پارکینسون

بیماری پارکینسون یک اختلال پیش ‌رونده سیستم عصبی مرکزی است که سلول‌های عصبی مغز تولید کننده دوپامین را تحت تاثیر قرار می ‌دهد، پارکینسون بعد از بیماری آلزایمر، به دومین بیماری مهم جهان تبدیل شده که مغز و اعصاب را هدف قرار می دهد.

وقتی سلول ‌ها تضعیف می ‌شوند یا می ‌میرند، بدن فرد با کمبود دوپامین مواجه می‌شود و این کمبود باعث اختلال حرکتی همچون رعشه‌، فقدان تعادل و دیگر مشکلات خواهد شد.

نام دیگراین بیماری فلج لرزان است که امروزه آن را تحت عنوان بیماری پارکينسون می‌شناسند. پارکینسون، ، یعنی مرگ و اختلال عملکرد سلول‌های عصبی یا نورون‌ها.

تشخیص بیماری پارکینسون کمی مشکل است و هیچ ‌آزمایش خاصی برای تشخیص بیماری پارکينسون وجود ندارد.

پزشکان برای تشخیص بیماری پارکينسون به دنبال ویژگی‌های اساسی اختلال حرکتی در فرد هستند.

پارکینسون

نشانه های بیماری پارکینسون

1. لرزش دست و پا در حالت استراحت
  2. کندی حرکات
  3. سختی و خشک شدن دست و پا و بدن
  4. نداشتن تعادل بدن

درمان بیماری پارکینسون

علائم پارکینسون در بیماران متفاوت است، آزاردهندگی علائم مشابه برای بیماران متفاوت یکسان نیست.

سوالی که از بیماران پرسیده می شود این است که چه چیزی بیشتر شما را آزار می‌دهد؟ بعضی از بیماران یبوست را ذکر می‌کنند. برخی دیگر رعشه دائمی دست‌های خود را مطرح می کنند.

باید متذکر شد که برنامه درمانی متناسب با نگرانی‌های بیمار باید باشد.

تاکنون هیچ درمانی برای پارکینسون وجود نداشته اما در مورد نقش عوامل ژنتیکی و زیست ‌محیطی در حال به دست آوردن سرنخ‌ های بیشتری هستند.

افراد مبتلا به این بیماری می ‌توانند با استفاده از گام ‌های بسیاری کیفیت زندگی خود را حفظ کنند. متاسفانه هیچ درمانی نمی‌ تواند با اطمینان باعث بهبودی یا کند کردن روند سیر بیماری شود و درمان‌های فعلی که انجام می گیرد حداکثر روی علائم بیماری اثر دارند و روی سیر روند بهبودی تاثیری ندارد.

داروهایی که تجویز می شود برای درمان علائم بیماری پارکينسون هستند که چند نوع جراحی و روش‌های غیردارویی نیز برای درمان علائم بیماری  پارکينسون وجود دارد.

از درمان‌های اصلی بیماری پارکينسون تامین دوپامین مغز توسط داروهایی است که در مغز به دوپامین تبدیل می‌شود.

عوارض مصرف دارو پارکينسون شامل بی‌اشتهایی، تهوع، کاهش حس بویایی، یبوست و خشکی دهان است پس برای کاهش عوارض گوارشی بهتر است دارو همراه با غذا مصرف شود.

فیزیوتراپی در درمان بیماری پارکینسون بسیار موثر است، زیرا مانع پیشرفت بیماری و مانع از محدودیت عملکردی بیمار خواهد شد.

دکتر مونا حجازی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

درباره دکتر مونا حجازى دهاقانى

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات - نوار مغز - نوار عصب و عضله - سونوگرافی مغز TCD - رتبه برتر بورد تخصصی دانشگاه تهران