فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا نوعی بیماری طولانی و ریشه دار می باشد ، که مشخصه آن درد غیر قابل توضیح در نقاط خاصی از بدن چون عضلات و مفصل ها است. این وضعیت بیشتر با فشار وارد کردن به نواحی خاصی از بدن موجب بروز درد خواهد شد.

علائم فیبرومیالژیا

• مشکلات خواب
  • افسردگی و اضطراب

علت فیبرومیالژیا

امروزه هنوز دلیل واضحی برای بروز این بیماری در افراد کشف نشده ؛ اما ممکن است یکی از عوامل زیر موجب بروز فیبرومیالژیا گردد :

1. فونت یا بیماری مزمن
  2. بروز یک رویداد روانی استرس زا
  3. بروز یک بیماری یا اختلال در دستگاه ایمنی بدن
  4. بروز یک رویداد جسمی استرس زا همراه با وارد شدن ضربه مانند تصادف

فیبرومیالژیا

تشخیص فیبرومیالژیا

جهت تشخیص این بیماری ، درد باید دارای ویژگی های زیر باشد :

تا حداقل سه ماه متوالی ، درد گسترده ای در بدن وجود داشته باشد.

حداقل نواحی زیر باید دچار درد شوند :

1. کمر
  2. باسن
  3. گردن
  4. ران ها
  5. زانو ها
  6. شانه ها
  7. قفسه سینه
  8. آرنج دست
  9. دنده های قفسه سینه

از آن جایی که علائم بیماری های مغز و اعصاب شبیه به هم می باشند ، پزشک متخصص مغز و اعصاب علاوه بر بررسی علائم ذکر شده و انجام معاینات لازم ، آزمایش خون را برای بیمار تجویز خواهد کرد تا به طور قطع ابتلا به فیبرومیالژیا را تشخیص دهد.

آزمایش خون تجویز شده شامل موارد زیر می باشد :

بررسی عملکرد غده تیروئید

شمارش کامل گلبول های خون

میزان سرعت رسوب کردن گلبول های قرمز خون

عوامل خطر فیبرومیالژیا

• جنسیت : هورومون های زنانه یکی از عوامل بروز این بیماری می باشد ، به همین دلیل خانم ها نسبت به آقایان بیشتر در معرض ابتلا به فیبرومیالژیا می باشند.
  • سابقه خانوادگی : در صورتی که یکی از اعضای خانواده درجه یک و یا والدین شما دچار این بیماری شده باشند ، احتمال ابتلای سایر افراد خانواده نیز وجود دارد.
  • بیماری روماتیسمی : در صورت ابتلا به بیماری های روماتیسمی چون آرتریت روماتوئید و لوپوس ، احتمال بروز این بیماری برای افراد بیشتر می باشد.

درمان فیبرومیالژیا

گرچه هنوز علت بروز بیماری فیبرومیالژیا به طور کامل مشخص نمی باشد ، با این حال پزشک متخصص مغز و اعصاب با تجویز دارو و یا آموزش فعالیت های جسمی و کسب حمایت عاطفی از طرف نزدیکان به تسکین این بیماری کمک خواهد کرد.

یافتن طرح درمان مناسب بسته به شرایط هر بیمار ، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد ؛ چرا که برای کسب نتیجه مناسب نیاز به همکاری پزشک های دیگر مانند پزشک عمومی ، متخصص روماتولوژی ، متخصص درمان درد ، متخصص فیزیوتراپی ، روانپزشک و سایر مشاورین می باشد.

نکته قابل توجه این می باشد که بیمار برای داشتن درمانی موفقیت آمیز نیاز به حمایت عاطفی و همکاری اطرافیان خود دارد.