متخصص مغز و اعصاب ، پزشک متخصصی می باشد که پس از دریافت مدرک دکترای عمومی ، در رشته مغز و اعصاب تخصص خود را گرفته و به تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب نظیر تشنج ، میگرن و سردردهای مختلف ، ام اس ، سکته مغزی ، فلج ، کمردردهای مزمن و غیره می پردازد.  دکتر مونا حجازی بهترین و مجرب ترین پزشک و متخصص در زمینه های بیماری های مغز و اعصاب می باشد که با تکیه بر علم و دانش خود می تواند به مراجعه کنندگان خوب کمک کند و آن ها را درمان نماید. کسانی که در تهران منطقه گیشا ساکن هستند می توانند برای جلوگیری از وقوع بیماری های مغز و اعصاب یا درمان آن ها به دکتر حجازی بهترین متخصص مغز و اعصاب در گیشا تهران مراجعه کنند.

متخصص مغز و اعصاب  کیست؟

گرچه متخصصین مغز و اعصاب ، روانشناسان و روانپزشکان در حوزه های مختلفی تخصص دارند ، اما اغلب بیماران در مواجهه با اختلال ایجاد شده نمی دانند که به کدام پزشک مراجعه نمایند. چنانچه برای شما هم سوال شده که تفاوت این افراد چیست ، باید بدانید که روانشناس فردی است که دارای مدرک لیسانس ، فوق لیسانس و دکترا در رشته روانشناسی می باشد و دوره عمومی پزشکی را نگذرانده است. روانشناس بدون تجویز دارو ، وظیفه ارائه راهکارهای مختلف برای درمان مشکل فرد را ارائه می نماید.

اما روانپزشک ، پزشکی می باشد که پس از گذراندن دوره ۷ ساله پزشکی عمومی ، تخصص خود را در رشته اعصاب و روان دریافت کرده و بدون تجویز دارو به درمان اضطراب ها ، افسردگی ها و سایر مشکلات اعصاب و روان می پردازد. متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست به درمان بیماری های مغز و اعصاب و عضلات می پردازد و چنانچه بیماری پیشرفته یا حساس باشد بیمار را به جراح مغز و اعصاب ارجاع خواهد داد.

وظیفه سیستم عصبی چیست ؟

سیستم عصبی بدن ؛ به دلیل سازماندهی و فرماندهی کردن بدن و تحت تاثیر قرار دادن کل بدن ، از حساس ترین قسمت های بدن محسوب می شود. تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب ؛ تنها به عهده پزشک متخصص مغز و اعصاب در تهران که دارای دانش و مهارت کافی در این زمینه است ، می باشد. به طور کلی سیستم عصبی ؛ شامل دو بخش سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی می باشد.

نیمکره های مغزی Cerebrum ، ساقه مغز Brain stem ، مخچه Cerebellum و نخاع جزو سیستم عصبی مرکزی می باشند و نورون های عصبی محیطی که موجب برقراری ارتباط بین مغز و نخاع با سایر اندام ها و عضلات بدن می شوند ، جزو سیستم عصبی محیطی به شمار می روند. متخصص بیماری های مغز و اعصاب ، پس از انجام معاینات لازم به روی اعصاب سر و گردن بیمار ؛ قدرت عضلانی – حرکتی ، حافظه ، تعادل ، تکلم و همچنین حرکت و توانایی های شناختی دیگر را مورد بررسی قرار می دهد.

نحوه انتخاب یک متخصص مغز و اعصاب خوب در تهران

• تجربه جراح از ویژگی های مهم بهترین متخصص در زمینه بیماری های مغز و اعصاب می باشد.
  • درباره امکانات و پرسنل بیمارستانی که جراحی در آن جا صورت می گیرد تحقیق کنید.
  • میزان رضایت بیماران سابق دکتر را بررسی کنید و از جراح ، درباره نتیجه درمان افرادی که شرایط شبیه شما را داشتند بپرسید.
  • به دلیل حساسیت و پیچیدگی های مغز و ستون فقرات ، انتخاب پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ چرا که کوچک ترین اشتباه موجب بروز عوارض جبران ناپذیری خواهد شد.

