواهد یافت.

لازم به ذکر است که علائم مذکور می توانند نشانه ای از سکته نیز باشند ، لذا در این شرایط باید سریعا به نزدیک ترین بیمارستان مراجعه نمایید.

• ضعف عضلات

بدیهی است ضعف عضلانی با درد ناشی از خستگی متفاوت است ، اما باید توجه داشته باشید که در صورتی که برای حرکت دادن عضلات تان مجبور به تلاش بیش از حد دارید حتما باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید ، چرا که این حات ممکن است ناشی از مشکلات سیستم عصبی باشد.

بد خوابیدن

برخی از مشکلاتی که ممکن است منجر به بد خوابیدن شوند از سیستم عصبی نشات می گیرند. ، بنابراین در صورتی که با بد خوابیدن مواجه هستید به پزشک عمومی مراجعه کنید ، چرا که وی به راحتی تشخیص خواهد داد که جهت درمان این اختلال نیاز به مراجعه به نورولوژیست ضرورت دارد یا خیر.

• اختلالات سیستم بینایی

ضعف در سیستم بینایی در اثر افزایش سن یا در اثر مشکلات سیستم عصبی پدید می آید. چنانچه ضعف سیستم بینایی حالتی ناگهانی داشته و هر دو چشم را درگیر کند بهتر است به چشم پزشک یا پزشک عمومی مراجعه نمایید و ایشان در صورت لزوم شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع خواهند داد.

• دردهای مزمن

منظور از درد مزمن دردی است که طی ماه ها یا سال ها به طول بیانجامد. حال آنکه این درد ممکن است ناشی از آسیب دیدگی یا یک بیماری باشد اما چنانچه ادامه یابد می تواند نشانه مشکلات دیگری باشد.

بنابراین در صورتی که درد با علائم دیگری نظیر بی حسی ، ضعف ، بی اختیاری کنترل ادرار و مدفوع توام گردد می بایست حتما با متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید.

• حمله عصبی

حملات عصبی می توانند خفیف یا حاد باشند. بیهوشی ، گنگی ، مشکلات تنفسی و پرش دست و پا می توانند نشانه هایی از حمله عصبی باشند.

البته برخی از حملات عصبی در صورت افت قند خون یا ترک اعتیاد نیز رخ می دهند اما در صورتی که حملات عصبی بی دلیل یا به صورت ناگهانی رخ دهند شما می بایست به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سردرد

چه زمانی برای درمان سردرد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم ؟

• زمانی که سردرد به قدری شدید باشد که فعالیت های روزانه شما را تحت الشعاع قرار دهد.
  • زمانی که بیشتر اوقات جهت تسکین سردرد مجبور به استفاده از داروهای مسکن نظیر بروفن ، آسپرین و غیره باشید.
  • زمانی که احساس می کنید سردردتان رو به وخامت است.
  • زمانی که به دلیل مصرف داروی زیاد جهت تسکین سردرد دچار نگرانی شده اید.
  • وقتی که جهت درمان سردرد ناچار به مراجعه به اورژانس شده اید.
  • در صورتی که طی پانزده روز اخیر سردرد داشته اید.
  • چنانچه برای اولین بار در سن بالای ۵۰ سال به سردرد مبتلا شده اید.
  • وقتی که سردردتان حالتی ناگهانی دارد.
  • مواقعی که سردرد شما با یکی از این نشانه ها از قبیل تب ، استفراغ و حالت تهوع در صبح ، درد گردن ، گیجی ، کاهش میزان هوشیاری ، ضعف در یکی از بخش های بدن یا صورت ، تاری دید و اختلال بینایی همراه باشد.
درباره drhejazi