پارکینسون

پارکینسون یا فلج لرزان ، پس از آلزایمر دومین بیماری مهم جهان می باشد. پارکینسون ، به معنای مرگ و اختلال عملکرد سلول های عصبی یا نورون‌ ها می باشد.

این بیماری ، نوعی اختلال پیش رونده سیستم عصبی مرکزی است و روی سلول های عصبی مغز تولید کننده دوپامین تاثیر می گذارد.

وقتی سلول ‌ها ضعیف شده یا می ‌میرند ، بدن فرد دچار کمبود دوپامین می‌ شود و این کمبود مسبب اختلالات حرکتی از قبیل رعشه‌ ، فقدان تعادل و مشکلات دیگری می گردد.

تاکنون هیچ گونه ‌آزمایش خاصی برای تشخیص بیماری پارکینسون وجود ندارد. لذا تشخیص این بیماری امری دشوار است.

عموما پزشکان برای تشخیص این بیماری ویژگی‌های اساسی اختلال حرکتی در فرد را مورد بررسی قرار می دهند.

نشانه های بیماری پارکینسون

1. در حالت استراحت ، دست و پا درگیر لرزش می شود.
  2. انجام حرکات به کندی صورت می پذیرد.
  3. دست ، پا و بدن دچار سختی و خشکی می شوند.
  4. تعادل بدن از بین می رود.

دلایل ابتلا به بیماری پارکینسون

سلول‌ های عصبی مغز ، به منظور کنترل حرکت عضلات از ماده شیمیایی به نام دو پامین استفاده می ‌کنند. در صورت بروز پارکینسون ، سلول‌ های مغزی مولد دوپامین تدریجا از بین رفته و دچار مرگ می شوند. به دنبال این امر ، سلول‌های کنترل کننده حرکات بدن ، قادر به ارسال پیام‌ ها به عضلات نخواهند بود لذا کنترل عضلات مختل شده و به مرور زمان این آسیب دیدگی شدت می یابد.

برای از بین رفتن سلول‌ ها هنوز دلیل مشخصی به دست نیامده است.

بیماری پارکینسون جزو شایع‌ ترین مشکلات دستگاه عصبی در افراد مسن می باشد و غالبا پس از ۵۰ سالگی بروز می نماید.

در برخی موارد، بیماری پارکینسون موروثی می باشد. مبتلایان این بیماری بیشتر در میان مردان می باشد البته در میان زنان هم احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد.

بیماری پارکینسون ، اغلب به دلیل مسائل ژنتیکی در افراد جوان نیز بروز می نماید.

ابتلا به بیماری پارکینسون در میان کودکان به ندرت رویت می شود.

علائم بالینی بیماری پارکینسون

برخی از علائم شاخص بیماری پارکینسون را در ذیل به طور مختصر شرح می دهیم :

• ایجاد لرزش یا در اصطلاح پزشکی ترمور ، در بدن حتی در هنگام استراحت
  • اختلال در تعادل و کندی حرکت
  • انقباض یا خشکی اعضای بدن
  • و غیره

افراد چنانچه متوجه هر یک از علائم مذکور در خود شوند ؛ بخصوص اینکه این علائم در یک سمت بدن بیش از سمت دیگر باشد ، باید سریعا به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند تا تحت بررسی قرار گیرند.

همانطور که اشاره نمودیم علائم پارکینسون در ابتدا در یک سمت از بدن ، ظاهر می گردد.

حال آن که این علائم ، به مرور زمان به سمت دیگر بدن انتقال یافته و منجر به کندی حرکات بدن بیمار و ایجاد ضعف و سستی در حفظ تعادل وی می شوند.

افزون بر علائمی که برای بیماری پارکینسون ذکر شد ، برخی علائم وجود دارند که امکان دارد در تمامی افراد به چشم نخورند.

اما در هر صورت ، تشخیص ، ارزیابی و درمان این بیماری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

برخی از این علائم عبارتند از :

• احساس خستگی مفرط در طول روز و بیقراری در طول خواب
  • اختلال در گفتار
  • مشکل در بلع غذا
  • اشکال در حافظه
  • زوال عقل
  • و غیره

تشخیص و ارزیابی بیماری پارکینسون

تشخیص این بیماری ، غالبا به صورت معاینه بالینی می باشد و بر اساس وضعیت بیمار و معاینه دقیق او توسط متخصص مغز و اعصاب ، انجام می گیرد.

موارد زیر ، عموما به منظور تشخیص و ارزیابی افراد مشکوک به ابتلا به بیماری پارکینسون صورت می پذیرند ؛ که عبارتند از :

نورولوژیست بدین منظور ، به انگشت دست و انگشت شست بیمار به طور همزمان ، ضربه می زند یا این که جهت بررسی کندی و اختلال حرکت بیمار ، به پای وی ضربه می زند.