ویژگی های بهترین دکتر مغز و اعصاب در تهران

1. یک پزشک متخصص، باید با داشتن آگاهی کامل از آناتومی و فیزیولوژی و همچنین کارکرد سیستم عصبی و ارتباطات پیچیده آن ها ؛ به شناخت و درمان محل درگیری و نوع اختلال سیستم عصبی بپردازد.
  2. نورولوژیست ؛ به درمان بیماری های مغز و اعصاب و عضلات می پردازد و چنانچه بیماری پیشرفته یا حساس باشد ، بیمار را به جراح مغز و اعصاب ارجاع خواهد داد.
  3. لازم به ذکر است ؛ علائم بیماری های مغز و اعصاب بسیار شبیه به یکدیگر هستند و تشخیص نوع بیماری ، نیازمند معاینات دقیق و انجام آزمایشات تخصصی است که به عهده متخصص مغز و اعصاب می باشد.

متخصص مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب در تهران چه بیماری هایی را درمان می کند ؟

بیماری های ذیل از متداول ترین بیماری هایی هستند که توسط متخصص بیماریهای مغز و اعصاب درمان می شوند :

• تشنج : تغییر در فعالیت های الکتریکی مغز گاهی موجب بروز واکنش های شدید هیجانی خواهد شد و یا در شرایطی ممکن است علائمی نداشته باشد. تشنج شدید موجب لرزش شدید و از کنترل خارج شدن کل بدن می شود. همچنین تشنج های خفیف نیز از نشانه های مشکل بزرگ در بدن می باشد.
  • ام اس ( MS ) : نوعی بیماری التهابی و خود ایمنی می باشد که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد. در این شرایط بدن علیه خود آنتی بادی ترشح می کند و به میلین یا غلاف چربی پوشاننده اعصاب آسیب وارد می کند و موجب کاهش سرعت انتقال پیام های عصبی می شود و یا هدایت پیام ها در آن ناحیه مختل می شود که این موجب از دست رفتن کنترل عضلات ، بینایی و تعادل در فرد می شود. بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران با تکیه به توانایی ها و دانش خود می تواند این بیماری را درمان نماید.
  • تومور مغزی : تومور های مغزی به دلیل رشد غیر طبیعی توده ای در مغز می باشد که دو نوع خوش خیم و بد خیم و سرطانی تقسیم خواهند شد. سرعت رشد و محل تومور های مغزی چگونگی عملکرد سیستم عصبی را تعیین می کند.
  • پارکینسون : به موجب ایجاد اختلال در سیستم عصبی مرکزی فرد دچار پارکینسون خواهد شد. سلول های عصبی مغز ، تولید کننده دوپامین را تحت تاثیر قرار خواهند داد و مغز و اعصاب را هدف قرار می دهند.
  • سکته مغزی : یک اختلال عصبی ناگهانی می باشد که موجب کاهش خون رسانی به مغز می شود. این امر مغز را دچار مشکل می کند و در نتیجه خون رسانی به مشکل می خورد و اکسیژن و مواد غذایی موجود در خون به مغز نمی رسد و موجب از بین رفتن سلول های مغزی می شود. با مراجعه سریع به بهترین دکتر مغز و اعصاب در تهران می توان از وقوع دوباره آن جلوگیری کرد و اسیب های به وجود آمده را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.
  • قطع نخاع : به دلیل شکستن یا در رفتن ستون مهره ، فشار شدیدی به نخاع درون مهره وارد می شود و این فشار باعث پارگی ، له شدگی ، فشردگی ، کشیدگی یا خون ریزی نخاع شده و در نهایت قطع نخاع شدن فرد خواهد شد. در نتیجه اندام ها فلج می شوند.
  • کمردرد : درد عضلانی ، دردی که به پا انتشار پیدا می کند ، درد ضربان دار ، انعطاف پذیری محدود یا محدودیت حرکات کمر از علائم کمر درد می باشد.
  • سردرد : به موجب آسیب یا تحریک روی بافت های حساس به درد مانند پرده ی مننژ که اطراف مغز و نخاع وجود دارد ، فرد دچار سر درد خواهد شد. لازم به ذکر است مغز دارای هیچ عصبی نمی باشد به همین دلیل احساس درد نمی کند.