از بیمار می خواهد دست خود را در حالی که به طور ریلکس نشسته ، شل کند تا به این ترتیب در صورت وجود لرزش در دست بیمار حتی در حین استراحت ، متوجه آن گردد.

متخصص مغز و اعصاب ، از بیمار می خواهد تا عضلات خود را در حین حرکت ساق پا ، گردن و بازوها شل کند تا به این ترتیب سفتی اندام های وی را مورد بررسی قرار دهد.

در آخر این که نورولوژیست باید حفظ تعادل بیمار را در حالت ایستاده و همراه با هل دادن جزئی نیز بررسی نماید.

درمان بیماری پارکینسون

به طور کلی جهت درمان بیماری پارکینسون ، شیوه های درمانی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

اما از آن جا که این بیماری فرآیند پیشرونده ای دارد و به صورت تدریجی منتج به کاهش عملکرد فرد می گردد ، درمان زودهنگام آن جهت کنترل و پیشگیری از سیر پیشرونده بیماری بسیار حائز اهمیت می باشد.

میزان آزاردهندگی علائم یکسان در مورد بیماران مختلف ، مشابه نمی باشد. لذا علائم این بیماری در بیماران مختلف دارای تفاوت هایی می باشد.

از همه بیماران مبتلا به پارکینسون این سوال پرسیده می شود که چه چیزی شما را بیشتر آزار می‌دهد ؟

برخی از بیماران نیز یبوست را عامل آزردگی خود می دانند. برخی رعشه دائمی دست‌ها را دلیل آزردگی خود از این بیماری عنوان می کنند.

لذا متناسب با نگرانی‌ های بیمار ، برنامه درمانی مناسب ارائه می گردد.

متاسفانه هیچ نوع درمانی جهت بهبودی یا کند کردن روند سیر این بیماری وجود ندارد اما عوامل ژنتیکی و زیست ‌محیطی نقش موثری در ابتلا به این بیماری ایفا می کنند.

مبتلایان به پارکینسون ، می ‌توانند زندگی خود را با استفاده از اقدامات بسیاری حفظ نمایند.

پارکینسون

برای درمان علائم بیماری پارکينسون ، داروهایی وجود دارد که عمدتا در مراحل اولیه بیماری ، این داروها تجویز می شوند. البته چندین نوع جراحی و روش‌ های غیردارویی نیز برای درمان علائم بیماری پارکينسون وجود دارد.

تامین دوپامین مغز از اصلی ترین راه های درمان این بیماری می باشد. لذا توسط داروهایی است که در مغز تبدیل به دوپامین می‌شوند دوپامین مغز تامین می شود.

از عوارض مصرف داروهای پارکينسون می توان به بی‌اشتهایی ، تهوع ، کاهش حس بویایی ، یبوست و خشکی دهان اشاره کرد. لذا توصیه می شود جهت کاهش عوارض گوارشی دارو همراه با غذا مصرف شود.

فیزیوتراپی به دلیل جلوگیری از پیشرفت بیماری و ممانعت از محدودیت های عملکردی در درمان بیماری پارکینسون بسیار موثر خواهد بود.

ورزش و پارکینسون

از اهمیت ورزش در درمان و جلوگیری از پیشروی بیماری ها نباید غافل بود ، انجام فعالیت های ورزشی ، سبب افزایش ترشح دوپامین شده و به این ترتیب تا حدود قابل توجهی می تواند در بهبود عملکرد بیماران مبتلا به پارکینسون موثر واقع گردد.

همچنین از آن جا که ورزش ، منجر به تقویت عضلات می شود می تواند موجب افزایش تعادل بدن نیز گردد. لذا به منظور کمک به حفظ تعادل در افراد مبتلا به پارکینسون توصیه می شود ۳ الی ۴ بار در طول هفته و به صورت منظم ورزش کنند.

ناگفته نماند که مقصود از حرکات ورزشی می تواند ؛ شامل هر یک از موارد پیاده روی ، شنا یا به طور کلی هر نوع ورزشی که برای بیمار راحت است باشد.

لازم به ذکر است ورزش هایی ؛ نظیر یوگا و تای چی به ایجاد حس تعادل بیمار کمک می نمایند.

ثبت نام
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Stuart
6 ماه ها گذشته

Hi, very nice website, cheers!
——————————————————
Need cheap and reliable hosting? Our shared plans start at $10 for an year and VPS plans for $6/Mo.
——————————————————
Check here: https://www.reliable-webhosting.com/