چه زمانی برای درمان سردرد باید به متخصص مغز و اعصاب ( نورولوژیست ) مراجعه کرد ؟

به طور کلی در موارد زیر برای درمان سردرد باید به بهترین متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد :

• زمانی که سردرد به قدری شدید باشد که فعالیت های روزانه شما را تحت الشعاع قرار داده باشد.
  • زمانی که در اغلب اوقات جهت تسکین سردرد مجبور به استفاده از داروهای مسکن نظیر بروفن ، آسپرین و غیره باشید.
  • زمانی که احساس می کنید سردردتان رو به وخامت است.
  • زمانی که به دلیل مصرف داروی زیاد جهت تسکین سردرد دچار نگرانی شده اید.
  • وقتی که جهت درمان سردرد ناچار به مراجعه به اورژانس شده اید.
  • در صورتی که طی پانزده روز اخیر سردرد داشته اید.
  • چنانچه برای اولین بار در سن بالای ۵۰ سال به سردرد مبتلا شده اید.
  • وقتی که سردردتان حالتی ناگهانی دارد.
  • مواقعی که سردرد شما با یکی از این نشانه ها از قبیل تب ، استفراغ و حالت تهوع در صبح ، درد گردن ، گیجی ، کاهش میزان هوشیاری ، ضعف در یکی از بخش های بدن یا صورت ، تاری دید و اختلال بینایی همراه باشد باید سریعا به یک متخصص مغز و اعصاب خوب در تهران مراجعه کنید.

دلایل مراجعه به متخصص مغز و اعصاب در تهران منطقه گیشا

به طور کلی حدودا بیش از ۵۰ درصد از مراجعین جهت درمان سردرد و کمردرد به پزشک مراجعه می کنند. از دیگر دلایل مراجعه به متخصص  می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• مشکلات تعادلی – حرکتی

چنانچه در راه رفتن دچار مشکلاتی هستید یا به سختی راه می روید ، بدن تان پرش های غیرارادی دارد و دچار لرز هستید این علائم ممکن است نشانه هایی از این مسئله باشد که سیستم عصبی شما دچار اختلال شده است.

حال آنکه چنانچه این مشکلات تا حدی باشند که در امور روزانه تان اشکال ایجاد کرده باشند باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

البته برخی از این علائم صرفا دال بر ابتلای قطعی به بیماری های مغز و اعصاب نمی باشد به طور مثال لرزه ممکن است در اثر اضطراب یا مصرف برخی داروها باشد ، اما در هر صورت توصیه می شود جهت اطمینان خاطر حتما به نورولوژیست مراجعه نمایید.

• ضعف عضلات

بدیهی است ضعف عضلانی با درد ناشی از خستگی متفاوت است ، اما باید توجه داشته باشید که در صورتی که برای حرکت دادن عضلات تان مجبور به تلاش بیش از حد دارید حتما باید به متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه کنید ، چرا که این حات ممکن است ناشی از مشکلات سیستم عصبی باشد.

• بد خوابیدن

برخی از مشکلاتی که ممکن است منجر به بد خوابیدن شوند از سیستم عصبی نشات می گیرند. ، بنابراین در صورتی که با بد خوابیدن مواجه هستید به پزشک عمومی مراجعه کنید ، چرا که وی به راحتی تشخیص خواهد داد که جهت درمان این اختلال نیاز به مراجعه به نورولوژیست ضرورت دارد یا خیر.

• دردهای مزمن

منظور از درد مزمن دردی است که طی ماه ها یا سال ها به طول بیانجامد. حال آنکه این درد ممکن است ناشی از آسیب دیدگی یا یک بیماری باشد اما چنانچه ادامه یابد می تواند نشانه مشکلات دیگری باشد. بنابراین در صورتی که درد با علائم دیگری نظیر بی حسی ، ضعف ، بی اختیاری کنترل ادرار و مدفوع توام گردد می بایست حتما با متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید.

• حمله عصبی

حملات عصبی می توانند خفیف یا حاد باشند. بیهوشی ، گنگی ، مشکلات تنفسی و پرش دست و پا می توانند نشانه هایی از حمله عصبی باشند. البته برخی از حملات عصبی در صورت افت قند خون یا ترک اعتیاد نیز رخ می دهند اما در صورتی که این عارضه بی دلیل یا به صورت ناگهانی رخ دهند شما می بایست به یک متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه کنید. بیماران باید بلافاصله بعد از بروز علائم و نشانه های اولیه بیماری های مغز و اعصاب ، سریعا به پزشک مراجعه کنند ؛ چرا که بسیاری از بیماری های مغز و اعصاب سریعا پیشرفت می کنند ، بنابراین مراجعه به موقع به متخصص  می تواند از پیشرفت این بیماری ها جلوگیری کند.

• تومور مغزی

در حالت کلی تومور مغزی ، توده‌ ای از یک بافت در مغز می باشد که به علت رشد و تکثیر بیش از حد سلول ‌ها ایجاد شده است. رشد و گسترش تومورهای مغزی ، یا از ابتدا در خود مغز شروع شده یا اینکه در سایر نواحی بدن ایجاد شده و سپس به سمت مغز حرکت کرده است. تومورهای مغزی ، انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها عبارت اند از : متاستاز مغزی ، مننژیوم ، گلیوما ، مدولوبلاستوما ، امبریونال ، منینگیوما ، استروسیتوما ، هیپوفیز ، تومورهای امبریونال ، نوروم آکوستیک و غیره.

میزان خطرناک بودن تومورها، بسته به عوامل مختلفی هم چون نوع ، ناحیه ، اندازه‌ و نحوه‌ گسترش تومور متغیر است. یکی از خطرناک ‌ترین رخدادها در مغز انسان ، خونریزی مغز می باشد ؛ چرا که بلافاصله بعد از شروع خونریزی در مغز ، فشار داخل مغز بالا رفته و موجب وارد شدن صدمات جبران ‌ناپذیری به مغز می شود. به همین خاطر توصیه می شود در صورت مشاهده علائم آن سریعا به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

•  خونریزی مغزی

در حالت کلی خونریزی مغزی ، دو شکل دارد :

1. شایع ‌ترین نوع خونریزی مغز ، در اثر برخورد جمجمه با اجسام سنگین ، تصادف ، سقوط از ارتفاع و از این قبیل موارد می باشد.
  2. آنوریسم مغزی که نوع دوم خونریزی مغزی است و احتمال وقوع آن بسیار کمتر از نوع اول می باشد ، خونریزی مغز در اثر پارگی عروق کوچک است ، که در اصطلاح علمی آن را آنوریسم مغزی می نامند.
  • اختلالات سیستم بینایی

ضعف در سیستم بینایی در اثر افزایش سن یا در اثر مشکلات سیستم عصبی پدید می آید. چنانچه ضعف سیستم بینایی حالتی ناگهانی داشته و هر دو چشم را درگیر کند بهتر است به چشم پزشک یا پزشک عمومی مراجعه نمایید و ایشان در صورت لزوم شما را به متخصص مغز و اعصاب تهران ارجاع خواهند داد.

• دیسک کمر و گردن

ستون فقرات بدن انسان ، تشکیل شده از مجموعه ‌ای از مهره‌ ها و استخوان‌ های متصل به هم می باشد. در داخل مهره‌ های ستون فقرات ، نخاع قرار دارد و در واقع می توان گفت وظیفه مهره‌ ها ، حفاظت از نخاع می‌ باشد. وظیفه عصب‌ های نخاع ، انتقال پیام‌ هایی هم چون درد و دما بین مغز و سایر نواحی بدن می باشد. دیسک کمر ، در سنین مختلف ایجاد می شود و به دلیل اینکه در مرکزیت کمر قرار دارد ، بروز هر مشکلی در آن تقریبا سبب اختلال تمامی فعالیت ‌های بدن می‌ شود.

• بی حسی اندام ها

بی حسی اندام ها یا احساس سوزن سوزن شدن آن ممکن است در اثر گرسنگی یا عدم نشستن صحیح اتفاق بیفتد اما چنانچه این بی حسی حالتی ناگهانی داشته باشد ، منجر به از کار افتادن یک طرف بدن شود یا ادامه یابد نیاز به مراجعه به متخصص مغز و اعصاب در تهران ضرورت خواهد یافت. لازم به ذکر است که علائم مذکور می توانند نشانه ای از سکته نیز باشند ، لذا در این شرایط باید سریعا به نزدیک ترین بیمارستان مراجعه نمایید.